Блог в поміч: кремлівська формула маніпулювання через інтернет
Минулого тижня російські Anonymous’и почали викладати в інтернет зміст е-мейлів керівництва Федеральної агенції у справах молоді, яка відповідає за боротьбу з антикремліськими настроями в мережі та, водночас,займається промоцією нинішніх керманичів Росії. Ця інформація дозволяє реконструювати систему брехні і пропаганди, якою користується Кремль, для роботи з «ворожим середовищем».
Ворожі депеші аналізував: Микола Малуха
В даному випадку переписка документально засвідчила один важливий прийом: використання «засланих козачків», чи «агентів впливу». Для цього не шкодується коштів на гонорари для «опозиційно налаштованих» блогерів і для створення «незалежних» і «суспільно-корисних» проектів. Це дослідження актуальне і для України, адже Росія активно веде інформаційну війну проти України, зокрема і в інтернеті
Якщо у загальному оцінювати кремлівській підхід, то треба віддати належне – вони застосовують максимальну кількість інструментів, працюють із різними середовищами і блогерами (у тому числі й з «опозиційними»). Вони – це спрут, щупальця якого маніпулюють кожною складаовою онлайн-комунікацій.
Троллінг і коментування
Наріжним камінням політичної пропаганди в інтернеті починається з коментування матеріалів у найбільш популярних електронних медіа (Лента. ру, Коммерсант, «Ведомости», Росбалт тощо) , топових блогерах та форумах. Винагорода роботи залежить не лише від кількості та якості коментарів, а також від «розвитку» рейкового екаунта (Facebook, Twitter, ЖЖ) – збільшення кількості друзів. обговорюється якість роботи українців: вони мають свої прокачені еккаунти на великих майданчиках, знають основні принципи роботи (як треба писати коментарі, інтервал, стилізація коментарів. Наші співвітчизники значно дешевші. Принаймні, iPad’ів не вимагають.
Підкуп топових блогерів
Найцікавіший моменту нашого аналізу – робота Кремля із лідерами блогосфери (трендсеттерами). Саме з публікації поста про «кремлівських повій у ЖЖ» і розпочався гучний скандал в Росії
Як виявилось, з владою співпрацювали навіть ті блогери, які декалрували свою незалежність і навіть опозиційність.
Замовники з Кремля чітко сегментували топів. Серед них були ті, що публікують розважальних контент для офісного планктону і не були помічені серед опозиційних кіл - ottenki_serogo, fritzmorgen, radulova.
Друга група, мабуть, більш стратегічна – це «махрові» опозиціонери. Наприклад, до них потрапив наш рідний ibigdan. Коли на початку грудня минулого року адміністрація ЖЖ тимчасово закрила його блог, то автор видав дві вірогідні причини: «Это может быть как политика (нашли способ заткнуть антипутинский блог), так и нечестная конкуренция». Як виявилось пізніше, «антипутінський» блог успішно брав з путінських рук від $130 до $200 за пост.
Другим резонансним викриттям стала інформація про відомого фотоблогера Іллю Варламова (zyalt). Його останнім часом почали визначати як незалежного і навіть антикремлівського жж-юзера. Під час підготовки акції портесту на проспекті Сахарова у грудні 2011 року, його ім’я фігурувало в голосуванні за право виступити зі сцени до учасників. Ілля-активіст став одним із засновників «Ліги виборців» на рівні із письменником Борисом Акуніним, музикантом Юрієм Шевчуком та іншими.
Опозиційна налаштованість не завадила Варламову отримати за два поста (узгоджені з Росмолоддю) про провладний табір «Селігер» понад $13 тис. З іншого боку, дивно очікувати інакшої поведінки від людини, яка з 2010 року є особистим блогером-фотографом Путіна.
Вибір людей із «опозиційною» репутацією не випадковий. До таких людей найменша підозра у замовленні політичного контенту і завідомо вища довіра з боку користувачів.
Для людей, котрі активно брали участь у роботах опозиційних політичних партій чи громадських організацій це до болі знайома ситуація - коли начебто адекватна людина починає говорити і робити, те що на користь владі. На жаль документи є лише щодо блогерів.
