С

Секрет успіху - користувацький контент і відсутність цензури

Гіперлокальні інтернет-проекти стали однією з популярних тенденцій останнього часу. Кілька років тому в Україні, як і в багатьох інших країнах світу, стали з'являтися невеликі новинні сайти, зміст яких обмежений рамками конкретного населеного пункту.

Секрет успіху конкретного гіперлокального сайту вивчав Ленур Юнусов

Як правило, такі інтернет-проекти створювали місцеві ентузіасти, які намагалися таким чином заповнити інформаційний вакуум у своєму місті чи селі. Ось чому багато хто з вітчизняних гіперлокальних сайтів опинилися в ролі єдиних незалежних від влади джерел місцевої інформації для своєї громади.

Правда, домогтися успіху і знайти бізнес-модель, що дозволяє утримувати і розвивати проект, вдалося далеко не всім. Для багатьох власників подібних сайтів їхнього дітища так і залишилися лише хобі, яке, хоч і приносить невеликий прибуток, але ніяк не тягне на основне заняття. А деякі, розлучившись з ілюзіями, були змушені просто згорнути проекти або перевести їх в статус рідко оновлюваного сайту-візитки свого міста.

Схожим чином, до речі, йдуть справи і в США, де свого часу з'явився сам термін «гіперлокальний сайт». Спочатку в цій сфері спостерігався справжній ажіотаж. У гонитві за провінційними рекламними доларами як одинаки-аматори, так і великі медіа-гіганти на зразок AOL і New York Times кинулися наввипередки створювати новинні інтернет-ресурси для невеликих провінційних міст, сіл і навіть вулиць. Однак сьогодні все частіше лунають голоси про те, що сама модель гіперлокального сайту збиткова, оскільки, незважаючи на високий попит з боку громади на місцеву інформацію, заробітки від такого сайту найчастіше не можуть покрити всіх витрат. Втім, як показало дослідження, проведене J-Lab, є кілька рецептів, слідування яким допомагає подібним проектам вижити. І чи не основною з них – залучення місцевої аудиторії і ставка на користувальницький контент.

Можливо, якраз в цьому - головний секрет успіху сайту «Алушта live», який за короткий період часу став найпопулярнішим інтернет-ресурсом в цьому кримському курортному містечку з населенням близько 30 тисяч людей. Не випадково проект позиціонує себе як «колективний блог» гостей і жителів Алушти.

Втім, засновник і власник сайту, 28-річний Павло Бєлоусов бачить цілих три причини того, чому «Алушта live» став успішним. По-перше, жителі міста через його курортну специфіку відчували гостру нестачу місцевої інформації (більшість алуштинських сайтів мають яскраво виражену туристичну спрямованість і розраховані на приїжджих в літній сезон). По-друге, успіху проекту сприяла повна відсутність будь-якої цензури та повна саморегуляція спільноти - користувачі самі визначають, що їм цікаво, з чим вони згодні чи ні. «І останнє (за списком, але не за значущістю) - цікаві люди, які пишуть пости, залишають коментарі, діляться новинами, фотографіями та відео», - відважує комплімент користувачам свого сайту Павло.

Але слава прийшла не швидко. «На те, щоб розкрутити видання, в мене пішло десь два з половиною роки, - говорити Павло, - увесь цей час я ставив 4-5 новин в тиждень. Усі вони були гіперлокальними: де який кіоск поставили, де почалося будівництво і т.п. Я зрозумів, що проект «вистрелив», коли припинив писати сам і почав заходити на сайт, як читач».

Ставка на користувальницький контент, що дозволяє скоротити редакційні витрати, і створення саморегульованої спільноти була зроблена з самого початку проекту. За словами Павла, сайт планувався «скоріше, як новинний ресурс, але без штату журналістів, а головним джерелом новин мали стати місцеві жителі, яким цікаво все, що відбувається в місті».

Павло Бєлоусов, засновник сайту «Алушта live»

У проекті «Алушта live» задіяні лише дві людини. Крім самого Павла, є ще «технар», який, зокрема, робить резервні копії сайту та займається іншими технологічними речами. Штатних авторів немає, замість них – користувачі-дописувачі, активності яких можуть позаздрити дуже багато вітчизняних інтернет-проектів. Дійшло до того, що юзери почали створювати спільні відеовипуски, присвячені актуальним міським темам.

Сьогодні на «Алушта live» зареєстровано понад 1000 користувачів, з яких постійно активні – трохи більше сотні, решта читають та іноді щось коментують.

