З

Заборона, яка живе своїм життям. Чиновники не знають, навіщо обмежувати рух Південним мостом

Російські війська відійшли від Києва в березні 2022 року, а в червні Рада оборони Києва вирішила офіційно обмежити рух транспорту на Південному мосту. Це зафіксовано в протоколі від 21.06.2022. Тоді формально закріпили реальний стан речей, але така заборона хоча б здавалася логічною. Зараз, коли війна давно відкотилася від Києва, це обмеження і далі живе своїм життям. Більшість столичних цивільних та військових чиновників, які відповідають за безпеку, не знають, навіщо перекривати міст і де видають перепустки, які дають право ним користуватися. І чи видають узагалі.

Тим часом через перекритий міст десятки тисяч киян стоять у додаткових заторах. Поліція і Нацгвардія щодня відправляють туди на блокпости своїх людей, щоб вони перевіряли, хто має право їхати, а хто ні, тобто витрачає додаткові ресурси. Тисячі обраних автовласників якимось чином умудряються ним їздити.

Згідно зі згаданим протоколом рух на мосту був дозволений лише для транспортних засобів військового призначення, екстрених та аварійних служб, громадського транспорту, транзитного вантажного транспорту та автомобілів зі спеціальною перепусткою.

Черга на вʼїзд на Південний міст, на годиннику 8:17
Черга на вʼїзд на Південний міст, на годиннику 8:17

Блокпост

Київ, блокпост на вʼїзді на Південний міст. На годиннику 8-ма ранку. Жителі лівого берега їдуть на роботу на правий. Хоча дозвіл на пересування цим стратегічним обʼєктом теоретично має дуже обмежена кількість містян, за пів години ним проїхало майже 1000 легкових автівок, ми стояли й рахували. А черга до блокпоста простягається більше ніж на 650 м, пішки її можна пройти за 10 хвилин.

Спочатку ми підійшли на сам блокпост, щоб дізнатися, кого там пропускають. Не дуже раді нашій появі поліцейські відправили нас до патрульної автівки, що стояла трохи далі: “Вони все одно там нічого не роблять”.

За словами інших постових, право на пересування мають різні посадовці, військові й ті, хто забезпечує важливі потреби громадян: прокурори, адвокати, працівники СБУ, лікарі та навіть представники медіа: “Ви теж можете переїжджати міст на своєму авто”. Дивно, бо не всі із цього списку підпадають під формулювання протоколу Ради оборони Києва, а існування спеціальних перепусток він узагалі заперечив.

Нас це здивувало, бо про скасування дозволів не повідомлялося, а відомі широкому загалу лише новини, повʼязані зі скандалом, у який втрапив співак Віктор Павлік, що подарував своїй новій дружині таку перепустку.

Чиновники не знають

Згодом про перепустки на міст говорив очільник Київської міської військової адміністрації Сергій Попко.

“Право на проїзд мають виключно військовослужбовці та інші представники Сил оборони; транспорт, який забезпечує життєдіяльність міста; великовантажні автомобілі”.

З його відповіді чомусь зникло твердження про спецперепустки, яке є в протоколі Ради оборони міста Києва від 21.06.2022 (а ним досі керуються Національна поліція та інші відомства, відповідаючи на наше запитання, хто має право їздити мостом).

Посадовець в одному повідомленні розповідав про алгоритм видачі перепусток на пересування під час комендантської години й про дозвіл на перетин мосту.

Після розмови з постовими ми надіслали письмові запити до КМДА та КМВА, щоб дізнатися оновлену інформацію. Але її в чиновників не виявилося:

“У структурних підрозділах виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відсутня інформація щодо видачі перепусток, які дають право на пересування Південним мостом”.

У КМДА немає інформації щодо перепусток, які дають право на пересування Південним мостом

І тут у гру знову чомусь вступають перепустки на комендантську годину. Більшу частину відповіді на наше звернення займає інформація про видачу та контроль саме перепусток на комендантську годину. Запитання про причини обмеження руху Південним мостом у КМДА проігнорували.

