Бюджет-2010 від Азарова. Порівнюємо його з тим, що торік запропонувала Тимошенко
Бюджет держави - це документ, яким платники податків дають виконавчій владі настанови, які засоби ця влада має в своєму розпорядженні, які суми і на що вона може витрачати. Тому бюджет приймає парламент - вищий орган представницької влади. Неприйняття бюджету в демократичних країнах означає відставку уряду. Витрачання коштів, не відображених в бюджеті, вважається самоуправством і має наслідком не тільки політичну відповідальність.
Рахував: Володимир РАПОПОРТ
Рівним чином, бюджет фірми - це документ, в якому власник визначає топ-менеджерам, які їм доступні ресурси та визначає напрями їх використання.
Тому процедура прийняття будь-якого бюджету завжди включає активні численні обговорення з усіма зацікавленими сторонами, плюс залучення експертів.
Прийнятий 27.04.2010 бюджет не є таким ні за процедурою прийняття, ні за змістом. Виконавча влада розробила бюджет, представила 26.04, а на наступний день залежні від неї депутати прийняли у всіх читаннях відразу. Ні обговорення в комітетах, ні дебатів.
Коаліція, яка підтримала бюджет, на виборах від населення отримала менше половини місць в ВР. Збільшення її складу відбулося не за рахунок підтримки виборців.
Бюджет підписав президент, якого підтримала 1/3 населення. Виходячи з цього, бюджет повинен був пройти особливу процедуру прийняття - з урахуванням пропозицій експертів, представників усіх верств населення.
Натомість не стали слухати ні депутатів, ні експертів. Це означає, що більшість громадян країни через своїх представників цей бюджет не підтримала.
У цьому сенсі, даний документ - не бюджет. У кращому випадку, робочі записи виконавчої влади.
У бюджеті є моменти, яких у такому документі бути не повинно.
Наприклад, стаття 11 для покриття дефіциту бюджету передбачає можливість виконавчої влади у разі не отримання одних джерел покриття (наприклад, коштів від приватизації) замінювати їх іншими засобами (наприклад, додатковими запозиченнями) зі збільшенням допустимого боргу.
Більше того, понад цих сум можна випустити ще на 5 млрд грн цінні папери (ОВДП) для видачі кредиту Аграрному фонду. (Стаття 77).
А стаття 78 дозволяє запозичення понад всіх лімітів, якщо не вистачає коштів на захищені статті бюджету. Тобто, представники платників податків затвердили ліміт запозичень, а виконавча влада на свій розсуд збільшила ці суми.
В іншому місці розпорядникам бюджету дається право змінювати бюджетні призначення самостійно, якщо кошти перерозподіляються від споживання на розвиток.
Стаття 14 дає право міністрові фінансів при видачі гарантій або підписання кредитних договорів особисто від імені держави відмовлятися від суверенного імунітету при розгляді судових спорів чи звільняти запозичені суми від обов'язкових зборів і платежів.
Жоден власник не дозволить своєму топ-менеджерові самостійно таким чином розпоряджатися бюджетом. А yряд сам собі дозволяє. Ось чому цей документ не є бюджетом - і аналіз його як бюджету має обмежений сенс.
Врешті-решт, його можна не виконувати так саме безкарно, як його приймали.
Коли Янукович і Тимошенко один одного критикують, це дуже нагадує самокритику.
І якщо подивитися на прийнятий бюджет як на економічний документ, головна думка - його цілком міг прийняти yряд Тимошенко. Порівняємо бюджети двох років.
По бюджету 2009 р. є фактичні цифри виконання, які сильно відрізняються від запланованих. Тому порівнювати можна як з фактом, так і з планом 2009 р.
Уряд обіцяв, що відсоток перерозподілу коштів через державний бюджет зменшиться.
Фактичне ВВП України в 2009 р. склало 912.6 млрд грн. Планується на 2010 р. відповідно до програми уряду 1 083,1 млрд.
