Верховна Рада часів Ющенка та Януковича: дві великих різниці (ІНФОГРАФІКА)
Після сумнівного, з точки зору Конституції, "тушкування" на початку 2010 року, Верховна Рада сильно змінилася. Жорстокі побиття депутатів від опозиції та конвеєрне голосування провладних депутатів чужими картками по команді "диригентів" - лише два приклади, що одразу приходять в голову.
Однак, якщо дивитися на числа - чи дійсно так сильно відрізняється теперішня більшість від попередньої?
Досліджував: Анатолій Бондаренко
Для того щоб визначити, наскільки змінилася ВР, нам потрібно буде відповісти на декілька питань, наприклад "чи збільшилася швидкість прийняття законів?", "законопроекти від яких ініціаторів приймаються краще?"
Між іншим, паралельно ми перевіримо чи витримають перевірку статистикою декілька загальновідомих істин стосовно "лобіювання" у ВР, наприклад, що законопроекти спільного авторства - від більшості та від опозиції ( надалі ми будемо називати їх "змішаними") приймаються краще ніж ті, де автори лише з одного табору.
Тримаючи в голові ці завдання, ТЕКСТИ проаналізували близько 18.5 тисяч законопроектів (закони і постанови), що були зареєстровані в парламенті з початку 2008 року. Природно, ми розбили цей проміжок часу на два періоди - 2008-2009, та 2010-літо2011 - з "помаранчевою" та "блакитною" більшістю відповідно.
І ось що з'ясувалося (спочатку трохи загальної інформації):
З першої картинки одразу видно, що загалом параметри не змінилися - залишилося приблизно однакове співвідношення між законопроектами, що були прийняті (близько 30%), та тими що були відхилені (близько 50%). Однак середній час, який витрачається на роботу із законопроектом, істотно скоротився - з 380 до 250 днів.
Для того, щоб дізнатися за рахунок чого відбулося скорочення, прийдеться копатися в деталях. Це означає, що потрібно побудувати такий самий графік розподілу по часу для різних суб'єктів законодавчої ініціативи - президента, прем'єра, депутатів від більшості, тощо.
З цього графіку видно, що значно "пришвидшились" законопроекти від Кабміну (середній час розгляду скоротився в два рази), та від президента - тут скорочення часу взагалі вражає: більше ніж в чотири рази, законопроекти від адміністрації президента в середньому розглядаються всього лише за два місяці.
Однак всі інші групи, окрім "змішаних" законопроектів, також покращили свій результат - навіть законопроекти меншості розглядаються швидше. Скоріш за все, цим досягненням більшість зобов'язана "диригентам" (Чєчєтов, FTW!), які успішно впровадили конвеєрний метод голосування, запозичений з металургійного заводу десь на Донбасі (спасибі його жителям, звичайно!).
Оновлено: як вірно зауважили критики, прискорення розгляду законів також може бути пов'язано з тим, що тепер опозиція вже не блокує трибуну при першій нагоді, як це робила Партія Регіонів в 2008-2009 році.
Далі, ми побудуємо графіки для всіх цих груп, однак з результатами голосування: скільки законопроектів пройшло або було відхилено в кожній цій групі:
От нарешті ми бачимо у чому справді відрізняються дві коаліції: часів президента Ющенка, і часів Януковича. Лише дві групи демонструють разючу відмінність: тепер законопроекти від президента і від Кабміну приймаються на раз: "тушки" голосують практично за все, що приходить з Банкової або Грушевського, і голосують, як ми бачили перед цим, швидко.
У якості ілюстрації цієї різниці дивіться графік, зверніть увагу, наскільки збільшився відсоток прийнятих законопроектів авторства Кабміну та президента:
Чим ще цікавий цей графік - зверніть увагу на змішані законопроекти - видно, що в обох періодах вони більш успішно приймаються, ніж законопроекти від більшості. Отже, шанси проекту перетворитися на закон трохи збільшуються, якщо серед його авторів - представники і опозиції, і більшості, хоча цей ефект і знизився з приходом нової коаліції. (Зараз шанси таких законопроектів на 3% більше, ніж у тих, що подані від більшості, а в минулому різниця була 10% )
Наостанок, ми перевірили ще одну гіпотезу - що наявність серед авторів хоча б одного голови парламентського комітету сильно пов'язано з успішним голосуванням за законопроект.
Здавалося, графіки на Рис.1 та на Рис.6 свідчать на користь цієї гіпотези - видно що законопроекти з головами комітетів серед авторів приймаються значно краще, ніж в середньому. Однак якщо відокремити постанови, і залишити лише закони (всі інші Рис. на картинці), то видно, що цей ефект був викликаний саме постановами.
Тобто, на долю проекту закону присутність серед ініціаторів голови комітету ВР не впливає, водночас для постанови присутність такого автора є сильним індикатором, що вона буде прийнята.
Матеріал підготований за сприяння Фонду "Відродження"
Далі буде ...
В наступній частині дослідження ми розкажемо про Верховну Раду як соціальну мережу - хто з депутатів з ким пов'язаний і наскільки сильно, яка структура найпотужніших "лобістських груп", і ще багато цікавої інформації та нових картинок, подібних до наступної: