Р

Ремонт через месенджер. Як працює "СТО" з обслуговування Himars на польському кордоні

Українські військові можуть замовити запчастини для західної зброї або порадитися з американськими фахівцями щодо ремонту безпосередньо на полі бою через спеціальні секретні чати в месенджерах. Видання The Wall Street Journal опублікувало статтю про те, як влаштовано систему ремонтної логістики для Himars та інших подарунків, що надходять на озброєння української армії від західних партнерів. ТЕКСТИ переказують головне зі статті.

Чати підтримки

На військовій базі в Польщі, неподалік місця, де надані США й іншими союзниками зброя та обладнання перетинають кордон з Україною, група з 55 американських військових і перекладачів через безпечний месенджер на iPad надсилає запити щодо ремонту зброї, яка вже є на полі бою. Чатів 14 – для різних видів озброєння. Сюди надсилають фотографії зношених стволів і відеозаписи з проханням порадити, як відремонтувати зброю безпосередньо на передовій. Іноді сюди також потрапляють ескізи власних "розробок" українських військових, які зачекалися на якусь деталь і розв’язали проблему самотужки з допомогою підручних засобів.

08de0000-0a00-0242-ec68-08da43cc3609_w1023_r0_s.jpeg

Himars. Фото: ВМС США / Радіо Свобода

Після семи місяців війни США й інші західні країни, які надають зброю і різну підтримку Україні та її солдатам, виявили, що лише дати Києву зброю — недостатньо. Також слід забезпечити запчастини й доступ до експертів, які можуть допомогти українцям відремонтувати техніку чи виготовити деталі неподалік лінії фронту.

За словами міністра оборони України Олексія Резнікова, Україна почала комплексно ремонтувати озброєння західного зразка в Україні й опанувала виробництво близько 10% необхідних запчастин, іноді навіть без технічної документації.

Коли союзники дарували зброю, вони не завжди надавали до неї інструкції чи технічні посібники, щоб захистити конфіденційну конструкторську інформацію. Тепер частини цих посібників надходять у вигляді повідомлень секретного чату.

Коли почалася війна, українські спеціалісти з ремонту й обслуговування пройшли пришвидшену підготовку від західних союзників і зараз передають свої знання своїм колегам, додав пан Резніков.

Неофіційні чати з’явилися після того, як перші українські військовослужбовці, які пройшли навчання, повернулися в Україну й почали звертатися до своїх інструкторів за порадами через текстові повідомлення. У червні американські військові кодифікували чати й організували спілкування з українськими бійцями всередині будівлі поряд з тим місцем, через яке в Україну потрапляє подарована зброя. Там розмістили військовослужбовців з Командування матеріальних засобів армії, відповідального за обладнання армії США, та українських перекладачів.

Усі Himars на місці

Станом на початок цього місяця США заявили, що всі 16 Himars — мобільних ракетних систем, які, за словами українців, стали ключовими у відвоюванні території, — перебувають у робочому стані. Одна з причин, за словами солдатів, полягає в тому, що за допомогою чатів вони врятували пошкоджені установки, які інакше вийшли б з поля бою.

Український оператор Himars розповів WSJ, що можливість спілкуватися в режимі реального часу з американськими інструкторами виявилася надзвичайно корисною для швидкого усунення несправностей у польових умовах. Під час нещодавньої стрільби комп’ютер передової системи озброєння показав повідомлення про помилку, з якою українець не знав, що робити. Він ініціював відео-конференцію з інструктором зі США, який потім використав гугл перекладач, щоб надіслати інструкції українською мовою.

До того ж таке спілкування дає американцям змогу оперативніше замовляти доставку на логістичну базу в Польщі комплектуючих, які виходять з ладу на полі битви.

Ще одна перевага такого регулярного обміну інформацією – можливість представникам США дізнатися, куди саме потрапляє їхня зброя (і переконатися, що вона працює за призначенням).

Логістика реальної війни

Чати також допомагають американським військовим орієнтуватися у строках реального зношування зброї. Стволи, які зазвичай зношуються в армії США роками, в Україні відпрацьовують своє за тижні. Ця інформація повертається до виробників зброї, у деяких випадках, щоб визначити, які нові деталі потрібно виготовити найшвидше.

D116D3E4-40FA-44B1-A51A-27FBE876D4A6_w1023_r0_s.jpeg

Himars. Фото: ВПС США / Радіо Свобода

Найбільш запитуваними є базові запчастини. Раніше українці здебільшого зверталися за запасними шинами. Зараз потребують паливних і масляних фільтрів.

З 14 чатів пріоритетними вважають ті, що підтримують Himars і гаубиці. На кожен запит — а наразі їх було приблизно 650 — у "бекофісі" відповідають упродовж кількох хвилин. Запчастини зазвичай залишають найближчий аеродром упродовж кількох днів.

Але навіть це недостатньо швидко й постачання багатьох деталей не може задовольнити попиту. У відповідь українці створили власні виробничі потужності. Мережа підтримки України включає зварювання, механічну обробку та виробництво, що перевершує можливості США в Польщі.

Американські командири кажуть, що вони більше не планують доставляти тільки зброю, а також створюють мережу для доставлення частин, щоб великі гармати могли безперервно стріляти й далі .

комунікації сша хімарс логістика зброя

Знак гривні
Знак гривні