Стадіони, паркінги, супермаркети. У США вакцинують близько 3 млн людей на добу. Як це організовано?
США вийшли на рекордні темпи щеплення населення – близько 3 млн осіб за добу (в Україні – 10 тисяч). Президент Байден обіцяє до 1 травня забезпечити вакциною усіх американців і відсвяткувати 4 липня без карантинних обмежень. ТЕКСТИ дослідили, яким чином Америка це робить. У нас немає ані американських можливостей співпраці з «великою фармацією», ані Байдена в президентському кріслі. А от щепити українців тією вакциною, яка в нас є, але за американським прикладом, цілком можливо.
Сто мільйонів доз за 100 днів
Перебіг пандемії коронавірусу в США був чи не найтяжчим з усіх країн світу: Америка досі тримає першість і за кількістю добових інфікувань, і за смертністю. Втім, є й гарні новини: Сполучені Штати змогли організувати ефективну і динамічну кампанію зі щеплення громадян. Так, за минулий місяць темпи вакцинації у США зросли в півтора-два рази – з 1,6 млн осіб на добу в середині лютого до 2,3–3,2 млн у середині березня.
Читайте також: Польща робить 100 тис. вакцин на день проти COVID-19. Але цього недостатньо, щоб до кінця року захистити всіх громадян
Цей прогрес був досягнутий завдяки трьом фундаментальним чинникам.
Перший – це збільшення кількості вакцин. Станом на середину березня в США використовуються препарати від трьох виробників. До двох так званих матричних РНК-вакцин (Pfizer/Biontech та Moderna), щеплення якими розпочалися ще наприкінці 2020-го, додалася третя – Johnson & Johnson. Вона створена по «старішій» так званій векторній технології (у генетично модифікований аденовірус вбудовують фрагменти коду коронавірусу) і відзначається нижчою ефективністю (60–70 %), але при цьому має дві істотні переваги. По-перше, щеплення відбувається лише одною дозою. А по-друге, вакцину можна зберігати протягом трьох місяців за температури 2–8 °C – як у звичайному побутовому холодильнику. Слід також зазначити, що Johnson & Johnson – авторитетний американський бренд, якому довіряє населення. Докладно про те, як працюють різні типи вакцин, читайте тут
Президент США Джо Байден отримує друге щеплення
(Вакцина AstraZeneca у США не застосовується, на відміну від сусідньої Канади. Очікують, що вона отримає дозвіл у середині квітня. Приблизно в тому ж часовому проміжку США можуть схвалити ще одну вакцину – Novavax. Утім, гострої потреби у додаткових вакцинах Штати не мають – «трійка» із запасом забезпечить усе населення країни).
Другий чинник – це ефективна політика новообраного президента Джо Байдена. Ще перед вступом на посаду він, презентуючи свою медичну команду, пообіцяв за перші 100 днів президентства організувати 100 мільйонів щеплень проти коронавірусу. На той час завдання виглядало вельми непростим. Але зараз, через 60 днів, його можна вважати виконаним. У США станом на 18 березня зроблено 110 млн щеплень. З урахуванням 17 млн, що припадають на період президентства Трампа, і нинішніх темпів вакцинації (2–3 млн на добу) обіцянка Байдена буде виконана ще до кінця поточного тижня. А протягом ста днів кількість щеплень становитиме не 100, а 150 мільйонів.
Зазначимо, що несправедливо було б приписувати всі заслуги з вакцинації одному Байдену і тим самим применшувати роль експрезидента Дональда Трампа. Його команда протягом 2020 року реалізувала програму з пришвидшеного створення та авторизації вакцин – відому як операція Warp Speed (тобто, надсвітлова швидкість – термін із наукової фантастики). Втім, наприкінці року процес вакцинації наразився на низку труднощів. Через брак комунікації між федеральним урядом та владою штатів та суперечливі інструкції щодо розповсюдження вакцини щеплення відбувалися повільніше, ніж планували. Так, Дональд Трамп обіцяв вакцинувати хоча б одною дозою 20 млн американців до кінця 2020 року. Насправді ж щеплення отримало вчетверо менше – 5,4 млн.
Аби збільшити зацікавлення медичних закладів до проведення щеплень проти коронавірусу, адміністрація Байдена збільшила їм відшкодування майже вдвічі – з 46 до 80 доларів за два уколи (громадяни США, нагадаємо, отримують щеплення безкоштовно – вартість препарату і самої процедури вакцинації оплачує держава).
Є і третій чинник – організація самого процесу щеплень, яка забезпечує максимально швидке і ефективне вакцинування населення. І саме цей досвід варто вивчити Україні. Справді, у нас нема ні американських можливостей співпраці з «великою фармацією», ні Байдена в президентському кріслі. А от щепити українців тією вакциною, яка в нас є, але за американським прикладом, цілком можливо.
