Повернення обов’язкового техогляду - вимога Асоціації з ЄС: хто і як здійснюватиме?
Україну чекає кардинальна реформа сфери технічного огляду. Оскільки обов’язкова перевірка придатності транспортних засобів до експлуатації та обов’язковий технічний контроль - вимога Угоди про асоціацію. Однак це ні в якому разі не повинно бути повернення до корумпованих «державних» техоглядів – перевірки мають відбуватися незалежними СТО. Коли водіям чекати на відповідні новації та як саме виглядатимуть техогляди «по-європейськи»?
Автор: Любов Акуленко, виконавчий директор Українського центру європейської політики
У 2011 році в Україні було скасовано обов’язковий техогляд для приватних легкових автомобілів, мотоциклів і мопедів. Причина на те була досить об’єктивною - корупція. Нагадаємо, що власникам цих транспортних засобів потрібно було звертатися в МРЕВ для проходження техогляду. Самі ж техогляди були сферою відповідальності ДАІ.
Однак з того часу питання урегулювання сфери техоглядів так і не було вирішено. Оскільки в ЄС питання безпеки перевезень завжди на першому місці, тому відсутність техоглядів в Україні, викликала питання.
Підписавши Угоду про асоціацію, Україна уже взяла на себе конкретні зобов’язання стосовно цього питання - необхідно імплементувати положення Директиви № 2009/40/ЄС "Про перевірки придатності до експлуатації автомобілів та автопричепів" (замінена на Директиву №2014/45/ЄС та Директиву 2014/47). Адаптація якої передбачена в законопроекті №4683 («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу), зокрема, шляхом внесення змін до статті 35 закону "Про дорожній рух" (стосується всіх транспортних засобів) та статей 22, 23 закону "Про автомобільний транспорт" (стосується комерційного автотранспорту).
Імплементація відповідної директиви важлива, оскільки забезпечить створення умов для взаємного визнання результатів перевірок придатності до експлуатації транспортних засобів між ЄС і Україною.
Зокрема для визнання у ЄС техоглядів, здійснених в Україні, законопроект запроваджує світову практику щодо класифікації – «єдиних з Європейським Союзом термінів та визначень стосовно колісних транспортних засобів». Рішення ж про належність транспортного засобу до визначеної у законопроекті класифікації категорії приймає виробник.
Відтак, перевірка транспортного засобу до експлуатації здійснюватиметься відповідно до вимог для тієї чи іншої категорії.
Наприклад, зрозуміло, що вимоги до автомобіля, виробленого у 70-х роках не повинні відповідати нормам авто 2016 року випуску. Тобто транспортний засіб має відповідати характеристикам, визначеним саме при його виробництві.
Які СТО зможуть робити техогляди?
Відповідно до законопроекту найбільша новація у сфері технічного огляду – система уповноважених пунктів технічного контролю різних форм власності, які здійснюватимуть огляд та матимуть право видавати сертифікат придатності. Тобто проводити техогляди має проводити не держава, а СТО. Однак не кожне СТО зможе робити техогляд. Для цього воно має відповідати низці вимог – мати відповідне устаткування, вимірювальну техніку, відповідати вимогам так званої «доброї репутації».
Важливою вимогою є наявність кваліфікованого персоналу, зокрема, експерта з питань перевірки придатності до експлуатації, що має відповідний кваліфікаційний рівень і професійну підготовку, підтверджену свідоцтвом про відповідність вимогам щодо компетентності. При цьому, експерт зобов’язаний не менше одного разу на три роки проходити відповідні навчання та складати іспити.
Окрім того, у СТО має бути відсутній конфлікт інтересів. Наприклад, пункт технічного контролю не повинен мати прямих відносин з виробником і дилерами транспортних засобів, їх складових частин тощо.