Підготовка власних блогерів із регіонального середовища активної молоді
Серед опублікованих документів є детальна інструкція з виховання власних блогерів та пертворення їх на трендсеттерів у регіонах Росії під назвою «Состояние и перспективы развития кавказского сегмента сети Интернет». Загалом Кремль хотів мати до кінця січня 2012 року 20 тис. блогів (лише на платформі ЖЖ)
Проект передбачає три напрямки роботи:
1)Надання необхідної допомоги для подальшого розвитку, збільшення аудиторії та поліпшення якості контенту існуючих інформаційних ресурсів, форумів та блогів проросійської орієнтації.
2) Збільшення якісного та кількісного складу кавказьких блогерів та облікових записів в Інтернеті за рахунок залучення до цієї діяльності лідерів молодіжних середовищ і громадської думки.
3) Ослаблення позицій антиросійських ЗМІ з «кавказьким» контентом, їхнє виведення з топових позицій за рахунок розвитку проросійських ЗМІ, робота з примусом до проросійської орієнтації та організація своїх альтернативних майданчиків на цих ресурсах.
Загальне річне фінансування одної такої регіональної кампанії визначено на рівні $600 тис.
За ініціативою молодіжного відділення «Єдиної Росії» «Молода Гвардія» школи блогерів почали масово відкриватися майже у кожному регіональному відділені ( Челябінськ, Хабаравськ, Твер, Волгоград тощо).
Отже, це свідчить, що «кавказька методичка» праціє на теренах всієї країни.
«Незалежна громадянська» підтримка Путіна
Крім провінційних блогерів, завдання яких впливати на громадську думку у своїх регіонах, також «Росмолодежь» працює над створенням медійних проектів, мета яких довести загальнонаціональну любов до нинішньої влади.
6 лютого був запущений проект «Сеть сторонников Владимира Путина» із дуже привабливим доменим ім’ям мойпутин.рф. Менше ніж за добу мережда зібрала близько 8 тис. учасників.
Автори (творці відомого календаря для Путіна з оголеними студентками журфака МДУ) публічно заявляли, що це виключно особиста ініціатива, яка не пов'язана з якими-небудь партіями та політичними організаціями.
Користувачі сайту (ресурс орієнтований на молодь) зможуть викладати фотографії і відеозвернення на підтримку Путіна. Також планується проведення оффлайн-заходів та флешмобів. На думку організаторів, проект повинен доповнити діяльність офіційного передвиборного штабу Володимира Путіна.
Але з ресурсом виявився прокол. Одним із щирих прихильників Путіна, з яким записали відео звернення був студент журфака МДУ Заур Газдаров.
Любов до російського прем'єра . визначалась зарплатою та подарованим мак буком
Він, до речі, ще досі є одним із керівників групи «Сети» у ВКонтакте
До обов'язків Заура входило введення блогу, де він у ненав’язливій формі агітував проти участі в анти кремлівських акціях :
В понедельник я задал себе вопрос: должен ли я идти на митинг на Чистых Прудах? В общем-то на эмоциональном уровне желание пойти было. Уж больно странно смотрелась карта данных по избирательным участкам Москвы, где в соседних районах результат «ЕР» различался в два раза.
Но я сказал себе: стоп!, сначала ответь на вопрос «зачем?» В конце концов, надо же и себе задавать неудобные вопросы. Митинг собирали не «за» кого-то (да хоть за партию «Яблоко» ту же). Митинг собирали против «ЕР». За что лично я как гражданин РФ могу не любить «Единую Россию»? На этот вопрос у меня нет ответа. Зато в мои 19 лет у меня есть хорошая работа, я снимаю квартиру, я много путешествую, у меня есть интересные увлечения.
Хоча студент журфака і не є топовим блогером (всього 270 читачів), завдяки зусиллям пропагандистської машини Росмолоді, цей пост вдалося вивести в топ і залишити там 379 коментарів. З подібної риторикою – «я ніби не надто сильно люблю владу, але протестувати не збираюсь» - пишуть інші провладні партизани-блогери.
Метод теж старий. У книзі "КГБ во Франции" французський журналіст Тьєрі Вольтон досліджуючи методику поширення брехні Радянським союзом зазначає закономірність. Спочатку "качка" з'являється у якійсь маловідомій західній газеті Комінтерну, потім їїї підхоплює мережа таких самих маловідомих видань і зрештою вона потрапляє на сторінки впливових ЗМІ.
