Звільнити поліцейського неможливо. Як виглядає реформа поліції із середини
«Одна з важливих позитивних змін - те, що з підпорядкування обласних управлінь виведено колишній УБЕП, УБНОН, МРЕО, підрозділ по боротьбі із кіберзлочинністю. І керівник області не може впливати на процеси, які відбуваються у цих службах; всі операції проводяться без його відома. Тепер обласний поліцейський керівник не може сказати: «Так, цього не чіпайте, бо це мої люди», - говорить генерал поліції Владислав Пустовар. 20 років він працював в Управлінні по боротьбі з організованою злочинністю, а протягом останніх двох років очолював Черкаське УМВС. Після звільнення генерал розповів, як виглядають реформи поліції із середини.
Спілкувалася: Любов Величко
Реформи
- Неможливо проводити якісну реформу поліції без реформи прокуратури та реформи судів. Тільки комплексне реформування дозволить отримати бажані результати. Поки що реформа судової системи у нас шкандибає.
- Міністерство звітує про значне скорочення особового штату. За рахунок кого скоротився особовий склад поліції?
- Наприклад, у Черкаській області раніше було двадцять три райвідділи міліції (кожен з яких – окрема юридична особа із власним рахунком і штатом керівництва), і кожен начальник почував себе місцевим князем. Зараз утворено всього п'ять районних відділів, а інші набули статусу відділень. Як результат – скоротилася частина керівників, технічних працівників. Та ж бухгалтерія. А «робочі конячки» залишилися.
- У міністерстві розповідають про зростання фінансування відомства. Ви в області це відчули? Грошей тепер вистачає на елементарну закупівлю канцелярії?
- Фінансування збільшилося, так. Але левова частка коштів пішла на зарплати та паливно-мастильні матеріали. На канцелярію не вистачає, на картриджі не вистачає, на ліцензійні ПО не вистачає. Що вже казати про ремонт, про автотранспорт…
- Черкаська область була першим регіоном, де запрацював Центр управління нарядами. В чому сенс цієї системи?
- На одну частину екранів виводиться інформація з камер відеоспостереження, які розташовані по всьому місту, на іншу - електронна мапа Черкас, на якій видно маршрути руху пересувних екіпажів.
Автомобілі та піші патрулі обладнано GPS-передавачами, за допомогою яких можна швидко дізнатися про їхнє місцеперебування та напрямок руху. Крім цього патрульні були забезпечені планшетами, за допомогою яких через захищений канал зв’язку можна обмінюватись фото-відеофайлами з центром управління та мати доступ до відомчих баз даних, що дозволяло отримати всю необхідну інформацію оперативно і прямо на вулиці.
Завдяки цьому оператор може швидко відслідкувати найближчий до місця події наряд та направити його туди, а також скинути на планшет патрульному скриншот з камер відеоспостереження, якщо там зафіксовано правопорушника.
Це значно скорочує час руху правоохоронців до місця пригоди та збільшуються шанси вчасно допомогти людині, яка потрапила в халепу та затримати кривдника «на гарячому». При цьому, вся інформація записується на спеціальний сервер, де зберігається протягом 30 діб.
- В МВС кажуть, що в рамках реформи відмінили систему кількісних показників, а рядові поліцейські стверджують, що вона залишилася…
- Бо керівники ще не придумали іншого способу контролю за роботою підлеглих. Логіка така: якщо рядові працівники не будуть звітувати про кількість розкритих злочинів, то у них не буде стимулу старатися.
Чисельний вимір допомагає розібратися – хто працює добре, а хто не працює взагалі.
За останні півроку на рівні центрального керівництва Національної поліції акцент по показниках розкриття злочинів ставиться уже не так активно, як раніше. Але у голові у керівників середньої ланки ця система залишилася. Вони просто не можуть по-іншому працювали. Їх же все життя контролювали так само – по системі показників. І вони не можуть зупинитися, працюючи так за інерцією.
- Що ще потрібно змінити в системі органів внутрішніх справ, щоб оздоровити її?
