Кілометрова черга до картини. У Києві виставляють Моне
Давай, у чергу! Яка тягнеться на кілометр від Національного художнього музею. Виставка «Нормандія у живописі» триває місяць і кожні вихідні до входу черга. Виставка картин такого рівня у Києві– рідкість. Хоча столицях, де подібні вернісажі відбуваються часто, черги на них звичне явище. Для Києва це вперше: чекати пару годин аби побачити шедевр. Звичніше явище довжелезні черги до різних церковних артефактів.
За чергою спостерігала: Вікторія Хоменко
Моне вважають «батьком імпресіонізму». Може тому для більшості побачити Моне – значить побачити імпресіонізм. Що ж, я не відкидаю і десяток інших причин, чому кияни стоять в черзі до музею. Приміром, новий статус у соціальних мережах: «і я там був…». Нова тема для розмови за чашкою капучино з подругами. Причини бувають різні. Люди різні. Чоловік із дружиною. Кілька колишніх студентів художньої школи. Нудьгуючі. Дітей привели до музею. Інтелігентні. Люди на вихідних.
Біля дороги жінка пропускає машину. «Дівчата, я за вами». «Ми, мабуть, не будемо стояти…» – студентка Олена повертається до своїх подруг. – «Може сходимо в будній день? Пішли краще в Мистецький Арсенал». Дівчата приїхали подивитися на Моне. Принаймні, нікого з інших імпресіоністів, що представлені у виставці, вони так і не згадали.
Імпресіонізм став приманкою. Бо «Нормандія в живописі» – не лише цей напрям. У 57 полотнах, відібраних музеєм, є і романтизм, і реалізм, і постімпресіонізм.
Насправді до Моне не було нікого, хто б писав той самий об’єкт по кілька разів при різному освітленні і різній погоді. Це відомі на весь світ серії робіт «Вокзал Сен-Лазар», «Тополі», «Руанський собор» та інші. Навіть побутували легенди про його роботу над «серіальними» картинами. Приміром, ось одна з них – як виникла ідея цих картин. Одного разу, коли художник працював на природі, він раптом зрозумів, що освітлення змінилося, і він уже не міг закінчити полотно (адже імпресіонізм – це безпосередня фіксація враження в дану миттєвість). Моне попросив дочку збігати додому і принести нове полотно. За десять хвилин освітлення знову змінилося. Художник відкинув полотно. Поставив біле і так далі.
Черга на виставку – це аперитив до мистецтва. Ти не можеш її контролювати. Але можеш думати про те, що побачиш, приміром, за годину.
Черга така ж мінлива за настроями, як і серії картин Моне. На 30 сходин вище жінка у білій куртці неспішно дожовує шаурму. Поряд тато фотографує дочку на фоні черги. Ніби за кілька хвилин її не стане і от конче треба зафіксувати її в кадрі.
Але відчути мінливість імпресіоністичної картини, перехідного стану природи, можна було лише при спогляданні серії полотен одне за іншим. Тому художники прагнули виставляти їх як єдиний ансамбль.
Чути дитяче скигління і збуджене шарудіння дорослих… От-от вони побачать Моне! «Час біжить – і не помічаємо. Та хвилин п’ятдесят мабуть пройшло. Просто стоїмо, спілкуємося. Побачили рекламу в метро і вирішили прийти сюди» - троє аспірантів-інженерів за кілька людей від входу. І я більш ніж впевнена, що якби кожному відвідувачеві музею дозволяли торкнутися картин – кожен би розніс по мазку з собою додому.
«Я піддалася на рекламний трюк», – каже 23-літня Тетяна. Тільки-що вона вийшла від Моне. – «Як мінімум очікувала побачити п’ять полотен Моне. А там всього лише – одне. А з Ренуара виставили ескіз. Як сказав один мій знайомий «Це він просто пензлі об полотно витирав?». Я подовгу стояла біля картин холодно-зимового моря. Вони красиві. Справжні».
Майже кожна київська галерея виставляє сучасне мистецтво. Компонує картини, інсталяції, показує відео-арт. Частина відвідувачів як мінімум виходять розгублені від експозицій. Можливо тому так багато людей стоїть в черзі до музею, де виставляється імпресіонізм (що вже сприймається як класичне мистецтво). Ні семидесятилітня пара, ні тридцятирічні працівники Міністерства культури, ні троє студентів-інженерів не матимуть відчуття розгубленості. Лише справжність. Невловимість тисячі кольорів та форм. Краси.
«Заслуга моя тільки в тому, що я писав безпосередньо на природі, намагаючись передати на полотні швидкоплинні ефекти, і я у відчаї від того, що дав привід називати імпресіоністами групу художників, більшість з яких не мали відношення до імпресіонізму» – Клод Моне про свою роль в історії мистецтва. Для нього картина – це образ того як можна побачити, а не те, що було побачене.
У Нормандії, провінції на північному заході Франції, є «Спільнота зеленого променю». Така легенда. Це люди, які час від часу приходять на берег моря і сидять дві години поспіль, щоб побачити секундний зелений відблиск у на горизонті. У Нормандії колір неба змінюється кожні чверть години. Хмари. Глибоке і синє. Сіре. На київський виставці, куди в більшості «ідуть по Моне» виставлена тільки одна його робота – «Етрета». Він написав її у 24 роки. Це лише секундний відблиск імпресіонізму.