Коли письмові звернення не дали результату, ми пішли до КМДА. У фізичній зустрічі з кимось із відповідальних посадовців нам відмовили, зате відправили до стійки з двома старенькими телефонами-трубками.

Ми старанно телефонували різним відповідальним працівникам. Понад пів години нас перенаправляли з відділу до відділу. Потім перекинули до іншого органу — Центрального управління військової служби правопорядку. Там також нічого не знали про те, чи потрібні перепустки, щоб переїхати міст, хто їх видає і взагалі навіщо там обмеження руху.

Зрештою нас відправили вже за межі КМДА — до комендатури Києва. Її контактів ми не знайшли, на відміну від комендатури Київської області. Зʼявилася надія на отримання вичерпної відповіді.

Телефонуємо Русланові Олійнику, коменданту Київської області, який згодився відповісти, і ще більше заплутуємося. Він сказав нам, що рух Південним мостом дозволений за спецперепустками, але теж не знає, хто їх видає. На наше зауваження, що в години пік мостом проїжджають тисячі автівок, посадовець відповів: “А мені що з цим зробити?”. І відправив нас до Міністерства оборони.

У Міністерстві оборони заявили, що видачею спеціальних перепусток займається Генеральний штаб ЗСУ. Звідти відповідь на запит так і не надійшла.

Втрати часу й грошей

За цією владною плутаниною стоять реальні втрати — економічні, часові та екологічні. Дмитро Беспалов, експерт із транспортного планування, на прохання Texty.org.ua за допомогою сервісу ПроМобільність допоміг розрахувати можливі втрати через обмеження руху Південним мостом.

За його розрахунками, заборона призводить до зростання добового пробігу автомобілів більш ніж на 130 тис. км, а загальний час їзди зростає більш ніж на 200 тис. год на добу.

Заборона спричиняє викид 15,7 тонн вихлопних газів автомобілів на добу

Дослідник наголошує, що, за даними сайту з пошуку роботи work.ua, середня зарплата в Києві становить 23 500 грн. Отже, можемо розрахувати вартість однієї робочої години — це 133,5 грн. Помноживши цю цифру на додаткову кількість витрачених годин, отримаємо понад 26,7 млн грн транспортних втрат.

Крім того, не слід забувати про наслідки для екології, зокрема про погіршення якості повітря. Додаткові години в дорозі = додаткові викиди СО2. За умови, що середній автомобіль на 1 км дає 121 грам викидів СО2, перепробіг 130 тис. км виливається в більш як 15,7 т викидів на добу. Така ціна рішення про перекриття мосту. Питання — що ми отримаємо замість цих мільйонів втрачених гривень і додаткових тонн шкідливих речовин?

Нові затори

Від часткового перекриття Південного мосту потерпають не лише економіка, екологія та прості містяни. Такими діями влада погіршує загальну транспортну ситуацію в столиці, а тут і без того багато проблем.

Наприклад, якщо ви живете неподалік Південного мосту, але скористатися ним не можете, єдиним транспортним рішенням буде їхати на інший міст, таким чином ще більше його навантажуючи. Через це найбільше потерпають Дарницький міст і міст Патона, а також підʼїзди до них, які в години пік перетворюються на мертві затори. А міст Патона вже давно перебуває в неналежному для експлуатації стані.

Зеленим позначено транспортні шляхи, де їздити стали менше, ніж зазвичай, червоним — транспортні шляхи, де їздити стали більше. Ширина лінії вказує на інтенсивність трафіку. Джерело розрахунків: ПроМобільність
Зеленим позначено транспортні шляхи, де їздити стали менше, ніж зазвичай, червоним — транспортні шляхи, де їздити стали більше. Ширина лінії вказує на інтенсивність трафіку. Джерело розрахунків: ПроМобільність

Також Південний міст повністю перекривається під час повітряних тривог. Але цей аспект ми не розглядали.

південний міст кмда транспорт київрада

Знак гривні
Знак гривні