Т

Тікток каже, що протидіє дезінформації, а сам обмежує можливості її досліджувати та виявляти

Ще наприкінці липня на сайті TikTok Creative Centre (аналітичний дашборд з останніми трендами на платформі) можна було подивитися не лише найпопулярніші в Україні хештеги, а й кількість переглядів, які набрав кожен із них. Завдяки цій статистиці ми дізналися, що мережа штучних російських ботів зібрала за тиждень 10 мільйонів переглядів, а отже, була доволі успішна. Та вже через пів місяця статистика переглядів безслідно зникає з платформи, що підозріло збігається з моментом, коли тікток дізнався про наше розслідування. Ми точно знаємо, що державні органи після публікації нашої статті зверталися до соцмережі, щоб заблокувати ботоферму.

Read in English

Скріншоти до і після видалення статистики кількості переглядів з сайту TikTok Creative Centre
Скріншоти TikTok Creative Centre до і після видалення інформації про кількість переглядів

Інструмент під назвою TikTok Creative Centre від початку був створений для рекламодавців, щоб ті могли вчитися, надихатися найкращими практиками, дізнаватися про лайфхаки і водночас стежити за трендами на платформі. Та виявилося, що дивитися рейтинг пісень і блогерів, досліджувати популярні хештеги і перевіряти, у скількох відео вони зʼявляються, корисно не тільки для рекламодавців та контентмейкерів.

Розділ сайту зі статистикою найпопулярніших хештегів став зручним інструментом для аналітиків та дослідників дезінформації. Саме за його допомогою можна побачити успішні й активні інформаційні операції — ті, що завірусилися на платформі, а заодно скласти уявлення про їх масштаби. 

Саме завдяки цьому сайту ми виявили мережу російських ботів, коли спостерігали за неавтентичною поведінкою довкола хештегу “ТЦК” і помітили на кілька рядків нижче в рейтингу не менш цікавий і повністю штучний хештег “ценемояукраїна”. 

А вже сьогодні, коли намагались оцінити активність українців довкола наступу в Курській області (та чи є там російські вкиди), всю інформацію зібрати не змогли, бо соцмережа прибрала її з публічного доступу. 

Бачимо, що за останні 30 днів хештег “курск” потрапив на перше місце рейтингу із 14 тисячами відео. Але кількості набраних цими відео переглядів ми не знаємо. І перевірити не можемо. Колонка з даними про перегляди безслідно зникла із сайту. 

І це вже не вперше тікток мовчки видаляє функціонал сайту після публічного обговорення проблем, які породжує ця платформа.

Легше тихо видалити, ніж боротися з хибною інтерпретацією

На початку 2024 року дослідники, які моніторили поширення окремих тем геополітики або теми війни Ізраїлю та ХАМАСу в тіктоці, помітили, що сторінки зі статистикою тематичних хештегів перестали працювати. Разом із тим зникла кнопка “Шукати” на сторінці TikTok Creative Centre — відтепер вся інформація, яку ви можете отримати, обмежується списком зі 100 найпопулярніших хештегів. З акцентом саме на розважальних категоріях на кшталт домашніх тварин дітей чи навчання. Усі суспільно-політичні теми потрапили до однієї (насправді дивної) категорії “Новини і розваги”, у межах якої хештеги “серіал” чи “marvel” можуть стояти поруч із хештегами “політика” чи “новини”. Інформація ж про ті хештеги, які не потрапили до списку зі 100 найпопулярніших, відтепер недоступна для користувачів платформи.

Причиною цих змін стала критика платформи й звинувачення в пропалестинській упередженості. У відповідь тікток у своєму блозі опублікував розʼяснення: безпосереднє порівняння хештегів є хибним і спотворює розуміння активності на платформі. А звинувачення в просуванні певної теми тіктоком необґрунтовані, адже не враховують принципу алгоритмів рекомендацій, які замість того, щоб “стати на чийсь бік”, реагують на активність та вподобання юзерів і пропонують їм релевантний контент. 

Утім, попри публічну дискусію та обговорення, рішенням тіктоку було просто видалити інструменти. Які хоч і корисні аналітикам, проте можуть зіпсувати імідж платформи. А імідж і репутація для тіктоку зараз виходять мало не на перше місце. І тут включається “мода” на боротьбу з дезою.

Білі й пухнасті

Останнім часом, говорячи про тікток і дезінформацію, я все частіше стала помічати, що він робить усе, щоб “вирватися” зі списку “трьох Т” — твіттер (тепер Х), телеграм і тікток, які свого часу обʼєднали під однією літерою, щоб підкреслити слабку політику модерації (а то й зовсім її відсутність) і, як наслідок, ризики суперпоширення дезінформації та операцій впливу.

А сьогодні, у той час як телеграм і твіттер мало що роблять для покращення репутації, новини від тіктоку сповнюють оптимізму. Адже останнім часом він дуже активно підсвічує свою боротьбу проти дезінформації. На платформі банять усіх ботів, яких викривають самостійно чи з допомогою незалежних дослідників і журналістів. Наприклад, 1700 ботів на початку або 12 800 наприкінці 2023 року. 

Вони спочатку маркують, а потім обмежують поширення відео від пропагандистських медіа, контрольованих урядами (зокрема, РФ). Або публікують інформацію про те, як посилили свої алгоритми модерації напередодні виборів у країнах ЄС, видаливши майже 50 000 одиниць контенту з елементами недоброчесності чи дезінформації. А в жовтні 2023-го заявляють, що видалили більше ніж 925 000 відео, повʼязаних із війною Ізраїлю та ХАМАСу, які містили фейки, насильство, дезінформацію чи інші ознаки інформаційних операцій впливу. І підкреслюють свою проактивність, наголошуючи, що 9 із 10 відео з мовою ненависті блокуються ще до отримання на них скарги

Проте чи цього достатньо? Чи можемо ми сказати, що протидія дезінформації на платформі максимально ефективна і не має китайського впливу? Ми ніколи не можемо бути впевненими в доброчесності великих комерційних платформ, адже ними керують насамперед інтереси бізнесу та продажу реклами, а вже потім питання суспільної користі та безпеки. Так само як не можемо перевірити правдивість їхніх заяв, які ґрунтуються на внутрішній інформації.

До того ж тіток — китайська платформа, і він може обслуговувати інтереси Компартії Китаю.

Єдиний спосіб привідкрити чорну скриню алгоритмів та (не)доброчесності — незалежні розслідування, які, своєю чергою, потребують доступу до даних про контент на платформі. В ідеалі через офіційний АРІ (який дуже обмежений для дослідників із ЄС чи США і недоступний в Україні). У крайньому разі через агрегований дашборд зі статистикою за популярними темами.

І схоже, що тікток крок за кроком позбавляє нас і цього обмеженого інструменту. 

ТікТок алгоритми дезінформація

Знак гривні
Знак гривні