Як виконати Угоду про Асоціацію. Відкрита конкуренція та антимонопольне законодавство. ІНФОГРАФІКА
Підписання саме по собі Угоди про Асоціацію мало, що змінить і не є запорукою успіху. Україна отримає значні вигоди від Угоди лише у разі її виконання. Наша третя вимога до держави стосується блоку антимонопольного законодавства, яке має забезпечити справжню і відкриту конкуренції, - пише Європейська правда
Дані і текст: Галина Заворітня, Любов Акуленко, інфографіка TEXTY.org.ua
У відповідності до Угоди, Україні необхідно зробити більш чіткими правила конкурентної політики.
У нас давно поширена практика накладання необґрунтованих штрафів на українські компанії, коли ніхто не розуміє ані принципів їх накладення, ані розмірів. Звісно, це значно погіршує умови ведення бізнесу.
Такі українські реалії не були секретом і для переговорних команд, які наповнювали змістом Угоду про асоціації. Тому в главі 10 "Конкуренція" IV розділу УА прописані вимоги щодо вдосконалення антимонопольного законодавства України.
У даній інфографіці йдеться про зміни, які стосуються основи основ сучасної економіки – рівних конкурентних умов для всіх учасників ринку.
Слід зауважити, що йдеться не про створення ідеальних умов - такого не буває. Йдеться про те, що дотримання і виконання домовленостей УА може вирівняти наші шанси на використання переваг Спільного ринку ЄС.
З українського боку вирішальною є роль арбітра - Антимонопольного комітету України (АМКУ) та дотримання правил гри всіма учасниками. А скористатися шансом – це передусім наш спільний національний інтерес змінити тіньові правила, за якими всі грали досі, на прозорі та зрозумілі.
Сьогодні АМКУ використовує непрозору практику накладення штрафів за порушення конкуренції. Інфографіка детально розглядає та визначає необхідні кроки для зміни шести основних проблем, які спільно з експертами були визначені у цій сфері.
Україна має негайно - всюди, де це можливо - ще до набрання чинності УА розпочати виконання цих кроків.
Рекомендації, описані в інфографіці, запровадять більше прозорості та гнучкості у роботі АМКУ. Але водночас є потреба, щоб з боку великого, малого та середнього бізнесу з'явилося усвідомлення відповідальності за свої дії.
Контролюючий орган має оформлювати штрафи у зрозумілому вигляді та враховувати як обтяжуючі, так і полегшуючі складові під час розгляду кожної справи.
Надважливим є оприлюднення всіх рішень, хоча б за зразком судової практики, щоб підприємці могли розуміти логічний взаємозв’язок складових в ухвалених рішеннях АМКУ.
Бізнес потребує збільшення показників річного обороту компаній, які звертаються до АМКУ за дозволом на злиття, а також скорочення терміну та спрощення процедури погодження тих угод, які не впливають на стан конкуренції в Україні.
АМКУ не здатен здійснити таке реформування самостійно.
За час існування він мав таку можливість, але не скористався нею протягом багатьох років. Тому тепер зміни доцільно закріпити на рівні національного законодавства.
Треба чітко розуміти, що дотримуватися встановлених правил, насправді, не таке легке завдання, як здається.
Однак це - засадниче питання для того, щоб створити в себе європейські умови життя, про які всі багато говорили, але мало хто робив щось впродовж усіх років незалежності України.
Ці зміни є також складовою боротьби з необхідністю давати хабарі чиновникам, яка і досі є неодмінною умовою ведення бізнесу в Україні.