Як Пальчевський маскує проросійські меседжі у своїй виборчій кампанії
Політична кампанія Андрія Пальчевського – яскравий приклад маскування російської пропаганди за популістськими гаслами і образом бізнесмена, який закликає рятувати країну. Якщо лише дивитися на бігборди і не вдумуватися у зміст повідомлень, складається враження, що Пальчевський – це історія успіху. Але серед багатьох його популістських закликів «до всього хорошого проти всього поганого» можна побачити послідовні тези російської пропаганди щодо України. Він часто озвучує їх в ефірі медведчуківських телеканалів ZIK, NewsOne та 112.ua, а маніпулятивні сайти активно тиражують сказане.
Тези російської пропаганди
Пальчевський – це «гібридний» кандидат, використовуваний ОПЗЖ для розширення свого представництва в місцевих радах, адже відверто проросійська позиція її лідерів відлякує більшість українських виборців. Результати опитування Центру Socis та Центру Разумкова у липні 2020 року свідчать, що 59,5% українців вважають Росію агресором.
Тому риторика Пальчевського хитріша, ніж проросійська позиція ОПЗЖ. Наприклад, він постійно говорить про зовнішній контроль над Україною через співпрацю з МВФ («на фиг МВФ», «это наркотическая зависимость», «они хотят превратить Украину в поставщика рабской рабочей силы»), але іноді зазначає, що він не проти МВФ, а лише проти розкрадання коштів чиновниками. Пальчевський обіцяє не піднімати теми мови та церкви, але водночас обіцяє вільне використання російської в Україні. Це ще один мем російської дези, який натякає, що зараз начебто громадяни, які використовують російську, якимось чином зазнають утисків.
Не підтримує відкрито Путіна, але проводить маніпулятивні аналогії на кшталт «зеленые человечки при власти хуже зеленых человечков в Крыму» – хоча на виборах у 2019 році активно підтримував Зеленського.
Те, що він є офіційним власником клініки «Євролаб», очевидно, дає підстави медведчуківським телеканалам титрувати його як «соціального лікаря», а йому – активно коментувати незадовільну боротьбу влади з коронавірусом. Для цього також є чимало підстав.
Судячи з публікацій, Пальчевський нібито й підтримує чинну владу, а з іншого боку, продукує і роздмухує «всепропальщину», від якої й обіцяє врятувати країну.
«Зірка» маніпулятивних сайтів
Протягом літа ми зафіксували різкий сплеск інтересу до Андрія Пальчевського на українських маніпулятивних сайтах, які часто поширюють російську дезінформацію. Тим часом у провідних медіа це прізвище згадувалося на порядок рідше.
У червні-серпні частка новин з ознаками маніпуляцій, де звучало його прізвище, становила 4,2 - 5,1%, у провідних українських медіа за цей період його згадували лише у 0,2 - 08% публікацій (перелік сайтів та методологію можна глянути тут). Це, відповідно, 898 та 94 новини.
Така суттєва різниця може свідчити про штучне підігрівання інтересу до лідера партії “Перемога Пальчевського” та значні ресурси, що витрачаються на його підтримку.
Що і де найчастіше пишуть про Пальчевського?
Сайти, де найчастіше згадується його прізвище: politeka.net, znaj.ua, сторінки яких вилучив Фейсбук за просування маніпулятивного контенту, та подібні до них ресурси. Час від часу вони просто дублюють однакові новини про Пальчевського. Зміст більшості публікацій – переказ його цитат з телеефірів з усіх приводів.
Він коментує новини про МВФ і Україну, про Крим і Донбас, про Порошенка, Зеленського і Кличка, про Київ та інфраструктуру.
На противагу маніпулятивним медіа, найбільший літній сплеск інтересу до Пальчевського у провідних українських медіа бачимо 12-13 серпня, коли волонтер та блогер Роман Сініцин написав на своїй Фейсбук-сторінці про бійку в кафе за участі Пальчевського.
Високі рейтинги від фейкових соціологів
Регулярні приводи для маніпулятивних новин про Пальчевського дають фейкові соціологічні служби, які завищують його рейтинги.
Наприклад, за даними так званого Центру суспільного розвитку «Інтер-акція», рейтинг Пальчевського вже рік стрімко зростає і ось-ось наздожене рейтинг Віталія Кличка (22,6% проти 23,9%). У професійних соціологів (КМІС, група “Рейтинг”, SOCIS) результати інші: у Кличка з жовтня 2019 по травень 2020 – 36-41%, у Пальчевского за той же період – 8-12%.
Ми, до речі, з’ясовували: в компанії «Інтер-акція» працюють політичні консультанти, а не соціологи. Ця організація є в базі даних псевдосоціологів, яку ведуть “Тексти”.
Остання хвиля новин з успішними рейтингами від “соціологів” та прогнозами від таких “експертів” прокотилася маніпулятивними сайтами в кінці серпня.
Вперше опубліковано на Gazeta.ua