Як вони це роблять?
Найбільш традиційний (і найбільш повільний) спосіб вакцинації – у клініках. Аналогічний підхід зараз застосовує Україна – і має ті самі проблеми, які спостерігалися в США. Лікарень порівняно небагато, і треба вирішити, яким чином туди потраплятимуть люди, запрошені на вакцинацію.
У США, як і в Україні, вакцинація відбувалася поетапно для різних вікових і фахових груп. Спочатку щеплення отримують люди старші за 75 років, потім 50+ років. У квітні щеплення запропонують 16-річним і старшим. Дітей поки що не планують вакцинувати, хоча випробування ефективності вакцин у цій віковій групі вже йдуть. Крім цього, є пріоритетні групи, які можуть вакцинуватися «поза чергою». Таку можливість, зокрема, надають вчителям, вихователям у дитсадках та працівникам служб догляду за літніми людьми – незалежно від віку. У низці штатів на цю потребу передають «вільні» вакцини, які з певних причин не були використані у плановій вакцинації.
«Клінічна» вакцинація розпочалася ще в грудні 2020-го, але її темпи виявилися значно повільнішими, ніж очікували. Медперсонал на місцях не знав, скільки вакцин їм відправили, скільки надійде в наступні дні і кому слід робити укол насамперед. Ситуацію ускладнила «самостійницька» політика деяких штатів, які не виконували рекомендації центральної влади і окремо від неї організовували процес вакцинації.
Навести лад у цій системі було можливо, але на це був би витрачений дорогоцінний час. І тому в США пішли іншим шляхом – максимально збільшити кількість методів, за якими громадяни можуть отримати своє щеплення. І якщо на якомусь із них стався «затор» – не біда, інші перекриють це відставання.
Щеплення за кермом
Вакцинація громадян безпосередньо в автомобілях – як купівля гамбургерів на Макдрайві – це метод, який у США застосовується особливо активно.
Пункт вакцинації в автомобілі
Працює це так. Місцева влада визначає локацію, де можливо організувати проїзд та паркування великої кількості автомобілів (по кілька тисяч на добу). На ній створюються «коридори» з наметами, під які заїжджають машини. Пацієнти, які одержали запрошення на щеплення, приїздять на власному автомобілі (як водії чи пасажири). Медична команда їх реєструє і робить укол. Після цього рекомендовано не їхати відразу, а зачекати хоча б 15 хвилин, щоб лікарі могли допомогти у випадку гострої алергічної реакції. Також є ризик, що хтось із пацієнтів після щеплення зомліє – і краще йому не керувати автомобілем у цей час.
«вакцина-драйв»: одне щеплення за дві-три хвилини
Пропускна спроможність методу «вакцина-драйв» виявилася настільки високою, що виникла інша проблема – дози щеплення закінчувалися занадто швидко. Втім, із нарощуванням виробництва вакцин і завершенням щеплення найбільш критичних прошарків населення пункти вакцинації у машинах запрацювали безперебійно. У багатьох випадках вони функціонують цілодобово сім днів на тиждень і вакцинують по 5–7 тисяч осіб. Тобто, одна вакцинація за дві-три хвилини.
Схема організації пункту "вакцина-драйв"
І в цьому, і в інших нестандартних підходах до проведення кампанії щеплень знову слід відзначити роль вакцини Johnson & Johnson, де застосовується лише одна доза, а не дві. Одна з найбільших проблем «широкої вакцинації» дводозними вакцинами – відстежити, щоб пацієнт прийшов і на друге щеплення. Для цього потрібні суттєві інформаційні та організаційні ресурси, які для «неофіційних» локацій доводиться виділяти окремо. В адміністрації Байдена стверджують, що поки що ситуація під контролем: лише три відсотки людей пропустили друге щеплення. Однак у випадку з Johnson & Johnson цієї проблеми в принципі не існує.
Фізкульт-укол
Десятки стадіонів у Сполучених Штатах у січні-лютому перетворилися на центри масової вакцинації. Зокрема й найбільш відомі спортивні арени, де базуються знамениті бейсбольні команди США. Так, стадіон «Доджерс» у Лос-Анджелесі із кінця січня вакцинує до 12 тис. осіб на добу. Нью-йоркська арена Citi Field, домашній стадіон команди New York Mets, виконує 5–7 тис. щеплень. Коли відкривали цю локацію, мер Нью-Йорка де Блазіо пожартував, що тут раді бачити навіть уболівальників команди Yankees – ще однієї нью-йоркської команди і принципового суперника Mets. Мовляв, тут є лише один суперник – вірус.
