С

Соціальні мережі Зеленського: позитивчик, агітація від Азарова і фейкова соціологія

Які акценти розставляють у групах ЗеКоманди в Facebook та Telegram? Багато хто говорить про інноваційність виборчої кампанії Володимира Зеленського: благодійні концерти замість традиційних поїздок у регіони та зустрічей виборцями, максимальна віртуальність, агітація через телесеріал, збір команди «на ходу», писання програми «на коліні» тощо. Хоча основною складовою успіху Зеленського є постійна присутність ефірі 1+1, який дивиться 50% населення, та все ж вважається, що робота у соцмережах є важливою складовою в просуванні цього кандидата. Принаймні, так розповідають у його штабі. Ми подивилися, що постять прихильники Зе у своїх групах.

Автор: Костянтин Воздвиженський

Спочатку цифри. Як для найпопулярнішого кандидата, вони не вельми переконливі: у «флагманській» групі «За Зеленського» 166 тисяч лайків, фан-клуб Юлії Тимошенко налічує 284 тисячі «фанів».

Порівняння з офіційною сторінкою чинного президента навряд чи доречне, бо її функція інша, тож і охоплення за визначенням ширше.

Натомість, у Telegram у «позасистемного» політика позиції помітно кращі: канал Петро Порошенка тут має понад 4 тисячі підписників, Юлії Тимошенко — усього 117, а от у ЗеКоманди — 92,6 тис. Ймовірно, ця різниця пояснюється віковими відмінностями електорату, адже виборець Зеленського, як свідчить соціологія, помітно молодший, аніж у його конкурентів.

Втім, контент Telegram-каналу Зе-кандидата сам по собі важко назвати новаторським: переважно там дублюють анонси концертів, пости з Facebook та агітаційні матеріали. Масову популярність легко пояснити: на початку березня відбувся розіграш особистої зустрічі з коміком: головною умовою участі в конкурсі була підписка на Telegram Зеленського.

Молоді у кампанії Зеленського приділяється чимало уваги. У Facebook існує навіть окрема група ЗеСтуденти, яка доволі жваво наповнюється. Важливий момент: серед активу групи не помітно представників престижних університетів. Переважно це студенти вишів на кшталт Черкаського університету імені Богдана Хмельницького (колишній обласний педінститут) та Харківської державної академії культури. Харківська академія культури, як правило, у рейтингах вишів топ-200 не опиняється вище від 150-ої позиції.

Учасники цих груп здебільшого записують вельми невигадливі ролики такого змісту: «Привіт! Мене звати… Я навчаюся … Я голосуватиму за Зеленського».

Дуже мало тих, хто бодай якось пояснює свій вибір. Але коли наважуються, то рівень мотивації приголомшує: «треба обирати людину, яка в будь-якій ситуації буде мислити позитивно». Також ЗеСтуденти проводять флешмоби: танцюють гуртом чи запускають повітряні кульки, і в такий спосіб кидають челендж іншому вишу. Політики у цьому дійстві 0,0% , що, вочевидь, мало б імпонувати невибагливій молоді. Серед актуальних тем, що відображені у цій групі — хіба що лінк на розслідування Дениса Бігуса щодо Укроборонпрому, однак, як це притаманно геть усім групам Зеленського — під такими постами украй мало коментарів.

Креатив у ЗеСтудентів теж доволі специфічний. Чого варта, наприклад фотожаба з обкладинкою спецпроекту "The Economist — World in 2019", де біля малюнка чоловічка із кумедним довгим носом стоїть стрілочка і допис «Президент Украины — Зеленский». Навряд чи автор цього «шедевру» читав "World in 2019" чи бодай його український переклад, інакше б він знав, що цей «прикольний чоловічок» є ілюстрацією статті про брехунів-популістів у політиці. Таке «пророцтво» навряд чи сподобалось би ЗеКоманді.

Взагалі «позитивчик» — головний мотив не лише студентської, а й усіх периферійних груп, створених на підтримку Зеленського — на кшталт «Нет Саакашвили? Тогда Зеленский!», «Народный президент», «Как помочь Зеленскому выиграть выборы». Половину контенту становлять портрети усміхненого кандидата із написами такого штибу: «Приветик! У меня все ок, а у вас?».

