Б

Близько 50% ціни бензину - податки. Калькулятор справедливої ціни на бензин, версія 2

Від чого залежить ціна пального в Україні? Крім світових цін на нафту, звичайно, є залежність від курсу долару та від тих податків і зборів, які держава накладає на торгівлю пальним. Якщо коротко, то головний висновок такий: бензин тримається на високому ціновому рівні через падіння гривні та фіскальну політику держави. З графіка внизу видно, що частка податків та акцизів у структурі ціни збільшилася від 30% до майже 50%.

Автори: Анатолій Бондаренко, Антон Груй

Ми оновили модель, за якою можна підрахувати "обґрунтовану" ціну на пальне, в часи коли ціна на нафту та курс долара не стоять на місці.

Більше року тому ми вже робили статтю про те, чому під час падіння цін на нафту, вартість бензину в Україні зростала. Тепер ми трохи змінили модель і доповнили її новими даними.

Інтерактивний калькулятор

Ви можете оцінити "справедливу" ціну на бензин при різних значеннях ціни на нафту та курсу долара (змінюйте їх нижче мишкою).

Якщо ціна нафти брент доларів за барель, а курс долара - гривень, тоді "справедлива" ціна на бензин A-95 має бути гривень за літр.

Як ми рахували і наскільки зараз ціна є "справедливою"?

Коли ми дивилися на ціну А-95 на початку 2015 року, було видно, що реальна вартість почала перевищувати модельовану, тобто бензин був частково переоцінений. Станом на квітень 2016 року, все навпаки: реальні ціни трохи нижче, ніж ті, що прогнозує модель (чорна лінія на графіку внизу знаходиться нижче, ніж синя і червона, які розраховані за двома різними моделями).

Від чого залежить ціна пального в Україні? Крім світових цін на нафту, звичайно, є залежність від курсу долару та від тих податків і зборів, які держава накладає на торгівлю пальним.

Якщо коротко, то головний висновок такий: бензин тримається на високому ціновому рівні через падіння гривні та фіскальну політику держави. З графіка внизу видно, що частка податків та акцизів у структурі ціни збільшилася від 30% до майже 50%.

Акцизи, у свою чергу, прив'язані до євро, і коли курс зростає, зростає і частка акцизів у вартості. До того ж, за останні два роки держава постійно збільшує розмір акцизів.

Натомість, зростання курсу валют у собівартості бензину "компенсувалося" протягом показаного на графіку періоду падінням ціни на нафту, тому частка ціни бензину, куди входить собівартість, логістика і націнки, зменшилася (сірий колір на графіку).

Таким чином, наразі ціна на бензин більше залежить від курсу долару, ніж від світових цін на нафту (переконатися у цьому можна, якщо змінювати на калькуляторі вартість валюти та ціну на нафту у широкому діапазоні).

Тому слова екс-прем'єра "Чим менша ціна нафти, тим менша ціна "на пістолеті" виглядають як популізм та знущання. Найдієвішим способом швидко зменшити ціну бензину у нашому випадку - це зменшити акцизи.

У довгостроковому виміру, натомість, варто збільшувати виробництво бензину із власної нафти.

Які моделі ми використовували (технічне)

Ціну на бензин можна поділити на такі складники:

1. ПДВ, акцизний податок, акцизний податок з роздрібного продажу (ПДВ нараховується на акциз, але не на акцизний податок з роздрібного продажу).

2. Торгова націнка, логістика, закупівельна вартість.

Модель 1: функція Кобба-Дугласа (червона лінія на першому графіку).

За цим методом оцінюємо "справедливість" ціни без податків. Вважаємо, що вона залежить від курсу долара до гривні (гривень за один долар) та ціни на Brent у доларах.

Тобто, ціна на паливо є фракцією від добутку ціни нафти на курс. Кожна із цих змінних підноситься у свою ступінь - alpha та beta є еластичностями.

Отже, при зміні ціни на нафту на 1%, ціна на бензин зміниться на alpha%. При зміні курсу на 1%, ціна на бензин зміниться на beta%. Загалом такий тип залежності є одним із загальноприйнятих в економетриці і називається функцією Кобба-Дугласа.

Курс для розрахунків ми беремо з лагом в один тиждень. Ф'ючерси на нафту беремо без лагу, але якщо брати з лагом, то результат сильно не міняється. Взявши логарифми, отримуємо лінійну залежність.

Таке рівняння назвемо довгостроковою (або ж справедливою) залежністю ціни на бензин від валютного курсу та ціни на нафту.

Після підрахунку отримуємо для функції Кобба-Дугласа alpha = 0.76, beta = 1.09, тобто еластичності при ціні нафти та курсі долара рівні 76% та 109% відповідно.

Суть у тому, що зміна в ціні нафти переноситься на три чверті, а коливання курсу повністю або й більше. Порахувавши ціну з рівняння, маємо справедливу ціну. Далі додаємо податки і маємо ціну, яку хочемо бачити на цінниках.

Модель 2: лінійна регресія (синя лінія на першому графіку).

Знаходимо коефіцієнти для залежності ціни на бензин від курсу долару та ціни літра нафти в гривнях (із затримкою в один тиждень).

Результати:

(Intercept) 6.28796

коефіцієнт для нафти: 0.53152

коефіцієнт для курсу: 0.43603

---

Скорегований R-squared: 0.8845, p-value: 2.2e-16

Не забувайте, що моделі - це всього лише спрощений спосіб представити реальність. Дані та розрахунки можна побачити онлайн.

бензин економіка транспорт податки

Знак гривні
Знак гривні