С

Стоп, машина. 12 великих міст, де будуть заборонені автомобілі

Автомобілям не місце на вулицях міст. В усьому світі міська влада та фахівці з урбаністики міркують над тим, як створити більший простір для пішоходів - і обмежити простір для автомобілів

Автор: Ліанна Гарфілд, Business Insider

Наприкінці 2016 року мер Мадриду Мануела Кармена вчергове підтвердила свої плани витурити особисті автомобілі з центру міста. Виступаючи на іспанському радіо Cadena Ser, вона заявила, що до часу завершення її повноважень у травні 2019-го доступ на головну вулицю Мадриду, Гран-Віа, буде дозволений лише велосипедистам, автобусам і таксі. Цей захід – частина більшого плану щодо заборони усіх дизельних автомобілів у Мадриді до 2025 року.

Вулиця Алькала в Мадриді - найдовша і одна з найстаріших

Але це іспанське місто – далеко не єдине, яке готується стати вільним від приватних автомобілів. В усьому світі посадовці, відповідальні за міське планування та урядування розпочали мозковий штурм, шукаючи способи створення більшого простору для пішоходів та зниження викидів вуглекислого газу від дизельних двигунів.

Ось перелік 12 міст, які очолюють рух «Стоп, машина».

Осло запровадить заборону автомобілів до 2019 року

Осло, столиця Норвегії, планує назавжди заборонити використання всіх автомобілів у центральній частині міста до 2019 року - за шість років до того, як у країні набуде чинності повна заборона автівок з двигунами внутрішнього згоряння.

Осло, Норвегія

Осло здійснить потужні інвестиції в систему громадського транспорту і замінить 56 кілометрів вулиць, де раніше переважали автомобілі, на велосипедні дороги.

«Той факт, що Осло просувається вперед настільки швидко, дає надію, і він дасть натхнення, якщо досягне успіху», - каже Пол Стілі Вайт, виконавчий директор організації Transportation Alternatives, яка захищає права велосипедистів у Нью-Йорку і виступає за міста, вільні від машин.

Мадрид планує ще масштабніші обмеження

Мадрид планує закрити доступ машинам на 20 гектарів площ міського центру до 2020 року, і до цього часу служби міського планування перепрофілюють 24 найбільш завантажені вулиці під пішохідний, а не автомобільний рух.

Мадрид, Іспанія

Ця ініціатива є частиною міського «плану з життєздатної мобільності», який має на меті зменшення щоденного використання автомобілів з 29% до 23%. Водіїв, що ігноруватимуть нові норми, будуть штрафувати на суму від 100 доларів. А машини, які створюють найбільше забруднення, платитимуть більше за паркування.

«У міських кварталах можна робити великі справи шляхом незначних втручань, - розповіли Fast Company архітектори та фахівці з міського планування Матеус Порто і Вероніка Мартінез, які належать до місцевої групи захисту прав пішоходів. – Ми вважаємо, що незалежно від того, що вказує генеральний план щодо міського майбутнього, багато речей можна зробити вже зараз, якщо на це буде політична воля».

Ченду (Китай) – дійти за 15 хвилин

Чикагські архітектори Едріен Сміт та Гордон Джилл розробили план нової житлової території в китайському місті Ченду. За ним, ходити пішки легше, ніж їздити на машині, і вулиці сплановані в такий спосіб, щоб люди могли дійти пішки в будь-яку точку за 15 хвилин.

Ченду, Китай

І хоч Ченду не заборонить повністю автомобілі, їм буде відкрито доступ лише на половину вулиць у 80-тисячному місті. Початково це мало відбутися до 2020 року, але проблеми із районуванням призвели до затримки з дедлайном.

Гамбург: зручніше не їздити

Німецьке місто планує зробити піше та велосипедне пересування панівним видом транспорту. Протягом наступних двох десятиліть Гамбург скоротить кількість машин після того, як у певні райони міста буде дозволено доступ лише пішоходів чи велосипедистів.

Гамбург, Німеччина

Проект закликає створювати «зелені мережі» - поєднані між собою ділянки міського простору, до яких люди будуть потрапляти без використання автомобілів. До 2035 року ця мережа покриє 40% Гамбурга – до неї увійдуть парки, ігрові майданчики, спортивні поля та кладовища.

