Доліталися. Українці знищили близько половини парку потужних російських вертольотів Ка-52
Російський гелікоптер Ка-52 «Алігатор» — грізна зброя, здатна завдавати чималої шкоди. За різними оцінками, до початку повномасштабного вторгнення ПКС РФ мали від 140 до 160 бойових вертольотів «Алігатор». Ще кілька одиниць випустили в ході війни. За час війни ЗСУ знищили або пошкодили близько половини цієї техніки.
Текст: Олександр Шульман, графіка: Надя Кельм, Наталія Романишин
Вдалий жовтень
Особливо вдалим було 17 жовтня 2023 року. За даними ініціативи ORYX, яка відстежує військові втрати, на аеродромах поблизу Бердянська та Луганська того дня було уражено п’ятнадцять бойових гелікоптерів Ка-52 і дев’ять багатоцільових гелікоптерів Мі-8. Аналітики ідентифікували як повністю знищені сім Ка-52 й два Мі-8. Тоді на аеродроми прилетіли надані союзниками ракети.
Дані на графіці з Вікіпедії
З графіки видно, що після цієї вдалої атаки майже два місяці минуло без втрат таких машин. Це означає, що росіяни їх або не використовували, або використовували мінімально.
Початок
Також бачимо, що багато гелікоптерів ми знищили на початку війни.
Ка-52 брали участь в атаці на аеропорт у Гостомелі, який захищали нацгвардійці 4-ї бригади НГУ.
Перший Ка-52 збив ракетою з ПЗРК «Ігла» молодший лейтенант Сергій Фалатюк, гелікоптер згорів вщент. Ще один пошкодили вогнем із зенітної автоматичної гармати ЗУ-23М. Інший Ка-52 приводнили над Київським морем. А загалом того дня наші військові збили шість російських вертольотів різних марок.
Загальні втрати
За даними української розвідки, за весь час війни росіяни втратили близько 80 вертольотів Ка-52, але точну інформацію наразі отримати неможливо.
Як розповів один з офіцерів ЗСУ, «якщо ти бачиш, що за Ка-52 тягнеться чорний дим, це ще не означає, що він знищений. Він може сісти десь на окупованій території, і потім його відремонтують. У нього можуть бути пошкоджені лопаті, але сам вертоліт залишиться майже цілим. І після нескладного ремонту знову літатиме. Навіть у Міноборони РФ не завжди володіють повною статистикою, бо не про всі пошкодження доповідають нагору. До того ж росіяни приховують свої втрати і від нас. Але загалом, думаю, близько половини «Алігаторів» ми приземлили остаточно».
Чому це грізна машина?
Російська пропаганда дуже вихваляла ці гелікоптери. Він і «всепогодний», і броньований, і озброєний всім, чим тільки можна.
Отже, що вміє Ка-52 (Hokum B за класифікацією НАТО, також відомий як «Алігатор»)?
Його можна використовувати як командирську машину армійської авіації. Він здатен здійснювати радіорозвідку місцевості, давати цілевказівки, а також координувати дії групи бойових вертольотів.
Спроєктований для того, щоб уражати броньовану й неброньовану техніку, живу силу й повітряні цілі на полі бою.
Є продовженням розвитку моделі Ка-50 «Чорна акула». У 1990-ті роки ця машина відзначилася в Чечні, й пілоти були задоволені її бойовими якостями. Ка-52 — це, по суті, наступна ітерація «Чорної акули».
Екіпаж — два льотчики. Озброєний рухомою гарматною установкою з автоматичною гарматою калібру 30 мм і боєкомплектом 460 снарядів, протитанковим ракетним комплексом «Вихрь» із лазерною променевою системою наведення. Також здатен нести авіабомби, гарматні контейнери та іншу зброю загальною масою до 2000 кг. Додатково Ка-52 може брати на борт керовані ракети класу «повітря-повітря» малого радіуса дії Р-73 та «Ігла-В», а також некеровані ракети «повітря-земля».
Ка-52 обладнаний радарною системою «Арбалет». Має броньовану капсулу для екіпажу. Катапультування капсули можливе від 0 до 4100 м. Ведення вогню і керування (зокрема, одночасне) може здійснювати будь-який із пілотів.
Екіпаж: 2 пілоти
Максимальна злітна маса: 10 800 кг
Крейсерська швидкість: 250 км/год
Максимальна швидкість у горизонтальному польоті: 310 км/год
Максимальна швидкість: 350 км/год
Дальність польоту практична: 520 км
Дальність польоту перегоночна: 1200 км
Статична стеля: 3600 м
Динамічна стеля: 5500 м
Перше бойове застосування Ка-52 було здійснене в Сирії — там росіяни втратили кілька машин.
Перша зустріч українських військових із Ка-52 сталася 25 листопада 2018 року під час захоплення в Азовській протоці наших малих броньованих артилерійських катерів «Бердянськ», «Нікополь» та рейдового буксира «Яни Капу», які здійснювали плановий перехід із порту Одеси до порту Маріуполя в Азовському морі.
Нагадаємо, що вночі окупанти атакували наші катери поблизу Кримського мосту, під яким вони мали пройти, щоб дістатися до Маріуполя.
Катери зазнали вогневого ураження й втратили можливість самостійно продовжувати рух. У результаті орієнтовно о 20:50 за київським часом їх захопили спецпідрозділи ФСБ.
За офіційними російськими даними, до атаки на українські катери було залучено вертольоти Ка-52. Один із них випустив по наших кораблях дві некеровані ракети. Окрім вертольотів до атаки з повітря був залучений винищувач Су-30.