Ще одним механізмом «накрутки» народної любові є створення пропутінських спільнот у соц. мережах, зокрема, ВКонтакте. Найчисельнішою є «Мне реально нравится Путин!» - 97 тис. фанів. Основна маса має до 10 тис. прихильників.
Другою за чисельністю є путінською спільнотою ВКонтакте є «Россия без Путина – Россия без будущего». З кінця січня її почали активно піарити провладні видання, повідомляючи читачам: в інтернеті немає тотального панування опозиціонерів.
«Результаты опросов, неформальное сообщество в поддержку ВВП – все говорит о том, что революционный романтизм в сети сменяется здравым смыслом и прагматизмом», - вказала «Комсомольська правда». Позитивні матеріали були помічені в «Аргументы и факты», РБК, Infox.ru, Nakanune.ru та інші.
Створення медіа громадянської журналістики
Цей крок можна вважати інноваційним у сфері політичної пропаганди на пострадянському просторі. Зазвичай для контролю над людськими думками створюють громадсько-політичний портал, де з трибуни розповідається як треба жити.
Тут згаданий Ілля Варламов на початку вересня запустив «агенцію громадянської журналістики «Ридус». Сайт містить різноманітний фотоконтент – від світлин про замерзання Чорного моря і до політичних акцій. Завдяки хакерам вдалося довідатися, що курирує проект заступник Путіна Владислав Сурков. З Кремля на розкрутку проекту виділяються чималі кошти. Результати вражаючі - за місяць ресурс досяг відвідуваності у 100 тис. унікальних користувачів. Плани на грудень передбачали подвоїти показник. Не важко порахувати, що існування такого ресурсу «громадянсьої журналістики» обійшлося замовникам щонайменше у 10 мільйонів доларів.
Звіти із зустрічей представників влади і громадськості не містили жодного критичного зауваження, якісні світлини і нейтрально-позитивні коментарі залишали позитивне враження від події. У читача виникала оманлива думка про близькість суспільства і влади в Росії.
Протидія + дискредитація
Крім «запутінських» ініціатив пропагандистський штаб час від часу запускав кампанії з протидії та дискредитації опонентів. Напередодні виборів у Державну Думу РФ в мережі виник проект отстоимстрану.рф Саме в рамках цього проекту активно в інтернеті поширювався вище згаданий заохочуючий ролик про Лівію. Його мета полягала у підготовці громадської думки до позитивного ставлення застосування сили
Задумайтеся: «…В этот момент власть встает перед выбором: или проявить малодушие и уйти в отставку, поддавшись на провокации менее, чем 1% населения страны; либо силой подавить беспорядки, защищая жизни и права 99% своих граждан…»
На форумі фахівців з розкрутки сайтів у пошукових системах, визначили, що ролик цілеспрямовано просувався за гроші, бо закриті переходи на ролик на YouTube, коментарів і можливість поставити оцінку – вірна ознака подібних відео.
Вже до подій 4 лютого, коли у Москві водночас відбувалися два мітинги – опозиційний «За чесні вибори» і пропутінський на Поклінній горі. З подачі кремлівської пропаганди, другий охрестили «патриотическим» та «антиоранжевым». Окремий ресурс так і назиивався http:/
Аналогічним чином публіка заохочувалась через відео
Основний месседж: «Не важно, я за Путина или против. Я не хочу, тобы развалили мою страну. Я за Россию.
Інформація про мітинг поширювалась через соціальні мережі (були створені спеціальні події) та через блогосферу. Завдяки відносно нещодавній функції на платформі ЖЖ – promo (офіційне просування постів за гроші). Приблизно за $300 собі можна забезпечити найвищу сходинку у рейтингу найбільш записів.
Саме через цю функцію піарилися пости на кшталт «Чому я піду на мітинг в підтримку Путіна». Вона ж допомагає час від часу «валити» неугодних блогерів. Свійжий приклад опублікований 7 лютого пост «Как Белых и Навальный банкротили Кировлес»
Оскільки ми минулого разу детально розглядали технологію дискредитації опозиціонерів, зараз зупинятися на неї не будемо.
