У Facebook масово рекламують створені у Вірменії псевдопатріотичні спільноти, що сіють паніку серед українців
Одночасно зі стягуванням російських військ навколо України у Facebook розгортається інфраструктура для сіяння зради та паніки у разі війни. Більшість сторінок-фантомів поки пусті, але коли треба, наповняться вмить (недарма для їхньої розкрутки витрачені чималі кошти). З досвіду бойових дій 2014–15 років передбачаємо, що вони будуть використовуватися для того, щоб писати, що наші бійці потрапили в «котел», їх «злили» «продажні генерали» і політики і їх всіх уб'ють, якщо люди не вийдуть на протест чи під Міноборони, чи під Офіс президента, чи ще кудись.
«У мене сьогодні день народження» – аморально, але дієво
Ми звернули увагу на платну рекламу дивних сторінок у Фейсбуці. Вони виглядають так: якась дуже патріотична фотографія. Здебільшого – бійці на фронті. Підпис на кшталт: «Підтримаємо захисників України хоча б лайком. Тисніть на кнопку праворуч». Це хитрий трюк. Натиснувши, людина підписується на згадану сторінку й аж ніяк не підтримує армію. Показово, що рекламовані сторінки об’єднує показушно-патріотичне оформлення і повна відсутність хоч якогось наповнення. Більшість з них порожні й досі. Попри відсутність вмісту, але завдяки досить маніпулятивній рекламі, ця абсолютна «порожнеча» часом має під сотню тисяч підписників!
Спочатку автор особливої уваги на те не звертав. Мало що може бути? Можливо, то якісь вітчизняні політтехнологи готуються до запуску якогось нового проєкту. А можливо, банальні «накрутники» розкручують акаунти під продажі, щоб згодом «патріотична» сторінка перетворилася на якийсь «Розпродаж модних аксесуарів»…
Детальніше зацікавитися нашестям однотипних сторінок-близнюків примусила надзвичайно огидна та аморальна реклама сторінки «News_Ua» з використанням світлини бійця Вадима Ушакова, позивний «Йожик».
12 квітня 2016 року кулеметник 90-го окремого аеромобільного батальйону Вадим Ушаков, відбиваючи атаку загарбників на Авдіївську промзону, зазнав важкого поранення. Через ускладнення (внаслідок численних поранень почалося кисневе голодування) він втратив змогу ходити та говорити. Наразі Вадим Ушаков проходить складний курс реабілітації.
Фото бійця супроводжував підпис: «Сьогодні мій день народження… Цікаво скільки людей мене привітає. Герой України». Подібні пости в соцмережах, що викликають співчуття в аудиторії, використовувалися російськими маніпуляторами навіть у США. «Метою акаунта було не поширення меседжів, що зігрівали серця американців. Твіт був насправді троянським конем задля здобуття популярності та прихильників – як початок більшого плану іноземного противника», – описує аналогічний випадок журналіст американського видання The Rolling Stone (переклад статті тут)
На момент, коли автор побачив та заскрінив рекламу з Ушаковим, світлина набрала 8,5 тисяч лайків і мала 848 коментарів (головним чином привітання героя з днем народження), а абсолютно пуста на той час сторінка – 42 087 підписників (на момент підготовки публікації – 69 024)!
Накрутка акаунтів за допомогою світлини людини з інвалідністю, в якої «сьогодні день народження», – є одним з найдієвіших, найпростіших та найаморальніших методів соціальних мереж. Зазвичай поститься фото якоїсь красивої дівчини або дитини з протезом з текстом на кшталт: «Я – Маша. У мене сьогодні день народження. Але ніхто не привітає мене і не поділиться цією фотографією, бо я – інвалід».
У 99% випадків «Маша» насправді виявляється якоюсь Самантою чи Джейн з паралімпійської збірної США, яка ні сном ні духом не здогадується, що у неї сьогодні день народження, як і не знає, що хтось нахабно використовує її фото.
Якщо використовування накрутниками американських спортсменок-паралімпійок просто викликало огиду, то експлуатація фото реального захисника України, який віддав здоров’я за Батьківщину, викликало обурення і бажання розібратися.