Доходи держбюджету 2009 р. склали за звітом Мінфіну 225 319,9 млн грн. У 2010-ому ця цифра запланована на рівні 267,452 млн грн.
Перерозподіл через держбюджет у 2009 р. склав 24,7%, у 2010 р. плануються ті ж 24.7%. Витрати за фактом 2009 р. склали 28.5% фактичного ВВП, а на цей рік заплановано 30% - тобто заплановано зростання перерозподілу.
Було обіцяно, що бюджет стане бюджетом розвитку.
З 244,5 млрд грн загального фонду бюджету на розвиток заплановано 8,8 млрд грн або 3.6%.
У бюджеті 2009 року з 193,4 млрд грн видатків загального фонду держбюджету на розвиток планувалося 7 млрд грн - тобто ті ж 3.6%.
З 79,5 млрд спецфонду (які ще треба отримати) бюджету 2010 року на розвиток заплановано 23,7 млрд грн - або 29.8%. У бюджеті 2009-го із 74 млрд спецфонду на розвиток планувалося 26,6 млрд грн - або 35.9%.
Бюджет Тимошенко у 2009 році був більшою мірою бюджетом розвитку, хоча і був малореальним.
Читайте також: "Бюджет-2010: 30 млрд подаровано "своїм". Скасувавши пільги, можна прогодувати три армії"
Зростання номінальних витрат держбюджету в порівнянні з планом 2009 року передбачено на 21%. У тому числі:
- Мінкульт- 26%;
- Міносвіти - 9%;
- МОЗ - 21%.
Питома вага соціальних відомств залишилася приблизно такою самою, не рахуючи різкого скорочення коштів на освіту.
Допомога сім'ям з дітьми, малозабезпеченим, інвалідам збільшиться з 15,9 млрд до 23,7 млрд - в 1,5 рази. Зате на розвиток кошти зменшилися.
На розвиток космічної галузі заплановано 84 млн грн. У бюджеті 2009 року ця цифра була 267,6 грн.
Загалом же космічне агентство одержить 217,8 млн грн, з яких 85 млн - зарплата і 15 млн - комунальні послуги.
Програма створення ядерного циклу: бюджет-2009 - 0,8 млрд грн, бюджет-2010 - 0,6 млрд.
Реструктуризація вугільних підприємств - як було 650 млн грн, так і залишилося.
Витрати на Міноборони збільшилися на 16% - в основному це зарплата та інші споживчі витрати. Та ж картина по іншим силовим відомствам. Вони дедалі більше перетворюються на філію соціальних служб.
З 13 млрд грн на армію тільки 0,5 млрд передбачено на розвиток із загального фонду і 3 млрд грн - із спецфонду. Але на закупівлі озброєння передбачено тільки 0,67 млрд грн, експлуатацію та ремонт техніки - 0,61 млрд, а решта - утилізація та інші витрати.
Для довідки, є програма створення українських корветів на Миколаївському суднобудівному заводі. Вартість першого корвету - 3 млрд грн. Порівняйте з цифрою 0,67 млрд на закупівлю нового озброєння.
Hовий уряд продовжує минулорічні традиції, не заклав у бюджет нічого для вирівнювання структурних дисбалансів в економіці. Навпаки, він збирається їх відтворити у більших масштабах.
Нагадую: уряд обіцяв зробити бюджет більш реальним, збалансованим.
Для Пенсійного фонду заплановано 67,7 млрд грн, з них 33,8 млрд - доплати військовослужбовцям та іншим державним пенсіонерам, а 29,6 млрд - дотації ПФ (у 2009-ому було 26 млрд і 13 млрд). Це більш реальні цифри, тому що виділені у минулому році кошти були явно недостатні.
Ближче до реальності і закладені в бюджет-2010 рівень зростання ВВП й дефіцит бюджету. З іншого боку, пік кризи було пройдено в 2009-ому...
