Путівник по Маланках. У різних селах карнавал триває з 1 по 15 cічня
Якщо ви Маланці не радієте, значить, ви її справжню не бачили. Найлегше познайомитися з ритуалом на Буковині. У сучасному світі автентичне народне дійство велика рідкість. Побачити старовинний ритуал, який виконують не зі сцени, а на вулицях села, можна у різних селах з 1 по 15 січня. «Переберія» — так ще буковинці називають це дійство - сягає корінням язичницьких часів, коли люди відзначали завмирання зимової природи перед весняним відродженням. Чорт, Смерть, Жид, Лікар,
Купець чи Циган — персонажі, котрі прийшли у нашу переберію з середньовічних містерій.
Автор: Ірина Пустиннікова
Повністю текст і розкішні фото дивіться тут
Дід наливає перехожим горілки, Баба вимітає злих духів, Циган водить на ланцюгу Ведмедя. Кожен кут вибирає провід-«бурсу», до якого входять чоловіки, які відслужили у війську: Козак, Вулан, Бук-шандарь (жандарм) в шапці з павичевим пір'ям та Маланка. Костюми виготовляють потайки. Вивернути кожуха – от ведмежий тулуб, від іншого відріжуть рукави – от лапи. Замість маски теляча голова, на талії міцно затягують ланцюг. Важливо, аби перебраного не впізнали: якщо маланкаря назвуть на ім’я, хлопець має скинути маску. Тому маланкарі говорять зміненими, неприродньо високими голосами.
Переберані заходять в кожне обійстя. Якщо якийсь двір оминули, це вважається ганьбою. А вже як зайшли, то начувайся. Меблі перекинуть, браму знімуть, пса з прив’язі спустять, перину випатрають, хазяїна відлупцюють віником, водою обіллють, а бідолаха має ще й винагородити веселунів. Втім, межі дозволеного намагаються не переступати.