До речі, день народження Вадима Ушакова зовсім не в січні, а 10 вересня.
Уже побіжне знайомство зі створеною 9 січня цього року ду-у-уже патріотичною сторінкою «News_Ua» викликало безліч запитань. Зокрема, з’ясувалося, що вона адмініструється з… Вірменії (!).
Згодом ця сторінка почала потроху наповнюватися, і наповнення шокувало ще більше. Виявилося, що вся «патріотична», наскрізь синьо-жовта стрічка присвячена рекламі та розкрутці сайту «ukkraina.ru»!
З особливостей цієї сторінки варто виокремити постійне й дуже істеричне акцентування на загиблих бійцях, що справляє досить депресивне враження. До того ж нерідко ці «новини» трапилися ще 2014 року. Публікація старих повідомлень під виглядом свіжих – теж стандартний прийом дезінформаторів.
Порожні сторінки з Вірменії та тисячі підписників
Подальший огляд «дуже патріотичних» сторінок-близнюків показав – усі вони зроблені за ідентичними лекалами.
Зокрема, дуже цікавою виявилася сторінка «Рідна Україна» (стежать 98 172 людини), яка теж адмініструється з Вірменії та створена практично одночасно з «News_Ua» (5 січня 2022 року). Сайт, який вона рекламує, теж «цікавий» – rodina365.ru. Родіна, на хвилиночку, та ще й RU…
«Новини» там часто кількарічної давнини й, як у першому випадку, з істеричним акцентом на смертях захисників.
Ця сторінка теж рекламується та «накручується» за допомогою патріотичних фото з бійцями.
З особливостей – вживання цифри «0» замість літери «о». Мабуть, щоб показати свою неформальність. Тішить, що у відгуках (див. скрін) знайшлися люди, які помітили «мутність» сторінки та причетність її до спецслужб РФ.
Ще один клон має назву «Народ говорит» (57 130 людей стежать). Він теж адмініструється із сонячної Вірменії. Ця сторінка, хоч і створена ще 23 листопада 2021 року, досі абсолютно чиста, як щойно вкрите снігом поле (втім, на неї підписалися більш як півсотні тисяч людей)
Сторінка «Украина Live» теж створена 23 листопада 2021 року і теж цнотливо чиста. Хоча й має аж 63 939 підписників «пустоти». Попри те, що на аватарі бачимо «Made in Ukraine», вона адмініструється з тієї-таки Вірменії.
23 листопада теж з Вірменії створено сторінку «Новини України та світу», а також «Сторінку новин». Вони теж поки порожні, однак мають 56 361 та 48 431 підписників відповідно.
Створена 22 листопада у тій-таки Вірменії сторінка «Квартал подій» (55 583 підписники) вже не порожня. Але підбірка повідомлень, теж з істеричним акцентом на смертях і болі, залишає повністю депресивні враження.
На колажі представлено «дуже патріотичне» оформлення «кварталу» та зразки маніпулятивної реклами. На першій світлині нам пропонують привітати бійця з днем народження. Текст та оформлення абсолютно ідентичні випадку з Вадимом Ушаковим. Хіба що на фото – солдат армії Азербайджану. На другій рекламі пропонується підтримати вподобайкою українську армію. Третя реклама закликає зробити приємне воїнам з інвалідністю лайком та уподобанням сторінки «Кварталу»…
Родзинка на тортик – сторінка «Страна.UA» (59 132 підписники). Вона створена 9 січня (знову ж – у Вірменії). З однойменним радикально проросійським сайтом пана Гужви вона ніби нічого спільного не має. Все – суперпатріотично, синьо-жовто та тризубно… Але знову бачимо акцентування на смертях, а також розгін панічних повідомлень (див. скрін). Радує, що у коментарях вистачає адекватних людей, які розуміють, що це провокація та розгін паніки (див. скрін). Але, як показують інші коментарі під «новинами», на вкиди від «Страни» досить багато хто ведеться, попри те, що назва вже згаданого сайту «ukkraina.ru», навіть не приховується.
Знову ж, тут бачимо показово «неформальне» використання цифри «0» замість літери «о».