- Ми успадкували деякі дурні правила роботи ще з радянських часів. Існує безліч непотрібних звітів, або, наприклад, профілактичні операції, що регулярно проводяться. Є операції дійсно потрібні – по вилученню зброї, наркотиків. А є операції, які проводяться «для галочки». Їх єдиний результат – це тонни списаного паперу і даремно згаяний час.
Яскравий приклад – операції по виявленню контрафакту. Щоб показати, що поліція працює, треба дати показник. І поліцейські починають вишукувати можливість цю роботу показати.
Доходить до абсурду. От є компанія «Майкрософт». Майже в усіх встановлена на ПК операційна система «Windows». І щоб продемонструвати вражаючі результати по виявленню неліцензійного ПО, проводяться операції.
Найсмішніше те, що у самих поліцейських на робочих комп'ютерах також встановлена піратська програма. Тому що з наявним фінансуванням придбати ліцензійний «Windows» не має можливості.
Інший приклад – виявлення підробок світових брендів: «Adidas», «Chanel», «Nike» тощо. І виходить така історія: бабуся поїхала в Одесу на базар «7-й кілометр», купила там кросівки за 100 гривень, на яких написано «Adidas», приїхала у свій районний центр і перепродала це взуття за 200 гривень. Працівники міліції у ході операції забирають у бідолашної решту взуття (бо воно неліцензійне!) і весь дохід.
Питання на засипку: звідки ця бабуся знає, ліцензійне це взуття чи ні? І чия це проблема – торгівля неліцензійним товаром - цієї бабусі чи правоохоронної системи, яка дозволила завезти на територію країни такий товар?
Самі бачите: коли на рівні держави впроваджується нова система роботи, то коли доходить до реалізації, буває, що задумка перевертається із ніг на голову.
- Що за час реалізації реформи змінилося у роботі слідчих?
- Паралельно із реформою МВС йде реформа прокуратури. За останній рік з утворенням регіональних місцевих прокуратур змінилася процедура погодження відповідних процесуальних рішень. Процедура ускладнилась.
Навантаження на слідчих шалене. На одного слідчого навантаження від 50-ти до 200-т кримінальних впроваджень. І ця кількість тільки збільшується. То як ми можемо до нього ставити вимоги по якісному розслідуванню?
Дуже багато вакансій. Молодь не вишиковується у чергу до лав поліції, особливо у слідчих підрозділах. Зараз в області є близько вісімдесяти вакансій на посаду слідчого. А всього має бути трохи більше трьохсот слідчих. Тобто особовий склад слідчих недоукомлектований на чверть.
- А якщо вакансії будуть повністю заповнені, вони будуть справлятися із навантаженням?
- Не будуть. І справа навіть не у кількості. У 2012-му році був прийнятий новий Кримінальний процесуальний Кодекс.
Але щоб новий КПК працював як слід треба прийняти ще цілий ряд законів. У тому числі – закон про кримінальні проступки, який має розвантажити слідчих. Але що ми бачимо? Чотири роки минуло – «а воз и ныне там». Закони не приймаються. Наші законодавці, судячи з усього, візьмуться за цю тему нескоро.
До того ж у нас така система забюрократизована, що навіть поліцейському, щоб взяти одну довідку, треба ще десять довідок перед цим оформити. Це треба спростити.
І тому талановита молодь приходить на роботу із великим запалом, але коли стикається із божевільним навантаженням, звільняється і йде на роботу у приватний сектор. І це зазвичай найбільш перспективні й освічені люди.
Інновації
- Якщо грошей на реформу не вистачає, чи можна щось удосконалити без державного фінансування?
- Можна. Було б бажання. Приміром, зараз в усіх регіонах країни існує в робочому стані працює система «Рубіж» - мережа відеокамер, які можуть фіксувати номерні знаки автомобілів.