Копенгаген: велосипеди рулять

Нині понад половина населення Копенгагена їздить щодня на роботу на велосипеді, - завдячуючи зусиллям міської влади щодо створення суто пішохідних зон, які почалися ще в 1960-ті. Столиця Данії гордиться вело доріжками довжиною в 320 км, а відсоток автовласників серед мешканців міста є одним з найнижчих у Європі.

Копенгаген, Данія

Найостанніша мета полягає у створенні суперхайвею для велосипедів, який протягнеться до навколишніх передмість. Перший з 28 запланованих маршрутів уже відкрився в 2014-му, і до кінця 2018-го будуть завершені ще 11. Місто також поставило за мету до 2025 року стати повністю нейтральним за показниками викидів вуглекислого газу (коли в довкілля не потрапляє більше СО2, ніж споживається рослинами на міській території - прим.).

Париж: нуль дизельних автомобілів, а велодоріжок вдвічі більше

Коли Париж у 2014 році заборонив протягом дня рух в місті автомобілів з непарними цифрами номерних знаків, рівень забруднення скоротився на 30%. Зараз місто хоче відучити водіїв взагалі заїжджати до центру.

Від липня 2016 року всім водіям машин, виготовлених до 1997 року, заборонено в будні дні в’їжджати до міського центру. Якщо вони порушать заборону, то будуть оштрафовані. Втім, у вихідні ці машини можуть їздити вільно.

Париж, Франція

Мер заявляє, що Париж планує подвоїти кількість велодоріжок і до 2020 року заборонити на певних вулицях рух будь-якого транспорту, за винятком електромобілів. Місто також вживає менших, короткочасних зусиль, спрямованих на скорочення викидів – у 2015 році був проведений перший «день, вільний від автомобілів», а у травні 2016 запроваджено правило «неділь, вільних від автомобілів».

Афіни: ми теж забороняємо дизель

У грудні 2016 року столиця Греції Афіни заявила про закриття доступу дизельним автомобілям до центру міста, починаючи з 2025 року. Ініціатива є спробою покращити якість повітря в місті.

Афіни, Греція

Афіни вже забороняють в’їзд дизельних автомобілів до центрального району в певні дні, залежно від цифр номерного знаку, але мер Афін Гіоргос Камініс називає своєю метою повне усунення всіх автомобілів з цієї зони.

Лондон: створюєш затори - плати

Подібно до Парижу, мер Лондона заявляє про заборону дизельних машин у місті до 2020 року. На даний час місто обмежує користування дизельними автомобілями в певних районах, стягуючи платню у 12,5 доларів за в’їзд дизельних автомобілів у години пік. Це називається «плата за затори».

Лондон, Велика Британія

«У Лондоні вже оговорюють ідею створення зони з ультранизьким рівнем викидів – шляхом заборони всіх видів дизельних автомобілів», - розповів виданню The Telegraph Стівен Джозеф з організації «Кампанія за кращий транспорт». Цілком може бути, що всі вони потраплять під заборону – так само, як це зробили в Парижі.»

Брюссель: найбільша безавтомобільна територія у Європі

Більшість вулиць, що оточують центральну площу Брюсселя, біржу та головну торговельну вулицю Рю Нев завжди були тільки пішохідними. Вони утворюють другу за величиною зону вільну від автомобілів – після Копенгагена.

Брюссель, Бельгія

У 2002 році Брюссель започаткував свій перший «Тиждень мобільності», який заохочував людей користуватися громадським, а не приватним транспортом. І протягом одного дня у вересні всім машинам забороняли в’їздити до центру міста.

Місто шукає нові способи розширення зон, вільних від автомобілів. Одна з пропозиційце перетворити популярний бульвар з чотирма смугами руху в суто пішохідну територію. У лютому 2016-го Брюссель оголосив, що дизельні машини, випущені до 1998 року, потраплять під заборону, починаючи з 2018 року.

Мехіко: прибрати з міста два мільйони машин

У квітні 2016-го місцева влада Мехіко ухвалила заборонити в’їзд до міського центру частині машин - протягом двох днів кожного робочого тижня і двох субот на місяць. Машини, яким дозволено їздити, визначаються за принципом черговості – на основі цифр номерних знаків.