Реклама-накрутка сторінки ведеться через покалічену дитину з інвалідністю, в якої день народження і яку терміново потрібно підтримати лайком, а також через патріотичну світлину з дівчат у камуфляжі.
Зауважимо, що тут перелічена не вся творчість «вірменських ботів», але й цього достатньо.
Крім вірменської продукції, у ці ж дні (5–15 січня) з’явилася ще й низка сторінок-близнюків (патріотичні назви та оформлення, маніпулятивна реклама через ду-у-уже патріотичні фотографії та повна пустота), що адмініструються вже з України. Але варто пам’ятати: Facebook індексує користувачів з Криму та окупованих районів Донбасу як українських (що абсолютно правильно, зауважимо).
Пастка для «корисних ідіотів»
Наголосимо: для всіх згаданих сторінок характерний демонстративний, навіть крикливий патріотизм та активне використання національної символіки. Крім того, всі ці сторінки позиціюються як новинні та медіакомпанії. Для накрутки аудиторії всі вони використовують примітивні, але дієві маніпулятивні технології, що спекулюють на патріотизмі. При чому на платну рекламу в соцмережах вкидаються чималі кошти.
Показово також, що всі сторінки створено практично одночасно. Це кінець листопада (тоді Росія запланувала загострення) та перша половина січня, – коли РФ почала активно розгортати свої війська біля кордонів України.
Маніпулятивність технологій з накрутки аудиторії тут відіграє дві ролі. Перша – пряма й найпростіша – зібрати максимальну аудиторію. Але тут маємо ще один, набагато важливіший аспект. Маніпуляції тут досить примітивні та кондові. Вони дозволяють сформувати досить специфічну аудиторію, що складається з патріотично налаштованих людей, якими дуже легко маніпулювати. Тобто підписники належать до категорії, через яку найпростіше та найефективніше розганяти неперевірені чутки, панічні настрої та істерику. Це найкращий контингент для впливу на суспільство в рамках інформаційної війни.
Як працюють канони доктора Геббельса
Інформаційний фронт є невіддільною та надважливою складовою будь-якої сучасної війни. Україно-російська – не виняток. Але тут маємо певні особливості.
Розроблені ще доктором Геббельсом канони інформаційної війни передбачають роботу не лише зі зрадниками та потенційною «п’ятою колоною», а й з патріотично налаштованим населенням. Зазвичай такі «отруєні цукерки» маскуються під ура-патріотичною обгорткою і, на перший погляд, аж ніяк не виглядають, як щось вороже. Навіть навпаки.
Читайте також: Путін учень Гітлера
Під час німецького наступу на Париж відомство Геббельса організувало цілу мережу «дуже патріотичних» псевдофранцузьких радіостанцій. Останні ледь не матом крили Гітлера та клятих «бошів», але водночас активно «розганяли зраду»: мовляв, уряд вже спакував валізи й от-от накиває п’ятами зі столиці.
Одночасно французів нав’язливо попереджали про небезпеку «п’ятої колони», уособленої в численних німецьких емігрантах (більшість з яких були втікачами від Гітлера).
В умовах викликаного воєнним безладом інформаційного голоду, геббельсівські фейки активно «репостилися» французькими медіа, що сприяло поширенню панічних настроїв у суспільстві та позбавляло волі до опору.
Ну дууже патріотичне британське радіо
Після падіння Франції під інформаційною атакою німців опинилася Британія. Проти неї працювала ціла низка радіостанцій, серед яких варто виокремити «Нове британське радіомовлення» (НБР).
Звісно, що ця станція була дуже патріотичною, антинімецькою та антинацистською. Вона мовила у звичному для британців стилі BBC. Та серед новин (більшість з яких були абсолютно правдивими) НБР передавало докладні інструкції з цивільної оборони. Вони були написані так, щоб у слухачів склалося враження, що від бомб стерв’ятників Герінга порятунку немає. Це сприяло поширенню панічних настроїв серед населення.
Вкидалися й прямі фейки. Зокрема 8 серпня 1940 року станція повідомила, що під Дюнкерком в руки гітлерівців потрапило 100 тисяч комплектів трофейних британських військових одностроїв. Прозоро натякалося, що підступні німці їх використають, аби перевдягти своїх десантників, яких вони збираються закинути на Острів.