Корисні громадські проекти
Щоб переконати населення Росії у боротьбі «доброго царя із поганими боярами», Росмолом було запущена низка ніби низових ініціатив, які прямо не пов’язані з владою (принаймні, в їхніх слова не так часто згадується влада). Одним із таких проектів є «СтопХам» - боротьба з незаконними парковками. Їхня активність фіксувалась на відео, яка згодом викладали в мережу
Для створення враження популярності проекта купувалась накрутка переглядів на YouTube
Вірусне відео
Як писали ТЕКСТИ термін «вірусне відео» це не більше ніж вигадка піарників і насправді саме по собі воно мережею не розходиться. Тому це не сктільки ноу-хау Кремля, скільки можливість заробити для функціонерів Росмолодьожи Тим більше, що як зазначалося вище відвідуваність пропагандистських роликів наганяється за рахунок проплаченого трафіку.
Вище згадана група прихильників Путіна ВКонтактє запам’яталась в мережі не стільки своєю чисельністю (бо у цій соцмережі існує з десяток опозиційних антипeутінських груп з більшою армією користувачів).
Засновник групи, молодий підприємець Кирило Ромашов вирішив на підтримку свого кумира організувати конкурс на кращий пропагандистський ролик. Переможцю обіцяно новенький iPad. У спланованості акції згори свідчить оперативність перших конкурсних робіт – інформація про змагання була опублікована 27.01, а вже 01.02 з’явився першій ролик (оригінал на YouTube видалено альтернативне джерело на РуТубі).
Відео під назвою «Россия без Путина? Welcome to hell» намагається переконати, що зміна влади призведе до національної катастрофи. Ядерний арсенал буде передано Америці. Націоналісти почнуть підривну терористичну діяльність. Хліб коштуватиме $30. Зіткнення фашистів з етнічною мафією - в країні громадянська війна.
Грузія окупує Осетію і Краснодарський край. У 2014 році вона проведе Оілмпіаду в Сочі. Зі складу РФ вийдуть Приамор'є, Якутія, Башкирія, Татарстан, кавказські республіки об'єднаються в Імарат. Китай встановить свої адміністрації в Читі, Іркутську, Благовещенську, Хабаравську. Апокаліптичний ролік за п'ять днів зібрав 0,5 млн переглядів на YouTube.
В мережі з’явилися подібні за змістом (тільки інакший відеоряд) «Будущее без Путина»: – 11 тис. переглядів, «Апокалипсис завтра» – 170 тис. переглядів.
Варто зазначити, залякувати виборців, що в разі зміни влади країну чекає хаос стандартна тактика усіх сил, які знаходяться «біля керма». В цьому нічого нового немає. Але тема розвалу Росії наскільки активно використовується кремлівською пропагандою, що не дивно, якщо цей мислевірус перетвориться у "самосправджуваний прогонз".
Для розробки вірусного відео кремлівські структури притягують серйозні агенції на кшталт My Duck's Vision. Вони готували відомий ролик про ресторани МакДональдс як мережу бомбосховищ американців – реклама кремлівського молодіжного форуму «Селігер» (за чотири дні після публікації його переглянуло понад 1 млн користувачів).
Просування особистості Путіна
Серед отриманої інформації на очі громадськості потрапив поки що проект розкрутки лідера в мережі (приблизна вартість реаліаці цього проекту оцінена авторами у майже $10 млн).
Детально розроблена концепція залучення соціальних медіа для розкрутки персонального бренду Путіна охоплює усі можливі інструменти і формати взаємодії з аудиторією. З реєстрації еккаунту у facebook розпочати масштабну кампанію «Путін в Інтернеті». Наступний крок - відеоблог на YouTube, який демонструє «неформальну» сторону життя Путіна: хобі, історії зі спортивної біографії, музичні і літературні смаки, стосунки з людьми тощо.
«Онлайновий Путін» повинен реагувати на події, що відбувається в інтернеті, коментувати гучні теми. Він розповідає про улюблені серіали (створюється топ-10 улюблених фільмів Путіна). Через інтернет люди повинні побачити Путіна, що посміхається, відпускає пару жартів.
Задля підтримки поширенню позитивного образу Путіна в мережі створюються спільноти в ЖЖ і ВКонтакте, організовуються флеш-моби, конкурси. Навіть передбачено заснування молодіжного медіа iNSHORT.RU – інформпідтримка молодіжних держпроектів, реагування на виклики на нагальні теми порядку денного.