Поділитися радістю футбольного свята Прості українці рятують імідж країни.
"А причому тут мій бізнес – насторожується Ігор Завілінський, автор ідеї безкоштовної допомоги гостям Євро-12, – Просто трішки почала обурювати кількість негативу, котрий говорять про Україну, в європейській пресі. Те, що пишуть, ні зі мною, ні з моїми друзями немає нічого спільного". З'явилося три спільноти, які на волонтерських засадах селитимуть і вирішуватимуть проблеми гостей Євро-12.
З волонтерами спілкувався: Сергій Клімович
Ігор, якого на перший погляд можна назвати типовим власником українського середнього бізнесу, сидячи в своєму увішаному екзотичними сувенірами кабінеті, продовжує: «Я – українець, і я - не жадібний, і я - не корупційний, і я там ще не якийсь. Тобто всі ті негативні характеристики, які дають Україні напередодні Євро-2012 ніяким чином нас не стосуються. Тому ми вирішили показати власне те обличчя, яке більше відповідає українцям». Й він створив сайт http:/
Завілінського, власника Conference House, важко назвати зашореним – за його спиною мапа світу, на якій булавками відзначена купа місць, де він побував. І зрозуміло – йому б особисто не хотілось позичати в Сірка очі, коли іноземні партнери питатимуть, чому провалився Єврочемп? Адже гостей прийматимуть не лише уряди Києва або Варшави, а фактично всі українці та поляки.
Ідея сайту нескладна – ти реєструєшся на сторінці, де лишаєш свої координати з приміткою – безкоштовний трансфер на власній автівці, або ж англомовна цілодобова «гаряча лінія» на базі власних мобільних телефонів. Або й те, й інше разом плюс аматорська екскурсія містом. Вже є більше трьох десятків координат в різних містах України. До речі, різниці між активістами західних, східних та центральних регіонів Завілінський не бачить.
- Мій син першим додав на сторінку номер своєї мобілки. В англійській хоче попрактикуватися – із затамованою гордістю повідомляє Ігор під звуки замаскованого під квартиру офісу.
«Корені трави» замість дубів
Така низова і абсолютно аполітична ініціатива була започаткована, як водиться останнім часом у Фейсбуці, у березні. А вже в другій половині травня засновники трьох мережевих ресурсів, які безкоштовно допомагатимуть гостям Євро-12 – IcanHelpU.com.ua, rooms4free.org.ua & 2012wel.com.ua , оголосили про своє обєднання і координацію.
Маємо яскравий приклад grassroots (netroots) – діяльності. Сам термін, що перекладається як «корені трави» зявився на початку минулого століття в США і означав вплив і тиск низової самоорганізованої ініціативи на соціум, політиків та державних службовців. Зараз така діяльність перемістилась до Інтернету , породивши новий тип NetRooots – інтернет-мобілізацію людей на якусь діяльність.
- А чого тягнути? – Посміхається Завілінський - Це ж нескладно. Найбільше часу зайняло написання сайту, але це завжди так - одна справа, ти придумуєш ідею. Інша, коли ти її доводиш до рівня сайту.
Ініціативу назвали Friendly Ukraine. Зусилля традиціно координуються за допомогою Facebook, Twitter і Вконтакте, де створені відповідні групи під наглядом журналістки і громадської активістки Вікторії Світлової, що займається власне піаром починання.
Гроші на символіку дав фонд «Відродження» і активісти провели самопрезентацію: 21 травня в чотирьох приймаючих містах – запустили повітряні кульки із символічним запрошенням європейців. Частково підключився і бізнес, наприклад, фірма «Промобайк» позичила велосипеди для акції.
За інформацією Завілінського, щоденне відвідування 2012Well.com.ua та icanhelpu.com.ua сягає двох сотень людей на кожного.
Цьому також допомагає взаємна цитованість ресурсів. Однак, що й недивно, найпопулянішим виявився ресурс який пропонує безкоштовне проживання rooms4free.org.ua – десь по три тисячі відвідувачів станом на кінець травня.
На самому rooms4free.org.ua, ідея якого трішки схожа на британський CouchSurfing.org (велика гостьова мережа для 3 мільйонів людей з 240 країн, що базується на сайті, для безкоштовного проживання одне в одного), 19 травня з’явилась англійською мовою інформація про те, що за місяць на сайті побувало більше 10 тисяч гостей з 77 країн світу.