За кілька днів потому НБР повідомило, що німці успішно викинули десант із перевдягнутих у британське диверсантів, яких наразі ховають у себе представники «п’ятої колони». Одночасно диктор закликав британців до пильності.
Для надання вагомості цій інформації німці навіть розкидали з літаків парашути, однак без людей. Очікувана паніка, як на те марно сподівалися у відомстві Геббельса, не виникла, але Британію накрила чимала хвиля істеричної шпигуноманії, що теж незле грало на руку Гітлеру.
Розробки Геббельса використовували в КДБ
Геббельсівські розробки в повоєнні часи успішно використовував КДБ СРСР. Тут варто згадати «Радіо Вільна Угорщина», яке почало виходити в ефір після поразки повстання 1956 року. Радіостанція, не шкодуючи барв, розписувала жорстокість радянських окупантів, репресії проти патріотів (значною мірою абсолютно реальні) та постійно вимагала воєнного втручання з боку Сполучених Штатів.
Головною метою цього проєкту було показати угорцям і народам інших сателітів СРСР, що на допомогу з боку Вашингтона сподіватися марно. Спецоперація була настільки гарно пророблена, що лише після падіння комуністичного режиму з’ясувалося, що станція – не самодіяльність патріотів-підпільників, а проєкт радянських спецслужб.
Вкиди від «старого козака»
Від початку російсько-української війни значна частина російської пропаганди була спрямована на те, щоб посіяти зраду і зневіру саме у патріотичної частини населення. Тексти детально описували це у проєкті Тролесфера, де ми дослідили, як колишній бойовик «ДНР», перебуваючи в Москві створив цілу мережу фейсбук-груп, які «працювали» з прицілом на патріотичних українців і намагалися організувати Майдан-3. Також ми писали про це в проєкті «У нас погані новини»
З яскравих розробок початку війни, спрямованих саме на патріотичне середовище, варто виокремити «Старого козака». Багато читачів пам’ятають цей мотиватор, що масово розганявся соцмережами: «Как сказал старый казак: если украинцев пошлют воевать с русскими, надо стать на границе спина к спине и стрелять в тех, кто послал».
Навіть у патріотичному середовищі тоді панувала думка, що ворогом України є лише Путін та його кліка, а от російський народ у своїй більшості є дружнім…
Цей мотиватор у соціальних мережах тоді репостили тисячі цілком проукраїнськи та патріотично налаштованих людей, які звертали увагу передовсім на: «стать на границе спина к спине»…
Насправді ж ключова думка тут ховалася в першій частині сентенції від «старого козака», а головна мета «вкиду» полягала у просуванні ідеї, що українець в жодному разі не повинен воювати з росіянином. Як яскраво довела історія українського спротиву, то був хоч і гучний, але холостий постріл.
Що цікаво – «старий козак» так нічого і не сказав про дії росіянина, якого посилають воювати з українцями.
Лайки армії не допоможуть
Не все, що є крикливо-патріотичним зовні є таким насправді. У синьо-жовтій обгортці з тризубом цілком може бути захована московська отрута.
Якщо вас нав’язливо підштовхують лайкнути, репостнути чи підписатися на щось («Якщо ти патріот – став лайк», «Якщо ти підтримуєш нашу армію – тисни вподобайку», «Якщо ти за Україну, – зроби репост!») тричі подумайте, що це дасть у підсумку та кому це потрібно взагалі. Лайки армії не допоможуть. Хочете допомогти – перекажіть хоча б 50 гривень перевіреним волонтерам.
Десять раз подумайте, чи варто репостити та розганяти в соцмережах панічні повідомлення на кшталт: «Наших хлопців нищить ворожа арта, допомоги немає, бійці благають про репости!». Знайте: репостом ви аж ніяк не допоможете хлопцям (найшвидше міфічним), а допоможете лише ворогу.
Війна давно перейшла в інтернет, тож думайте головою, а не емоціями, щоб не стати добровільним поплічником ворога, або, як це називається на жаргоні спецслужб, – «корисними ідіотами».