Закупівлі Одеської міськради. Не перевищуючи поріг
Вже більше місяця минуло після гучних святкувань Нового Року. Але в році минулому лишилось багато цікаво і невідомого звичайному громадянину. Наприклад, як і куди витрачали гроші органи місцевого самоврядування. Тому ми вирішили зробити невеличний аналіз того, як у 2018 проходили закупівлі найбільших департаментів і управлінь Одеської міської ради.
Почнемо чи не з найважливішого, Департаменту охорони здоров’я. За 2018 рік було оголошено 384 закупівлі, з яких 29 не відбулись або були скасовані. В середньому на кожній закупівлі Департаменту вдалось знизити ціну трохи менше ніж на 3%, що дало змогу отримати економію у майже 2 мільйони 686 тисяч гривень. Якщо ж говорити про тендерні закупівлі, то їх було 130, з них 96 (а це 74%) мали лише одного учасника. З конкурентними закупівлями все не так добре, їх було всього дві і обидві не відбулись. А у випадку з неконкурентними закупівлями 4 з 9 договорів укладено з ТОВ «Альфа Пресс». Ну і найцікавіше, з усіх проведених закупівель лише 34,5% (133) були надпороговими, з них 17% пройшли лише з одним учасником.
Тепер перейдемо до виконавчого комітету міської ради. Якщо брати узагальнену інформацію по всім тендерам, то їх загальна кількість склала 166, з яких не відбулось 20. Середній відсоток зниження ціни склав 8,6%, що дозволило виконавчому комітету одеської міської ради зекономити для бюджету трохи більше ніж 1 мільйон 300 тисяч гривень. Якщо говорити про надпорогові закупівлі то вони складають всього лише 34%, тобто 56 закупівель, з яких 20 взагалі не відбулось, а 29 мали лише одного учасника.
Дуже цікавою є узагальнена інформація по Департаменту інформації та зв’язків з громадськістю одеської міської ради. Так даний структурний підрозділ здійснив 71 закупівлю, з яких 69 мали лише одного учасника. Підтверджена економія склала трохи більше ніж один мільйон сто тисяч гривень. Надпорогових процедур даний Департамент провів аж цілих дві, що склало майже 3%.
Не змогли ми оминути увагою Департамент культури та туризму. І хоч саме цей підрозділ нічого не зекономив для бюджету, і загальна кількість закупівель склала достатньо маленьку цифру – 89. Жодної надпорогової чи конкурентної процедури за весь 2018 рік не відбулось. Проте, хочемо зауважити, що 15% від всіх закупівель становили одяг, взуття та аксесуари. Для чого вони цьому Департаменту і як вони будуть використані? Ризикнемо припустити, що це закуповувались костюми для якогось будинку культури або ж дитячого танцювального колективу.
А от наш улюблений Департамент освіти і науки одеської міської ради зекономив для бюджету майже два мільйони гривень, хоч і середній коефіцієнт зниження ціни становив лише 1%. 53 процедури торгів відбулись з проведенням аукціонів. З 237 процедур надпороговими було лише 37, що складає 15,6%, відбулось же лише 28 надпорогів. 62% всіх коштів було витрачено на закупівлю продуктів харчування. А беззаперечним лідером серед переможців стало ТОВ «Проект Інвест ХХІ», про яке ми писали в одному зі своїх попередніх матеріалів.
Тепер перейдемо до більш цікавих і великих цифр. Поговоримо про управління капітального будівництва. Загальна сума завершених тендерів у цього замовника склала майже 1 мільярд 400 мільйонів гривень. А от економія склала трохи менше ніж 19 мільйонів. З 395 процедур лише 97 були надпороговими і з них 17 взагалі не відбулось, а 21 відбулась за наявності лише одного учасника. Таким чином частка над порогів склала всього 24,5%. Найбільше коштів від управління капітального будівництва отримало ТОВ ВКП «Таурус», мова йде про 121 з половиною мільйон гривень. Ще три фірми виграли тендерів на суму більшу ніж сто мільйонів гривень. Це ТОВ «Укрспецпроект», ТОВ «Компанія екстер’єр-дизайн» та ТОВ «Підприємство «Альянс». Відмітимо, що «Компанія екстер’єр-дизайн» належить колишньому депутату Одеської міської ради і колишньому начальнику цього ж управління Анатолію Рагуліну.
Проаналізувавши закупівлі 6 структурних підрозділів Одеської міської ради ми можемо констатувати, що більшість відверто не бажає використовувати надпорогові процедури. Їхня кількість в середньому для даних управлінь і департаментів склала надзвичайно малий відсоток від загальної кількості всіх процедур закупівлі – 18,6%. А це, в свою чергу, дає величезне поле для маніпуляцій і не чистої гри при проведенні тендерів. Ще одним корупційним ризиком є те, що значна кількість процедур відбулись без конкуренції, тобто лише з одним учасником.
Але, у будь-якому разі, використання Прозорро є величезним позитивом. Адже економія, яку отримують місцеві бюджети на закупівлях, просто колосальна. І ще одне, не менш важливе, завдяки Прозорро будь-який громадянин може дізнатись про все, що стосується витрачання наших податків владою, про те якому депутату належить та чи інша фірма і які схеми використовують замовники.
Олена Сінченко, Дмитро Сінченко
Ця публікація була створена за підтримки Європейського Союзу. За зміст публікації відповідальна ГО "Офіс Регіонального Розвитку". Зміст публікації не є відображенням офіційної позиції Європейського Союзу.