Павло переконаний, що відвідувачів сайту приваблюють в першу чергу атмосфера і публіка. «Серед наших «постояльців» - багато розумних і освічених людей, які вболівають за місто, переймаються ним, воно їм небайдуже. Такі користувачі залишають дуже цінні коментарі. Кожен – експерт зі свого питання», - говорить творець сайту.

Думку Павла підтримують користувачі. Один з них шукає спілкування з цікавими

людьми. «Особисто мене приваблює можливість висловити думку з актуального питання і дізнатися думку інших», - вторить йому інший активний користувач сайту. «Набридли «Однокласники» - там говорять багато про те, що тебе не цікавить. А тут дійсно зібралися люди, які люблять своє місто, переймаються ним», - пише їхній «колега». Наступний користувач зізнався, що «підсів» на «Алушта live» тому, що на сайті публікуються міські новин: «Не тільки швидко, але і об'єктивно. Офіційні новини дуже відрізняються від контенту на нашому сайті. Іноді навіть виникає відчуття, що ми живемо в різних містах, нас хвилюють різні події, і ми бачимо їх по-різному».

Мабуть, загальну думку всіх користувачів висловлено в наступній цитаті одного з них: «Ми мало спілкуємося в місті, люди все рідше ходять один до одного в гості, а тут є реальна «кухня» - ефект пострадянського часу... Ми можемо говорити про все, що стосується нашого «дому», і можемо робити це так, як хочеться! Сайт саморегулюється, практично немає цензури, обмежень. Мені б хотілося, щоб активних користувачів сайту було більше, щоб можна було збиратися на акції протесту проти якихось подій, щоб віртуальне спілкування об'єднало однодумців не тільки за екранами моніторів. Сайт цілком міг би стати об'єднуючою силою городян».

Про монетизацію проекту Павло говорить спокійно, не роблячи жодних секретів. За його визнанням, заробіток на сайті - ніколи не був (і не буде) самоціллю. «Це, швидше, як вимушений наслідок, - посміхаючись, додає він. - Зараз через постійне зростання аудиторії необхідно оплачувати оренду і, зрідка, обслуговування сервера, підтримку бекап-сервера».

Втім, Павло не приховує, що місцеві рекламодавці вже помітили популярність сайту і почали розміщувати свою рекламу. До цього «Алушта live» також ішла близько двох років. «Реклама з’явилася тоді, коли кількість прямих заходів на сайт перевищила кількість переходів з пошукових систем, - пояснює Павло. - Так би мовити, коли сайт опинився на слуху у жителів, коли вони почали обговорювати його в off-line».

Однак реалізувати все задумане не вийшло. За визнанням власника «Алушта live», так і не вдалося «заманити» до лав користувачів якогось місцевого чиновника чи депутата, який писав би від першої особи і обговорював з іншими користувачами події в місті. Причина того - «цікаві» стосунки, що склалися між міською владою і спільнотою сайту. «Ми знаємо, що вони точно читають «Алушта live», але, на жаль, вкрай рідко пишуть щось у відповідь. Можна сказати, що зовсім не пишуть», - каже Павло.

Про те, що представники влади читають сайт, говорять телефонні дзвінки власнику проекту, які лунають після публікації кожного резонансного матеріалу. «Наразі не надто рахуються з думкою алуштинців, які висловлюються на сайті, але, переконаний, ситуація зміниться, адже аудиторія постійно зростає і вже перевищує добову аудиторію всіх місцевих телеканалів і газет разом узятих», - не втрачає оптимізму Павло.

Модель «Алушта Live» цілком можна застосовувати в інших містах України, - переконаний власник сайту. «У невеликих населених пунктів - усі шанси створити у себе такі ж цікаві спільноти, - каже Павло. - Головне: відсутність цензури і нав'язування своєї думки власником чи адміністратором сайту. Користувачі в силах самі розібратися, що їм потрібно, а що - ні. Вже давно «Алушта live» не належить мені. Проект належить усім користувачам сайту ».

До речі, модель «Алушта live» вже намагаються застосувати ентузіасти з Червоногвардійського району Криму, де в цьому місяці запущено місцевий «колективний блог» під назвою «Курман» (так до депортації кримських татар називався райцентр Красногвардійське). Цей невеликий громадський стартап отримав підтримку від міжнародної організації Internews.

Два роки тому Internews першою в Україні організувала тренінгову програму для ентузіастів, що створюють гіперлокальние сайти. Одним з учасників цієї програми був і сайт «Алушта live».

інтернет медіа досвід

Знак гривні
Знак гривні