Концепція відродження Донбасу - "Каліфорнікація Донбасу"
«Україна може бути головною виробничою базою для Європи. Ви можете виробляти з промисловості все, що потрібно Європі, Україна може витіснити Китай»
Каха Бендукідзе
Концепція Соціально-Економічного розвитку Донбасу «Каліфорнікація Донбасу»
Двигунами розвитку Каліфорнії від аграрного краю з кримінальним укладом до найсучаснішого лідера світової економіки є і були:
1) економіка технопарків: від муніципальних industrial zones до такого великого кластеру технопарків як Силіконова Долина;
2) медійна підтримка і надзвичайний вплив індустрії кіно і телебачення на формування культури бізнесу і соціальних відносин.
В Україні потрібно поставити в центр економічного і соціального відродження Звільнених Територій Донбасу звичайні технопарки. І історично, і культурно Донбас з'явився і розвивався довкола індустріальних центрів. У Донбасі досі зберігається важлива для технічного прориву космополітична індустріальна культура. Але зараз потрібен пост-індустріальний підхід.
Як у Польщі або в Канаді, де технопарки створюють муніципалітети. Вони виділяють землю, проводять воду й електрику, переймаються громадянським транспортом, велосипедними доріжками, будують gated communities для спеціалістів, отримують податки, робочі місця тощо.
На відміну від індустріальних гігантів минулого технопарк більш пристосований до ринку: він може ніколи не вирости більше ділянки з підведеними комунікаціями, але при добрій кон'юнктурі і вдалому менеджменті здатен швидко розростися до розміру технокластеру. У разі втрати замовлення чи банкрутства орендатора муніципальний технопарк може відносно легко змінити власників і профіль продукції.
Якщо інфраструктурно технопарк прив'язаний до місцевості, то маркетинг, логістика, збут, тренінги - це питання скоріше регіональних чи навіть національних спеціалізованих агенцій.
Медіа індустрія повинна бути простимульована та інтегрована в технопарки. Реаліті-шоу, серіали - це також найсучасніший технологічний продукт. Герої цих реаліті-шоу, так само як напочатку в Каліфорнії, це місцеві шерифи, прикордонники, опортуністи з усього світу, бізнесмени і робочі, які живуть і працюють на сусідній вулиці.
Медіа індустрія територіально розташована в тих самих чи суміжних техно парках. Так само, як і в індустріальних технопарках, у медіа індустрії керують і творять багато випускників найсучасніших шкіл світу: з Сінгапуру, Автралії, північної Європи та Америки. Спеціальні HR агенції займаються рекрутингом, маркетингом, піаром як для індустріальної, так і для медіа складової технопарків. Щоби переконати в серйозності випускника престижного вишу принаймні на початку потрібне державне страхування виконання HR контрактів. Наприклад, щоб випускник бізнес школи з Сінгапуру уклав контракт з невеликим виробником LED лампочок під Краматорськом, бажано, щоб він отримав від агенції державні гарантії, що на термін контракту роботодавець або муніципалітет мінімально забезпечить його кімнатою в gated community, транспортом до місця роботи за доступною ціною.
Також потрібні центральні агенції, які допомагають у збуті як промислової продукції закордоном, так і медіа продукції в місцевих мережах ТБ і кінотеатрах.
Україну загонять у могилу великі заводи, переконував реформатор К. Бендукідзе. Потрібно відмовитись від застарілого індустріального підходу і взявши з минулого лише космополітичність і працездатність населення Донбасу побудувати нову економіку і культуру цього краю, а згодом на цій історії успіху відродити всю Україну. Саме так сталося в колись пустельній Каліфорнії, де в технопарках Силіконової Долини і Голлівуду народилася і виросла Американська мрія.
Станіслав Настенко, Канада, вересень 2015 р.