Тож, якщо СТО має намір проводити техогляди, надсилає до компетентного органу із супровідним листом повідомлення про відповідність персоналу, матеріально-технічної, інформаційної бази для обов’язкової перевірки придатності транспортних засобів до експлуатації. Якщо СТО відповідає всім вимогам та успішно пройшло перевірку, то компетентний орган оприлюднює відповідну інформацію на своєму офіційному веб-сайті та листом надсилає відповідне свідоцтво. Також СТО отримує доступу до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.
Важливо, що усі роботи з уповноваження пункту технічного контролю проводити перевірки проводяться безоплатно.
У разі ж втрати доброї репутації або виявлених істотних порушень законодавства пунктом технічного контролю його вилучають з переліку. Тобто якщо ж якась причина показує, що техогляд здійснено невідповідно, наприклад, аварія через технічний стан автомобіля, то експерт, який ставив печатку, отримує догану. Якщо ситуація повторилася, експерт та СТО можуть взагалі втратити право проводити техогляди.
Якщо результати проведення перевірки підтверджують відповідність транспортного засобу вимогам, власнику транспортного засобу видається відповідний сертифікат придатності транспортного засобу до експлуатації, відомості вносяться до Єдиного державного реєстру транспортних засобів.
Сертифікат придатності повинен містити результати перевірки, у тому числі перелік кодів виявлених невідповідностей. Також у сертифікаті зазначається найменування і код компетентного органу або пункту технічного контролю, який перевірив придатність до експлуатації.
Важливо, що на сертифікаті має бути підпис експерта, відповідального за перевірку, скріплений індивідуальною печаткою – тоді він вважається дійсним.
Який транспорт підлягатиме перевірці?
Відповідно до європейських правил, періодичність перевірок транспортних засобів до експлуатації залежатиме від категорії транспорту відповідно до міжнародної класифікації та дати реєстрації автомобіля.
Зокрема, у разі прийняття законопроекту №4683, норма щодо техоглядів мототехніки (мотоцикли, трицикли квадроцикли) почала б діяти з 2022 року. Першу перевірку мототехніки потрібно було б здійснювати через два роки після реєстрації, подальшу перевірку – раз на рік.
Що стосується легкових автомобілей, малих вантажівок та причепів вантажністю до 3,5 тонн, то техогляди мали б стартувати з 2019 року. Перевірка після першої реєстрації – через 4 роки. Частота – 1 раз на 2 роки.
Середні та великі вантажівки перевірятимуться через 1 рік після реєстрації, як це є зараз. Великі пасажирські автобуси наразі ж перевіряються через 6 міcяців після реєстрації, а відповідно до законопроекту - через 1 рік. Подальший техогляд ці види транспорту повинні будуть здійснювати раз на рік.
Відтак, бачимо, що для різних видів транспортних засобів передбачені відповідні перехідні періоди.
У чому користь від запровадження такої системи техоглядів?
Техогляди «по-європейськи» - це перша за все умова для взаємного визнання результатів перевірок між ЄС і Україною. Наразі ж, щоб заїхати на територію країни-члена ЄС, власник авто має зробити відповідний сертифікат.
Окрім того, така система техоглядів допоможе усунути монополію держав та створити ринок послуг зі здійснення перевірок серед СТО. А це у свою чергу допоможе збільшити кількість висококваліфікованих робочих місць - орієнтовно кількість пунктів технічного контролю має зрости з 594 до 2000.
Також важливою новацією має стати впровадження електронного реєстру колісних транспортних засобів. Відповідний реєстр забезпечить комплексний контроль конструкції і технічного стану транспортного засобу від дати створення до утилізації.
Також вигоду від запровадження європейської системи техоглядів отримають громадяни, життя яких буде краще убезпечене від можливих аварій через невідповідний технічний стан транспорту. Тому зволікання з прийняттям законопроекту №4683, що запровадить обов’язкову перевірку придатності транспортних засобів до експлуатації, – не просто невиконання Угоди про асоціацію, а відверте нехтування безпекою життя українців.