Пастка алгоритмів тіктоку: хочеш віруситися — роби контент про ТЦК
Лише в червні в українському тіктоці відео з хештегом #ТЦК набрало 470 млн переглядів (3 млрд за весь час). Тоді ж упродовж місяця опублікували 13 тис. постів із цим хештегом (62 тис. за весь час). Це перший за популярністю хештег у категорії “Новини і розваги”. І на нього дедалі частіше можна натрапити на сторінках тіктокерів, які, здавалося б, до теми ТЦК та мобілізації взагалі не дотичні. А все тому, що ця тема забезпечує в рази більше переглядів.
Ми вирішили подивитись, як і кого тікток заохочує знімати відео про ТЦК. Для цього вивантажили свіжі публікації тіктокерів, чиї відео потрапили до результатів пошуку за хештегом #ТЦК. А разом із охопленнями проаналізували, скільки в цій темі пасеться росіян.
Варто зазначити: у тіктоці пошук алгоритмічний. А отже, шукаючи там відео на якусь тему, ви отримуєте не найпопулярніші, а ті, які платформа радить до перегляду, себто збірну солянку від найпопулярніших відео блогерів-мільйонників до випадкових свіжих роликів, які тікток поки що тестує на потенційну віральність.
Зі 100 відео, які тікток запропонував переглянути за хештегом #ТЦК наприкінці червня, ми виокремили 91 унікального автора. Вже за тиждень п’ятьох із них заблокував сам тікток, а отже, немає жодних сумнівів у тому, що ті відео, як і самі акаунти, порушували політику платформи (найімовірніше, постили крадений контент і російську дезінформацію).
І тут окремо хочеться звернути увагу на проблему, яку ми фіксували у своєму дослідженні алгоритмів YouTube: алгоритми рекомендацій великих платформ часто підхоплюють відео й поширюють його раніше, ніж до нього добираються алгоритми модерації, відповідальні за видалення та блокування небажаного контенту. І ця проблема, схоже, актуальна й для тіктоку.
Пастка непрямого заохочення
Ми вивантажили всі останні опубліковані відео 86 тіктокерів, чий контент потрапив до результатів пошуку за хештегом #ТЦК. Їх і аналізували.
У 69 з них (80%) середня кількість переглядів відео з #ТЦК була вища за середню кількість переглядів решти контенту на сторінці.
Іноді ситуація доходила до абсурду. Наприклад, сторінка про риболовлю, ролики на якій збирали максимально 300 тис. (а зазвичай 10–20 тис.) переглядів, публікує жартівливе відео з очерету з текстом “19 травня. Ну і де ваше ТЦК?”. І отримує 3,4 млн глядачів.
Або розплідник алабаїв виставляє жартівливе відео, на якому під час прогулянки із собакою звертає увагу, що ось до нього “чомусь” ніхто з ТЦК не підходить. І збирає 4,2 млн переглядів замість звичної тисячі (максимум десяти).
І це природно: користувачі й сам тікток швидко реагують на те, що цікаво. І якщо після нового закону про мобілізацію тема оновлення даних і ТЦК стала затребуваною в суспільстві, то й збільшення охоплень і жарти на цю тему також цілком логічні.
Адже якщо тема турбує багатьох, то нею починають зловживати недоброчесні контентмейкери.
Недоброчесні (?) юристи
Перша категорія тіктокерів, які виявили надзвичайну зацікавленість темою ТЦК, — юристи й адвокати, які за допомогою коротких відео фактично продають свої юридичні послуги.
І знову ж таки, з одного боку, це видається “нормальним” — ухвалення нового закону породжує багато питань, і комунікація часто каже одне, а в реальності, тобто в ТЦК, відбувається інше. А з другого — у сучасній реальності соцмереж це також означає появу тих, хто лише видає себе за юристів, а натомість поширює “зраду”, дискредитує мобілізацію та закликає до непокори чи агресії проти ТЦК.
Як, наприклад, адвокат Болтик, про якого ми вже писали, коли розбиралися, хто в Україні просуває антимобілізаційний рух (а разом із ним і меседжі російської пропаганди). Його відео “ТЦК і ВЛК визнали інваліда ПРИДАТНИМ до служби” потрапило до результатів нашого пошуку. Відео із закликом не оновлювати дані в “Резерві+” до результатів саме нашого пошуку не потрапило, але це не завадило йому зібрати 885 тис. переглядів.
Або профіль “dimapoltava”, який позиціонує себе як “Захист прав водіїв”, а насправді в його стрічці здебільшого відео про конфлікти з поліцією, окремі випадки порушення прав водія та настанови на кшталт “Як спілкуватися з ТЦК під час зупинки авто працівником поліції?”. І хоча автор не продукує відвертої дезінформації, проте активно налаштовує глядачів на словесні перепалки з представниками поліції й ТЦК, які без достатніх правничих знань, найімовірніше, виливатимуться в скандали й затримання. Але російська пропаганда в плюсі. Хтось подивиться, почне провокувати простих хлопців, які після боїв працюють у ТЦК, у результаті зніме конфлікт на відео, яке можна поширювати далі, наганяти зраду.