Ця система належить приватній структурі. Ми почали вивчати ринок таких камер, і знайшли камери, що коштують вп'ятеро дешевше, і при цьому більш якісно. Ми вирішили позбутися від монополістів, і почали встановлювати ці дешевші камери. Кошти давали місцеві бюджети.
Ми спілкувалися із селищними та міськими радами і пропонували їм виділити кошти на закупівлю та встановлення таких камер. Місцевим депутатам це цікаво, бо це – безпека. Наприклад, для села достатньо дві таких камери встановити – на в'їзді і виїзді, і вже видно, які немісцеві автівки заїжджають.
Ціна мінімального комплексу, тобто камери програмного забезпечення і всього іншого, близько 50 тисяч гривень. Часто саме немісцеві вчиняють злочини. А інформація із камер за допомогою спеціального програмного забезпечення передається в поліцію. Це полегшує роботу слідчих.
Створення такої системи по всій державі значно підвищить рівень розкриття злочинів. Головне – побудувати скелет такої мережі; можна ж і фільтри виставляти – це допоможе знайти автівки з тими чи іншими номерними знаками.
Також цю систему можна використовувати для контролю роботи комунальних служб та громадського транспорту – на камерах чітко видно, коли приїжджає сміттєвоз або транспорт для прибирання снігу.
- А як щодо встановлення відеокамер у райвідділках? У МВС кажуть, що цей крок ось-ось буде зроблено. Чи це дійсно важливо робити? Адже камери – дороге задоволення.
- Я вважаю, це корисно. Це доводить наш досвід зі встановленням відеокамер у відділеннях, де відбувалася реєстрація транспортних засобів, прийом заліків та отримання посвідчень водія. Там були встановлені веб-камери, які працювали в режимі он-лайн.
За допомогою цього проекту, кожен бажаючий міг та може зараз зайти на сторінку Регіонального сервісного центр МВС у Черкаській області в мережі Інтернет і в он-лайн режимі подивитися, як працює центр надання послуг, з якою швидкістю йде оформлення документів, а також побачити чи є в даний момент у відділенні черги.
Для правоохоронців це нововведення також є корисним та необхідним. Зокрема, за допомогою відео у режимі он-лайн з’являється можливість виявляти посередників, які заробляють кошти на пересічних громадянах, під приводом прискорення переоформлення авто, чи надаючи інші «платні послуги».
Корупція
- Часто буває так, що про схеми «кришування» знають усі, окрім міліції. Тому у нас, журналістів, виходить діалог сліпого з глухонімим із керівниками правоохоронних структур. На ваше переконання, чи можливо таке, що начальник поліції не в курсі, що відбувається у підзвітному йому місті, районі, селі?
- Якщо він не в курсі, значить, він поганий начальник. Професійна людина завжди в курсі всієї оперативної обстановки на його території. Звичайно, коли начальник знає про злочин, і нічого не робить, то він сам – «в темі».
З іншого боку, є і такий нюанс: навіть якщо щось відбувається незаконне, то на те, щоб довести це, потрібен час. Без доказів це марна справа когось звинувачувати. Мало розказати, що поліцейський, приміром, “кришує” якусь незаконну діяльність. Щоб його звільнити, потрібні докази. Сама інформація – це на рівні слухів. Але навіть такі слухи враховувалися під час проходження переатестації членами комісії.
- У мене є сусід, який багато років працював у міліції. Його автопарку можна тільки позаздрити: три дорогезні автівки, два спортивних мотоцикли, катер і квадроцикл. Бізнесом він ніколи не займався.
- Але ж у наших поліцейських завжди виявляється дружина-бізнесмен, або батьки-мажори… (Посміхається – Ред.)
Щоб цей театр абсурду припинити як явище, потрібно прийняти закон, який би змусив правоохоронців доводити, звідки у нього береться все багатство.
Наприклад: у сім'ї бізнесом займається дружина? Ок, давайте аналізувати, скільки її підприємство заплатило податків за останні десять років. Із суми податків визначається сума отриманого прибутку. І якщо цей прибуток не співпадає із тією сумою, на яку придбане майно, то це майно конфісковується, або дружина сплачує податки, які вона мала б сплатити за такий величезний прибуток. І в тому і в іншому випадку держава виграє.