Вакцинація на автостоянці стадіону. Прапорцями позначені маршрути для проїзду машин
Прикметно, що організації вакцинування на стадіонах дуже допоміг досвід, здобутий під час президентської кампанії 2020-го. Тоді у зв’язку з пандемією стадіони активно використовувалися як виборчі дільниці – загалом тут проголосувало близько 300 тис. американців. І коли виникла ідея організувати на території спорткомплексів пункти для щеплення, принципових заперечень не виникло: адже організаційні і логістичні процедури вже були відпрацьовані.
стадіон «Доджерс» у Лос-Анджелесі вакцинує до 12 тис. осіб на добу
Зрозуміло, що поле чи бігові доріжки стадіону медикам не потрібні. Арени мають інші переваги – гігантські паркінги, де нескладно організувати «автомобільну вакцинацію», та достатньо допоміжних приміщень для медперсоналу та холодильників з вакцинами. Як наслідок, стадіони стали одними з найбільш активних центрів щеплень. Наприклад, на паркінгу стадіону «Аризона Кардиналс» автомобілістів вакцинують цілодобово сім днів на тиждень.
Вакцина в супермаркеті
Потужним центром вакцинації у США стали… супермаркети. Державна ініціатива під назвою Federal Retail Pharmacy Program охоплює сотні торговельних центрів мереж Walmart, Sam’s Club, Hannaford, Walgreens тощо у понад трьох десятках штатів.
Це не означає, що вакцину можна «пробити на касі», як звичайний товар. Виконавцями щеплення виступають аптеки, які працюють в торговельних центрах. У них наймають додатковий медперсонал і закуповують обладнання. Наприклад, мережа супермаркетів Hannaford у штаті Мен придбала додаткові холодильники для зберігання вакцин.
У супермаркетах покупців вакцинують аптеки
«Супермаркетна» вакцинація не означає послаблення у обліку осіб, що отримали щеплення. Walmart приєднався до ініціативи вакцинних паспортів у смартфоні, як-от програма CommonPass. Людина, яка зробила щеплення у супермаркеті, отримує позначку в цій аплікації і може показувати її під час подорожей, відвідувань спортивних та розважальних заходів тощо. У Walmart стверджують, що компанія стала найбільшим провайдером щеплення в США, який надає послугу «вакцина в смартфоні».
Є підстави вважати, що вакцинація через супермаркети може виявитися особливо корисною на пізніх етапах американської кампанії зі щеплення. А саме – коли всі, хто хотів вакцинуватися, вже це зробили, але залишилося багато людей, які з різних причин не доклали зусиль, щоб прибути до центрів вакцинації. Натомість у супермаркет ходять всі – і певна кількість не відмовиться отримати щеплення в поєднанні з шопінгом.
Вакцинація в аптеці мережі супермаркетів Walmart
Зараз ця модель вже працює, так би мовити, з іншого боку – супермаркетні локації почали одержувати партії «надлишкової» вакцини, яку замовили, але не використали у «канонічних» центрах вакцинації. І такою вакциною можна оперативно прищепитися незалежно від віку – щоправда, поки що лише вчителям, соціальним співробітникам та іншим працівникам, що належать до груп ризику. Однак нема сумнівів, що максимум через місяць-півтора у супермаркетах вакцинуватимуть всіх охочих.
Мобільні клініки
Є ще один метод «нестандартної» вакцинації – так звані мобільні клініки. Це медичні фургончики, які виїжджають у певну локацію для проведення там щеплення. Вони спрямовані головним чином на бідні та неблагополучні райони, де проживають переважно етнічні меншини – афро- та латиноамериканці. У цих громадах спостерігається недовіра до вакцинації, і частка мешканців, що отримала щеплення, є наразі непропорційно малою. Тож влада намагається усунути цю диспропорцію. Втім, пропускна здатність мобільних клінік є невисокою порівняно з іншими методами. Так, у Лос-Анджелесі один екіпаж щепить близько 200 осіб на день, а загалом таких мобільних клінік у місті десять.
Станом на третю декаду березня третина американців отримала хоча б одну дозу вакцини. Повністю вакцинованими є 12 %. Це найкращі показники серед країн з населенням понад 100 мільйонів (Китай, для порівняння, вакцинував вдвічі менше людей, Індія – втричі менше). І не доводиться сумніватися, що через півтора місяця усі громадяни США, хто хотів вакцинуватися, здобудуть доступ до вакцини. Втім, після цього виникне не менш гостра проблема: як бути з людьми, які або ігнорують щеплення, або є його принциповими противниками. Але це буде вже інша історія.