Мехіко Сіті, Мексика

За твердженням Associated Press, ця практика застосовується до орієнтовно двох мільйонів машин і допомагає зменшити високий рівень смогу у місті.

Ванкувер: дорогу пішоходам і велосипедистам

У той час, як багато зі згаданих вище міст запровадили заборону машин, Ванкувер зміг переконати все більшу кількість громадян користуватися замість автомобілів громадським транспортом.

Як зазначає Citylab (сайт на тему урбаністики – прим.), мешканці Ванкувера здійснюють половину пересувань містом як пішоходи, велосипедисти або користувачі метро – починаючи з 2015. Це значно більше, ніж в будь-якому американському місті аналогічних розмірів, включно з Сіеттлом (21%) та Філадельфією (27%), за даними дослідження ООН від 2015 року.

Ванкувер, Канада

Безавтомобільне пересування містом могло бути спричинене рішеннями з міського планування, стверджує неурядова організація Streetfilms, яка нещодавно провела опитування ключових посадовців, відповідальних за ці плани. До цих зусиль належить перетворення в 1970-тих частини головної вулиці, Гренвілл Стрит, у пішохідно-торговельну зону, та розширення мережі велодоріжок у 2008-му.

У місті також організують кожного червня день, вільний від автомобілів, - коли машини не допускають до завантажених кварталів, а натомість проводять там вуличні фестивалі.

Нью-Йорк: зменшити трафік малими дозами

Хоч Нью-Йорк не планує заборону автомобілів у осяжному майбутньому, в місті збільшують кількість пішохідних зон, разом із сервісом прокату велосипедів, метрополітеном та автобусним транспортом.

Частини земельних площ у популярних зонах, таких як Таймс-сквер, Геральд-сквер і Медісон Сквер Парк є лише пішохідними. Протягом трьох субот у серпні 2016 року сотні тисяч людей скористалися перевагами Summer Streets – щорічного заходу, під час якого машинам заборонено рухатися по завантажених вулицях, що поєднують Централ Парк та Бруклінський міст, і ці вулиці відкриті для пішоходів.

Нью-Йорк, США

«Саме так і мало б виглядати повсякденне життя, якщо виходити з інтересів людей», - вважає Пол Стілі Вайт.

Організація Transportation Alternatives має надію домовитися з владою Нью-Йорка про створення більшої кількості пішохідних площ. Вайт каже, що фахівці з міського планування більше не прагнуть оптимізувати Нью-Йорк та інші міста під потреби водіїв, і натомість почали осмислювати міський простір інакше. «Міста починають усвідомлювати, що маятник треба рухати в іншу сторону», - зазначає він.

Замість післямови.

Лінк на цю статтю "Текстам" підказав київський користувач Фейсбуку Юрій Гайдай. І додав до неї свій коментар, який ми наводимо повністю:

А у нас - безконтрольне і практично безкоштовне паркування, відсутність покарань за порушення правил руху і парковки, відсутність плати за в'їзд до міста, за володіння машиною, відсутність регуляцій щодо мінімальної кількості паркомісць для нової житлової та офісної нерухомості і т.д.

А у нас, у відповідь на закриття пари вулиць і площі на Подолі - "це мені тепер 800 метрів пішки вести дітей до школи?!", "а як же без такої зручної парковки біля Могилянки?", "це ж тепер люди не зможуть до улюбленого ресторанчика на Сагайдачного під'їхати!".

Друзі, та Вам занадто жирно живеться! Пройдіться пішки. Хоч буде час подумати, чому одна з ключових площ міста не має бути закатана асфальтом та віддана під авто.

І при цьому першого вересня вся лента гарантовано буде в наріканнях -

"Київ стоїть, Кличко-фуфуфу, я сьогодні героїчно їхав додому 2 години!"

Особливо цього першого вересня, коли в місті додалось ще кілька десятків тисяч авто на бляхах.

Тому спробуйте подивитись на питання пішохідних зон з іншого боку. Прийняти, що комфортного пересування по усьому Києву в авто уже ніколи не буде, незалежно від рішень міської влади. І що в розвиненому світі уже зрозуміли, що великі міста не можуть бути автомобілецентричними, інакше вони стають некомфортними для усіх і не мають майбутнього.

концепція покращення місто автомобілі

Знак гривні
Знак гривні