Про ініціативу написало чимало світових ЗМІ від американської The Washington Post до німецької «Süddeutsche Zeitung»
Але вболівальники не поспішають безкоштовно селитися. На більше ніж 400 кімнат, прийшлося поки лише півтори сотні заявок. Раціональні європейці звикли заздалегідь планувати поїздки і ще за пів року до початку чемпіонату зіштовхнувшись з дорогими готелями і відсутністю зручного транспорту втратили інтерес до України.
Та ті хто їде вдячні господарям, за словами координатора rooms4free.org.ua, ІТ-шника Максима Продана вболівальники іноді в якості «алаверди» пропонують хазяїну помешкання зайвий квиток на матч Євро-2012.
Координує сайт icanhelpu.com.ua керуючий партнер комунікаційної фірми Publicity Ukraine Дмитро Васільєв, багаторічний діловий партнер Завілінського. Його волонтери допомагатимуть іноземцям «в полі» під час чемрпіонату. Завдання – консультувати англійською , якщо у гостей України виникнуть питання.
Зараз Дмитро шукає спонсорів на виготовлення брендованої символіки для активістів (а їх вже більше семи сотень), які володіють іноземними мовами. Для отримання «уніформи» активіст має зареєструватися на ресурсі, заповнивши коротеньку анкетку.
- Дізнався про Friendly Ukraine з газети «Коммерсант», де розповідвлось про rooms4free. - Донеччанин Іван Чивкін, що пропонує на 2012well.com.ua не лише послуги кол-центру і місцевий трансфер, а й безкоштовну можливість доїхати з Дніпропетровська до Донецька вболівати буде за Україну і гарний футбол.
- Я сам купив квитки на Євро, і хотілось би поділитися радістю футольного свята з гостями - каже він. - Маємо з дружиною досвід спілкування з іноземцями - кілька років тому допомогли французам в Алупці, і потім вони до нас приїжджали ще раз. На превеликий жаль, на Євро наші друзі потрапити не зможуть - чекаємо на них в липні. Взагалі, каже, хотілось би мати в гостях когось з Західної Європи...
Земляк Івана Максим Перепелиця дізнався про Friendly Ukraine з журналу «Кореспондент», і днями зареєструвався на rooms4free. Зараз приглядається до інших сайтів кампанії.
- Захотілося довести іноземцям, що ми набагато краще, ніж нас описують закордоном. Також я жорстко проти накручування цін на проживання. – каже батько двох дітей.
Досвід спілкування з іноземцями Максим має - спочатку вчилися разом, а потім родичі з-за кордону привозили з собою своїх тамтешніх членів родини. При цьому Максим взагалі не є футбольним фанатом і далекий від цього спорту. Якихось особливих бажань щодо національності гостей не має – каже, що може прийняти навіть своїх, українців.
Сором і жага знань
В одному з інтервю Світлова зазначила – якби у старшої генерації українців був доступ до Мережі, вони б теж залучалися до Friendly Ukraine. А так комунікація цих netroots цілком прогнозовано відбувається в середовищі людей молодого та середнього віку.
- Ви подивіться, добре, що хоч це у нас є. А три роки тому ж взагалі нічого не було з інфраструктури. – каже Ігор Завілінський про готелі, зазначаючи, що завищені ціни на номери є цілком нормальним, з ринкової точки зору. На його думку та сама ситуація була б і в Лондоні, якби фізично не вистачалоготелів.
Мотивацій до участі в основному три – соромно за негативний імідж і безпомічність щось змінити з боку держави; бажання поспілкуватися з новими людьми та прагнення вдосконалити іноземну мову.
Подібні ініціативи не новинка для України, адже відсутність готелів для нас традиційна історія.
В середині 1990-х, коли до України приїздила велика кількість іноземців, які привозили гуманітарну допомогу , соціальні мережі в первісному значенні цього слова (закриті спільноти горизонтального типу на кшталт клубів за інтересами або релігійних спільнот) з успіхом реалізували починання описаних вище ініціатив.
Часто іноземці за першим разом приїздили вдруге, втретє, привозили друзів, навіть одружувалися з громадянами України. Подекуди така практика продовжується й досі.
Причиною тому – гостинність, найпозитивніша риса національного характеру, яка чомусь стараннями вітчизняних організаторів чемпіонату виявилася глибоко законспірована.