К

«Київський трамвай» за $1 млн. збиратимуть на віртуальному підприємстві

Сайт «Наші гроші» посилаючись на «Вісник державних закупівель» опублікував цікаву новину: відтепер у Києві вироблятимуть трамваї для потреб міста. Причому за гарною ціною: 7,2 млн грн. для порівняння: новий чеський трамвай коштує близько 5,5 млн. грн. Вартість машини харківського виробництва - 2-2,2 млн. грн. Але дивне навіть не це: трамваї за мільйонон доларів довірено збирати на ЗАТ «Київський завод електротранспорту», якого фактично не існує.

Завод-фантом шукав: Микола Поліщук

Кожне місто, звичайно, йде у вирішенні трамвайного питання своїм шляхом. Вінниця, наприклад, отримує старі трамваї від свого міста-побратима Цюріха, як гуманітарну допомогу. Харків купує старий чеський мотлох, який міський голова видає за новий. Можна піти й радикальним шляхом Макіївки чи Горлівки: порізати всі рейки і разом із трамваями здати їх в металобрухт – тим більше, що під рукою достобіса металургійних заводів.

Оголошений в столиці шлях: – клепати трамваї самим, вартий був би самих теплих відгуків, хоч і хотілося б, правда, дізнатися, чи був проведений якийсь відповідний тендер, і чи не дешевше було б накупити, наприклад, мінських трамваїв, демонстраційний зразок якого прибув до Києва і був презентований пресі на початку грудня?

Але є питання і більш важливе: адже за останні півстоліття ніхто й ніколи не бачив київський трамвай!

Колись, ще в довоєнні роки в Києві дійсно робили трамваї на тодішньому заводі імені Домбаля. П’ятидесяті роки стали піком київського трамвайного будівництва: тоді міський заводж електротранспорту освоїв випуск трамваїв КТВ-55, КТВ-57, які випускалися до 60-их. Далі, згідно із зобов'язаннями СРСР перед країнами соцтабору на КЗЕТі згорнули виробництво трамваїв та тролейбусів, яке практично монопольно перебрала на себе Чехословаччина. Завод же відповідав своїй назві, ремонтуючи тролейбуси і трамваї, і практично зупинив свою роботу роки три тому. І от тепер саме він згадується у «Віснику держзакупівель», як головний виробник столичних трамваїв! Треба сказати, що ЗАТ «Київський завод електротранспорту» - підприємство, не дуже знайоме киянам, хоча бачили його, певно, всі. Для наочності, що на сьогоднішній день його потужності виглядають так:

Заводські цехи давно перетворилися на магазини

Як видно, його корпуси на сьогодні явно вже не використовуються для виробничих цілей, вони віддані під торгові площі. Більше того, завод перестав випускати трамваї за довго до проголошення Україною незалежності. Ремонтував - так.

Але зараз, як бачимо, навіть бокси для ремонту зайняті під інші потреби. Від старого виробництва тут подекуди залишилися тільки рейки. Хоча в довідниках, як і раніше пишеться про те, що цей завод існує і працює саме в цьому будинку , на вул. Червоноармійській, 32/8.

Власне кажучи, навіть якщо обіцяний головою КМДА Поповим київський трамвай тут буде зібраним, він навіть не зможе самотужки виїхати з території заводу, на якому його теоретично мають складати. Вже років десять (з часу ліквідації місцевого трамвайного депо і відміни руху трамваїв по вул.. Грінченка), як цей завод перетворений на супермаркет, а в боксах, де колись ремонтувалися трамваї, розміщено якісь склади. Ще на території підприємства діє студія танців.

Залишки рейок, по яких має виїзджвати із заводу новий трамвай

Про те, що ми не помилились, і перед нами саме той завод електротранспорту, про який говорилося у «Віснику держзакупівель», свідчить старий логотип на занедбаному корпусі.

І в це виробництво буде вбухало 15 мільйонів? На наш погляд, тут не менше 50-ти треба вкласти, щоб принаймні первісно відновити виробничі потужності.

Скільки потрібно грошей аби відновити завод?

Людей навіть серед білого дня тут не видно. Цікаво, де Попов збирається взяти якісні кадри, які будуть проектувати і збирати столичний трамвай?

І девзяти фахівців?

Трамвайні рейки схожі на інстраляцію присвячену минулому

Всередину виробництва попасти мені не вдалося, але те, що видно з-за паркану показує, що все виробництво тут зупинене, причому кінцево і безнадійно. І весь майбутній стартовий майданчик для міського трамваю заріс бур’янами.

І знову виникає питання - а де і хто буде виготовляти анонсовані міською адміністрацією нові київські трамваї?

Невелике розслідування показало, що останні потужності підприємства таки є, тільки уже давно не на Червоноармійській, а на вулиці Фрунзе, у Куренівському трамвайному депо.

І цими потужностями є фактично один ангар, куди перенесли всі ті верстати, які ще здатні щось виготовляти. Але без сумніву, в одному ангарі трамвай не складеш, а тим більше не налагодиш його серійний випуск. Варто згадати, що колись, навіть за часів існування цільової державної програми «український трамвай» не вдалося налагодити їх виготовлення навіть на такому гіганті, як Луганський електровозний завод.

Хоча насправді, ніяких трамваїв у нашому ангарі не виготовляється! Те, що робиться на Куренівці – це лише капітальний ремонт старих чеських вагонів.

Виявляється, «справжній київський трамвай» робиться таким макаром. Береться корпус старої списаної чеської «Татри», рихтується буквально самими підручними способами. Далі на нього ставиться завезена з тої ж Чехії техніка (стан заводу, як ми бачили, далеко не той, щоб хоч щось виготовляти на ньому самому). Після чого зібраний таким «викрутковим способом» вагон випускається на лінію вже під «київською» назвою K3UA. Оплески.

В кінці грудня колективом депо була спроба випустити і трьохсекційний трамвай, зроблений із двох старих вагонів. Втім, свято не вдалося. В присутності голови КМДА трамвай прямо в депо задимівся, і був направлений на додатковий ремонт.

Таким чином фактично киян вводять в оману, обіцяючи їм «столичні трамваї», які є не більше, аніж окозамилюванням. В них дуже мало нового, і вже зовсім мало столичного.

Втім, нам не доводиться звикати до подібних ініціатив влади: за останні роки нам обіцяли і київський гелікоптер, і власної розробки винищувач, і монорейку до Борисполя, і навіть українські памперси. Але чи варто на це окозамилення витрачати мільйон? І наскільки ефективна така трата грошей?

При цьому, наскільки нам відомо, бажаючі щось складати в нас є. До найбільшого в столиці Дарницького трамвайного депо приїздили делегації від ряду світових концернів з ідеєю відкрити тут збираня трамваїв – хай також «викрутковим способом», але принаймні, нових. І поверталися назад ні з чим. Міській владі, очевидно, більш подобається бавитися у такий от «столичний трамвай».

трамвай тендер київ

Знак гривні
Знак гривні