- Як відбити у керівного складу поліції бажання брати хабарі?
- Потрібна перевірка на добропорядність, яка існує в деяких західних країнах. Тобто, треба один-два рази на рік штучно створювати ситуації, при яких правоохоронцю будуть пропонувати хабар або будуть просити прийняти якесь незаконне рішення. І якщо він прийме це рішення, то муситиме нести за це відповідальність – адміністративну або кримінальну.
Розумієте, якщо працівник поліції знатиме, що його будуть щороку перевіряти, то він у кожній потенційній ситуації, коли його просять зробити щось незаконне, бачитиме ризик того, що це – тест. Ось це і буде стримуючим фактором, щоб не брати хабарі.
- Але ж такі ситуації інколи створюються.
- Так, але це не передбачено ніякими нормативними документами, законами. Це робиться хаотично. А щоб механізм запрацював, перевіряти потрібно всіх.
Але крім кнута, поліцейським потрібен і пряник. Правоохоронці не будуть красти, якщо у них буде не лише висока зарплата, а й певні соціальні гарантії, які вони будуть боятися втратити.
Подивіться на США. Там поліцейські крім зарплати мають гарні «соціальні бонуси» від держави. Але якщо правоохоронця впіймають на хабарі, у нього забирають і житло, і пільги. І навіть змусять повернути всі отримані від держави кошти!
Тому американський поліцейський завжди дуже добре думає, чи варто брати «лівих» сто чи тисячу баксів. Ось це той стримуючий фактор.
Інакше навіть якщо ми 100% нинішніх поліцейських звільнимо і на їх місце поставимо вчорашніх студентів, через кілька місяців молодь стане діяти так само, як попередники. Плюс до цього держава витратить гроші на їх навчання і переживе складний період адаптації.
Наші працівники міліції не прилетіли з іншої планети. Вони навчалися в тих же школах і інститутах, що й усі ми.
Міліція – це зріз суспільства. Якщо не зміниться система роботи, умови праці і зарплата, то від перестановки кадрів ситуація не зміниться. Нашим поліцейським потрібно подарувати надію: якщо він працюватиме сумлінно п'ять років, то в нього буде квартира, а через десять років він зможе дозволити собі подорожувати за кордоном і навчати дітей у престижних закладах. А у нас, у Черкаській області, за останні два роки жоден поліцейський не отримав житло.
- Ви вірите в те, що Україна за рівнем корумпованості правоохоронних органів може зрівнятися із США за допомогою тих нововведень, які пропонуються в рамках реформи МВС?
- Так, вірю. Питання – у фінансуванні, і в часі. Якщо у рядового працівника буде висока зарплатня, соціальні гарантії і стримуючі фактори, то ми зможемо перевиховати навіть ті кадри, які є зараз. Хоча, звісно, частина відсіється.
Не потрібно “видумувати велосипед”, існують класичні апробовані методи, які показали свою ефективність в інших країнах, наприклад «теорія розбитих вікон». Її основна ідея – потрібно виявляти навіть найдрібніших порушників, і карати їх, бо це призведе до зменшення виникнення більш серйозних злочинів. Не буває несуттєвих порушень.
Банальний приклад – 90% українців переходять вулицю на червоне світло світлофора, коли бачать, що поблизу немає автомобілів. Це несуттєво, здавалося б. Але, з іншого боку, формується звичка порушувати закон; це, в свою чергу, спонукає до скоєння повторного правопорушення.
Менталітет наших громадян такий: усі на своєму рівні порушують закон, і при цьому говорять про те, що навколо – одні корупціонери. Як можна кричати, що ми йдемо в Європу, і викидати пляшку прямо із салона автомобіля?
Потрібно змінювати себе, і привчати дітей поважати закон, не порушувати елементарні правила. І тоді через 20 років ми будемо приємно здивовані тим, що живемо в іншій, оновленій, країні.
