Звільнення головреда обласної газети Закарпаття. Чи це законно?
Топ-подією березня на Закарпатті у сфері медіа, безперечно, є несподіване звільнення із посади головного редактора газети «Новини Закарпаття» Віталія Ящищака. Це сталося у четвер, 17 березня – за це проголосували депутати облради.
Віталій Ящищак очолював обласну газету більше десяти років – із часу завершення Помаранчевої революції. Ця газета, у кращих радянських традиціях, весь час хвалила обласну владу (та й робить це досі). А як інакше, якщо засновники і донори – Закарпатська облрада та ОДА. Один із небагатьох позитивів газети – матеріали на 4-5 сторінці видання офіційно промарковані як такі, що створені у стінах ОДА та облради, отже читач, що називається, попереджений. Втім на решті сторінок газети матеріали, виготовлені «на замовлення» влади уже не маркувались. А звідти ми і дізнавалися, які «хороші і прекрасні» очільники краю – представники партій «Нашої України», «Єдиного Центру», «Партії регіонів», «Народного Фронту» «БПП. Солідарності».
До слова, часто не маркувалися у газеті і матеріали політичної реклами під час виборчих кампаній, про що неодноразово інформувала Громадянська мережа ОПОРА. Це свідчить про небажання колективу «Новин Закарпаття» працювати чесно – як відносно свого читача, якого не попереджали, що публікація «на правах реклами», так і Закону, який прямо вимагав маркувати матеріали політичної реклами. Але у депутатів Закарпаття 2005-2015 років питань до головного редактора з цього приводу не виникало.
А у четвер, 17 березня, з’явилося рішення про звільнення. І тут питання – а де був проект цього рішення і чи був взагалі? Чи був документ опублікований на сайті облради не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду – як це і велить частина 3 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації». Принаймні автор цих рядків такого проекту рішення не знайшов у відповідному розділі сайту Закарпатської облради.
Аби з’ясувати цю загадку, довелося відправити запит до облради, аби там пояснили, де і коли побачив світ проект рішення про звільнення.
І коли такого проекту не було опубліковано за 20 робочих днів до 17 березня, то, можна вважати, чіткі вимоги Закону України «Про доступ до публічної інформації» порушено. А це означає, що рішення про звільнення – прийнято із ознаками порушення Закону. І його можна і навіть треба оскаржувати у суді. Що пан Ящищак може і зробити. І має усі шанси виграти. І поновитися на посаді. І продовжити процес роздержавлення цієї газети, який, як поінформував нас головред, почався 3 лютого в рамках Закону «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації».
Сподіваюся, що норми Закону «Про доступ...» допоможуть звільненому головреду. Навіть попри те, що останній сам його неодноразово порушував.
Так-так, головний редактор газети «Новини Закарпаття» не виконував вимоги Закону «Про доступ до публічної інформації». Наприклад, Віталій Ящищак не надав інформації, скільки заробила газета, як комунальне підприємство, грошей за 2012-2015 роки. І це при тому, що законодавство чітко регламентує, що кошти комунального підприємства є публічними, себто такими, про які має право знати громада. Пан Ящищак у відповіді на запит зазначив, що оприлюднення таких даних може завдати економічної та іншої шкоди редакції.
На щастя, у стінах облради більш чітко виконують вимоги законодавства і автору оперативно надали інформацію про чисті доходи редакції «Новини Закарпаття». Так, у 2012 році підприємство заробило 85 тисяч; у 2013 – 54,2 тисячі, у 2014 – 46, 8 тисяч; а торік – 46,4 тисячі.
Здавалось би, тут можна тільки порадіти за редакцію, яка, зважаючи на економічну кризу, заробила чистими порівняно непогані гроші. Але пан Ящищак вирішив, що така інфо конфіденційна. До слова, коли автор попросив звіт про використання цих коштів, Віталій Ящищак взагалі проігнорував надати офіційну відповідь на запит. Тож довелося звернутися зі скаргою до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини.
Коли автор цих рядків попросив надати інформацію про автомобілі, якими володіє редакція, пан Ящищак знову ж таки не відповів на це питання. Але назвав принаймні причину відмови – для нього очевидно, що йдеться про збір інформації в інтересах третіх осіб. Звичайно, тут пан Ящищак правий – уся інформація дійсно збиралася в інтересах третіх осіб. Тільки чи знає пан Ящищак, що цими «третіми особами» є я, є члени громади, є усі решта громадян України, яким Закон гарантує право на інформацію, у тому числі про справи фінансові, щодо будь-якого підприємства, яке є державним або комунальним. Очевидно, для пана Ящищака це ще досі нонсенс. Як і для багатьох чиновників, які ще не усвідомили, що вони є найманими працівниками для громади. І повинні звітуватися про кожну витрачену чи отриману державну або муніципальну копійку.
Непрозора робота редакції, у тому числі і відмова у наданні публічної інформації, звичайно, може стати причиною для звільнення головреда. Але це точно не є причиною для того, щоб ігнорувати вимоги Закону і звільняти людину тоді, коли це заманеться керівнику Закарпатської ОДА та підконтрольним йому депутатам. Тим більше, що закарпатські обранці не зробили навіть спроби вислухати звіт Віталія Ящищака і лише після того робити якісь висновки щодо доцільності його перебування на посаді. Відтак звільненому головреду таки варто вивчити історію проекту рішення про своє звільнення. Може це і стане причиною скасування самого рішення.