До речі, доволі часто ті відео, які ілюструють, що сьогодні популярне з хештегом #ТЦК на сторінці TikTok Creative Centre (це офіційний дашборд з аналітикою щодо тіктоку; там є приклади відео з хештегами, які в тренді; ці ілюстративні відео змінюються щодня), вчать глядачів вести словесну перепалку з працівниками ТЦК. А отже, такий формат відео доволі популярний на платформі.
Та навіть якщо й не переглядати такі емоційні й маніпулятивні ролики, у яких вчать вчиняти провокації, у тіктоці легко натрапити на контент від людей із доволі сумнівною репутацією.
Наприклад, у своєму відео адвокат Ростислав Кравець, який також потрапив до результатів нашого пошуку, протягом 15 хвилин розповідає, “як поводитися чоловікам після 18 травня”. І поміж загалом аргументованого та інформативного монологу час від часу вставляє маніпулятивні тези на кшталт “поліцейські не в захваті, що їх кидають на власний народ”. Сам же Ростислав Кравець відомий підтримкою суддів, які виносили рішення проти активістів Майдану, поширенням російських наративів і тим, що його використовували як адвоката для подання позовів в інтересах скандального судді Павла Вовка. Ми не радили б переглядати контент Кравця некритично налаштованим користувачам тіктоку. А втім, на момент виходу цієї статті на його сторінці більше ніж 350 тис. підписників та 1,7 млн лайків.
У пошуках ненапряжних новин
За останніми даними про медіаспоживання від ОПОРИ, тікток для отримання новин використовують 26,8% українців. Вважайте, це чергове нагадування про те, що платформа вже давно перестала бути лише розважальною.
І деякі авторитетні медіа вже серйозно ставляться до тіктоку. Так, до результатів нашого пошуку крім юристів та блогерів-гумористів потрапили професійні відеоматеріали від “Громадського”, “Української правди” та “Слідства.інфо”.
А крім них ще кілька десятків акаунтів, які найкраще підпадають під опис “анонімні маніпулятивні агрегатори”. Їхні сторінки не персоналізовані (хоч і можуть мати якісь випадкові імена в назві), часто не містять жодного опису профілю (або ж стоїть посилання на закритий телеграм-канал), а відео публікуються без якоїсь системи, і це переважно якщо не згенерований, то вкрадений деінде контент.
І серед загалом низьких охоплень та незначної кількості переглядів окремі відео вірусяться якщо не на мільйонну аудиторію, то на кілька сотень тисяч. Можете здогадатися, про відео на яку тематику зазвичай ідеться.
Подеколи дискредитація мобілізації стає головною метою каналу, як у випадку з популярним (2,1 млн лайків і 130 тис. підписників) тікток-акаунтом “ТЦК ПРОТИ”, який фактично акумулює в одному місці всі відео проти ТЦК, додаючи до них емоційні підписи й заголовки. Зокрема, публікує і деякі відео згаданих вище юристів.
Недосконалі алгоритми, небезпечні рекомендації
Тікток, попри всі зусилля, все ще не здатний ефективно протидіяти штучно згенерованому та дезінформаційному контенту. На трьох тікток-сторінках із тих, які ми дослідили, зазначено в описі профілю, що їхні попередні (успішніші) акаунти було заблоковано. І це, здавалося б, добре. Але вони створили нові, і вже оновлені сторінки підхоплюють алгоритми, потрапляють у результати пошуку і знову набирають тисячі підписників.
Серед них, наприклад, і нелегальний утікант з України, автор пісень про ухилянта чи “отпусти мужчин на волю”, який не гребує записувати відео про те, “кому насправді був вигідний удар по Охматдиту” (ні, не Росії).
Та крім неефективного блокування маніпуляторів і (про)російських авторів контенту так само неефективною видається боротьба тіктоку з анонімними фейкоробами.
Адже навіть тікток-акаунти, які за весь час свого існування опублікували лише шість відео, здатні отримати мільйони переглядів “найвіруснішого” з них, тоді як решта не дотягує навіть до кількох тисяч. А отже, блокування російських ботоферм мають вкрай короткострокові результати.
Тому найкращою рекомендацією для користувачів тіктоку залишається пропозиція ретельно формувати й переглядати свою стрічку підписок, а не те, що рекомендує платформа. Тоді ви зможете бути впевненими в тому, що у стрічку не потраплять фейки, (про)російські діячі чи, наприклад, відео з українського реєстратора, на яке наклали звукову й текстову доріжку з фейками про ТЦК, повістки чи електроенергію залежно від того, яка тема сьогодні болить українцям найбільше.
Ми продовжуємо публікацію серії матеріалів про роль тіктоку в російських інформаційних кампаніях в Україні та на окупованих територіях. Щоб не пропустити, підписуйтеся на нашу розсилку.