Я

Як українські ЗМІ в погоні за рейтингом роздмухували коронавірусну паніку (ІНФОГРАФІКА)

Однією з основних причин страху і паніки навколо коронавірусу є нестача інформації стосовно нього. Тому ми продовжуємо досліджувати, як українські ЗМІ, женучись за яскравими сюжетами, часто нехтували принципами відповідальної журналістики. І замість пояснення широкому загалу малозрозумілих фактів сприяли посиленню панічних настроїв.

Цього разу ми подивились, скільки ефірного часу національні телевізійні новини, які виходять на каналах 1+1, 2+2, СТБ, Україна та ICTV, присвячували коронавірусу в лютому (на жаль, через неможливість швидко отримати інформацію про заголовки та тривалість всіх сюжетів, не змогли до цього списку включити телеканал Інтер).

Як ви можете побачити нижче, коронавірус - одна з улюблених тем сюжетів у лютому.

TV_Uhan_bar_plot.png

Так, наприклад, впродовж лютого на ТСН не було жодного вечірнього або тижневого випуску новин, в якому б не згадали про коронавірус. Впродовж одного випуску, який в середньому триває близько години, про коронавірус говорили від 1 до 35 хвилин.

Найбільше впродовж однієї доби коронавірусу присвятили сюжетів на ICTV. 20 лютого, в день найгарячіших подій, пов’язаних з евакуацією, загальна тривалість сюжетів про сутички, евакуацію та вірус загалом склала 72 хвилини.

Навіть на “розважальному” СТБ про коронавірус згадували “лише” в 9 з 15 випусків.

TV_Uhan_line_plot.png

Тема коронавірусу настільки добре “заходила” аудиторії глядачів, що “вигравала” у тем вшанування річниці Революції Гідності та посилення бойових дій на Донбасі.

TV_Uhan_area_plot.png

Як бачимо, національні теленовини не можна звинуватити в браку уваги до коронавірусу. Проте така увага не завжди працює проти паніки. Адже чи можна сказати, що більшість телесюжетів мали інформативний характер? Чи, скоріше, “сенсаційно-залякувальний”?

Щоб це з’ясувати, ми класифікували всі назви сюжетів як нейтральні чи занадто емоційні (тобто ті, що сприяють посиленню панічних настроїв). До останніх потрапили всі новини, які наголошують на кількості померлих від вірусу, високій швидкості поширення епідемії, підозрах на зараження коронавірусом в Україні, потенційних катастрофічних наслідках для всього світу, зникненні масок в аптеках та зростанні паніки серед українців, неготовності лікарів чи лікарень до такого “виклику” тощо.

До аналізу потрапили лише заголовки сюжетів, розміщені на офіційному каналі Youtube. Тому можливо, що в самому сюжеті деякі тези з заголовка спростовуються. Але це не зменшує деструктивного впливу клікбейтного заголовка. Наприклад, на ICTV 10 лютого вийшов сюжет “Перший українець заразився китайським коронавірусом”. Прочитавши лише заголовок і не переглядаючи сюжет, можна дійти висновку про початок поширення епідемії коронавірусу територією України. А насправді мова йде про українця в Японії, який навряд чи зможе заразити когось в Києві чи у Львові.

Лідером як за часткою, так і за абсолютною кількістю маніпулятивних заголовків стала програма “Факти” на каналі ICTV. Майже половина всіх назв сюжетів сприяла нагнітанню емоцій. Більшість із них стосувалась нової інформації про загиблих від вірусу в світі.

TV_Uhan_manipulative.png

Ось лише деякі з виокремлених заголовків:

ТСН (1+1)

Спецкор (2+2)

Вікна (СТБ)

Сьогодні (Україна)

Факти (ICTV)

Чи можна звинувачувати лише ЗМІ в поширенні панічних настроїв навколо коронавірусу серед українців? Звичайно, ні. Проте це (разом з необхідністю “воювати” за кліки, лайки та перегляди) не звільняє служби новин від необхідності дотримуватись принципів відповідальної журналістики. І, поширюючи нейтральну і достовірну інформацію, сприяти зменшенню рівня агресії, паніки та хвилювання в суспільстві. А не навпаки.

полтавщина нові санжари змі медицина вірус паніка протест маніпуляції коронавірус

Знак гривні
Знак гривні