Проте, й тут є лукаві моменти. Наприклад, уряду дозволено давати гарантії держпідприємствам під кредити на суму до 45 млрд грн. При цьому гарантії планується надати "Укравтодору" і Національній аґенції з питань Євро-2012.
Але ж це не комерційні підприємства, а органи виконавчої влади! У них немає своїх джерел доходів, крім бюджетних. Розплачуватися за їхні кредити також буде бюджет. Фактично, ці гроші - чистий дефіцит бюджету даного року.
У бюджеті закладено великі компенсації "Нафтогазу" - в розмірі 3,4 млрд грн замість 1 млрд у 2009-ому. Однак дефіцит коштів "Нафтогазу" становив 16 млрд грн - і змінитися він не зможе. Адже ціна на газ завдяки операції "Газ-Флот" не змінилася в порівнянні з 2009-им.
І тарифи на газ підприємствам і населенню також не змінилися. Отже, дефіциту нема за рахунок чого змінюватися. У 2009-ому кризу гасили кредитами державних банків, емісією. Країна знала про це, тому що були структури державної влади, не підконтрольні уряду.
А в 2010-ому коли виконавча влада стає тотальною, за рахунок чого покривається дефіціт?
Питання також викликають джерела доходів.
Податок на доходи повинен дати 40,5 млрд грн. У 2009-ому по факту він склав 32,6 млрд грн - тобто заплановано зростання на 24%.
Зростання ВВП в номіналі заплановане на рівні 18,6% - тобто вилучення намічено збільшити. Як це зробити, не збільшуючи ставок? Посилюючи процедуру справляння і методику розрахунку.
Проект відповідного закону перше читання вже пройшов. Зростання ПДВ намічене ще більше, на 40% передбачено також зростання акцизів. Вилучення намічено істотно збільшити, незважаючи на обіцянки - зменшити. Але чи реально це? Адже податковий тиск 2009 року був позамежним. Але новий уряд це не зупиняє.
Поки що за три місяці всього до загального фонду зібрано 42,9 млрд грн (19,6% річного плану), до спецфонду - 8,7 млрд грн (17,8%). Всього - 51,6 млрд грн. Це майже дорівнює рівню 2009 року (51,3 млрд грн) замість запланованого зростання на 18,7%.
Законопроект, що посилює процедуру розрахунку і стягування податків і пройшов перше читання, був запропонований попереднім урядом та узаконює все, що намагалося робити в цьому відношенні Тимошенко шляхом незаконних (тому що не мала більшості у ВР) постанов.
Ще один момент. Закон вимагає від НБУ перевести в бюджет «перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Національного банку України на загальну суму не менш як 10.000.000 тисяч гривень»
А якщо не вдасться досягти такого перевищення доходів над витратами? У 2009 році НБУ до квітня перевів намічений прибуток у 4 млрд грн, а в грудні перерахував прибуток, що залишився на кінець року - 0,6 млрд грн.
А якщо в 2010-ому більше не буде, а потрібно не менше 10 млрд грн? Страшно запитати - невже в бюджет закладена емісія?
Прем'єр Азаров чесно зізнався, що, перебуваючи в опозиції, він би сам розтрощив такий бюджет. Але тепер замість нього це робить Тимошенко. При тому, що, перебуваючи при владі, вона прийняла б його ж.
Бюджет є кращим підтвердженням, що країна не отримала іншої якості економічної політики.
Незалежно від політичного протистояння, обидві провідні політичні сили єдині в очікуванні поліпшення кон'юнктури світового ринку на українські напівфабрикати. А доки поліпшення не настало, їхня політика - брати кредити і займатися бухгалтерської "виводіловкою".
Іншу політику, в якій є реформи, життя за коштами, розвиток внутрішнього ринку, виробництво кінцевої продукції, стимулювання конкуренції, не розуміють ні попередній, ні нинішній уряди.