Як побороти систему брехні
- У Черкасах ви відомі тим, що до вас у кабінет легко міг потрапити будь-хто. Це не заважало роботі?
- Ні. Я намагався бути максимально відкритим. І якщо я був не на нараді або на заходах, приймав усіх. Щодня троє-четверо відвідувачів було стабільно. Приїжджали люди з проблемами, і я намагався їх вирішити. Двері мого кабінету були відчинені для відвідувачів з 7 ранку до 9 вечора. І будь-яка людина могла прийти без попереднього запису. Достатньо сказати черговому «я до керівника».
- А з якими проблемами приходять люди до начальника міліції цілої області?
- Людина приходить тоді, коли не може знайти спільну мову із нижчим керівництвом. Найчастіше це непорозуміння із дільничим, слідчим.
- Скаржилися, що з них гроші вимагають?
- Так, скаржилися. І по всіх таких випадках ми всі матеріали передавали у відділ внутрішньої безпеки. Через такий механізм я звільнив кілька десятків співробітників.
- Ці люди поверталися на роботу?
- Часто звільнені працівники поновлювалися на роботу через суд. Це стосується і тих випадків, коли звільняли їх через якийсь негативний проступок, який межує зі злочином. Наприклад, через те, що поліцейський був нетверезий за кермом і вчинив ДТП
Про такі випадки (особливо в невеличких містах) стає миттєво відомо усім, про це пишуть у газетах, бо це ганьбить честь мундира. Я вважаю, що такі люди не мають права продовжувати працювати.
Проблема в тому, що система судів у нас таким чином працює, що будь-який державний службовець, який звільнився не за власним бажанням, має 100% підстав повернутися на своє місце роботи.
Тому у Черкаській області були випадки, коли звільнений мною поліцейський через суд поновлювався. Через деякий час я його знову звільняю – а він знову поновлюється! Тобто, навіть при великому бажанні керівника поліції очистити лави відомства від негідників практично неможливо. Але це навіть не проблема МВС, це проблема держслужби загалом.
Раніше система працювала так, що потрібно було носити якісь гроші керівництву за посаду чи звання. У мене в області ніхто навіть не натякав на це за два роки, які я був на посаді очільника поліції. І про це я можу говорити на детекторі брехні.
- Міністр Аваков активно користується соцмережами. Так він начебто намагається бути відкритим. Проте коли заходиш на сайт регіональних відомств Національної поліції, залишається відчуття, що там інформації кіт наплакав. Що може зробити керівництво, аби діяльність правоохоронців стала більш відкритою та прозорою?
- Головне – бажання. По-перше, можна щотижня звітувати перед громадою міста та області про роботу, яку здійснює поліція області через брифінги та прес-конференції.
По-друге, ніхто не забороняє керівнику області ввести практику спілкування з громадою через особисту сторінку у соціальній мережі. Тут же можна публікувати свою декларацію, реагувати на критику, відповідати на запитання громадян.
По-третє, потрібно створювати реальні, а не паперові Громадські ради при УМВС, до складу якої включати всіх бажаючих громадян з активною громадською позицією.
Наприклад, у нас в області засідання Громадської ради відбувалось два рази на місяць. На цих засіданнях розглядались скарги на діяльність правоохоронців, запрошувались для звіту керівники районних відділів та слідства. Заслуховувались кандидати перед призначенням на деякі керівні посади, що мають потенційний корупційний ризик.
- Навіть зараз у керівному складі поліції зустрічаються кадри з дуже негативною характеристикою від громадськості. Складається враження, що такі люди отримали посаду за гроші…
- Зараз люди навчилися впливати на прийняття рішень про призначення тих чи інших посадовців. Якщо громада не згодна із призначенням у їхньому регіоні якогось посадовця, то вони можуть висловлювати свій протест навіть у дуже радикальних проявах. Такі інциденти були, і людей звільняли.
- Але через суд вони знову можуть повернутися…
- Так, на жаль.