Такий стиль спілкування властивий багатьом користувачам соцмереж, що полюбляють постити котиків і цитати Фаїни Раневської. Аудиторія, для якої «позитивчик» виступає аргументом для визначення електоральних симпатій — це ті, хто виріс на піснях Потапа і Насті Каменських, шоу СТБ, ну й «95-му кварталі», ясна річ. Ті, для кого «доросла» політика — надто нудна й складна, а війна — надто далеко, то чому б і не поприколюватись. Ні, це не бунт, а навпаки — інфантильність, яка не дозволяє відрізнити дорослі проблеми від дитячих, політику від шоу-бізнесу. Це не молоді проти системи, як намагаються презентувати політтехнологи Зеленського. Це — дорослі люди, які залишилися дітьми.

Щоправда, в регіональних групах «позитивчика» помітно меншає: тут переважно постять усіляку «зраду» про Петра Порошенка. Як от, для прикладу, у групі «Чернігів за Зеленського» запостили відео, в якому Микола Азаров переконує, що Зеленський нічим не гірший за інших кандидатів, а брак політичного досвіду — зовсім не проблема. На думку модератора, компліменти від функціонера режиму Януковича цілком доречні. У коментарях — мертва тиша.

Образ ворога для адептів ЗеКоманди цілком сформований: це абстрактна погана влада, цілком конкретний чинний президент і його порохоботи, а також «старі політики». Про агресію Росії та війну загалом тут говорити не прийнято. Коли читаєш коментарі у групах Зеленського, не полишає враження, що потрапив у 2013-ий рік: усі в захваті від політика, що кидає виклик корумпованій системі.

Війна на Донбасі, національна безпека і оборона, євроінтеграція? Ні, не чули. Натомість є віра у «майбутнє наших дітей і онуків з новим президентом».

Показовими є коментарі під відео, яке оповідає про поїздки «95-го кварталу» на Донбас і до шпиталів. Під роликом — більше тисячі коментарів, переважно це респекти «квартальцям» і прокльони на адресу чинної влади.

Як впевнені Зе-адепти, ніхто з нинішніх можновладців ні разу не був в АТО-ООС, а Марина Порошенко жодного разу не відвідувала поранених у шпиталі. Не чути там і слів подяки нашим солдатам, натомість, читаємо ось таке:

«Надеюсь но него что кровопролитие наших пацанов. да и в общем эту политическую войну. (хватит крови, что же мы делаем?) как зомби, сказали убить убиваем, сказали защитить жизни отдаем. чё мы как стадо? кто нас послол в эту жопу? пусть возглавят. как на войне. пусть чиновники возглавят каждую горячую точку где наши пацаны, не в раде а на поле. тогда всё закончится быстрее».

Або таке: «Глядя на солдат, на секунду представила что там могли находиться мои сыновья и муж, и ещё раз возненавидела нашу власть!»

Звинувачень на адресу Путіна у цій гілці не помітив. Уся ненависть скерована в інший бік: «парни (йдеться про «95-ий квартал» — Авт.), вся НАДЕЖДА на вас! люди вам верят. вся эта НЕЧИСТЬ которая сегодна называется "ВЛАСТЬЮ", должна быть и обязательно будет УНИЧТОЖЕНА, они ДОЛЖНЫ ответить за все свои "достижения": за смерти, предательство и т.д. и в этой жизни и в следующей! лживые,продажные ШКУРЫ! удачи вам парни,мы за ВАС!»

Xотілося б вірити, що подібні коменти пишуть російські боти, однак відсутність негативних вдігуків під ними і кількість лайків до них свідчать про те, що так мислять наші співвітчизники, виборці найрейтинговішого кандидата.

Усю цю маячню спростовувати не має сенсу, але наведемо хоча б один приклад:

Цікаво, звідки вони черпають інформацію для своїх глибоких думок. Це, звичайно, потребує окремого глибокого дослідження, але дуже схоже, що вони керуються новинами та статтями з лайно-сайтів, посилання на які випливають у стрічці їхніх соцмереж.

Очікувано, що прибічники кандидата-шоумена постійно вправляються у гуморі. Важко сказати, чи розсмішили б коміка жарти у стилі «Потрібен президент без досвіду роботи на кондитерській фабриці» чи «Кандидатів багато президент один. І це я» (себто Зеленський).

Постять такі «приколи» не боти, а люди, які на своїх персональних акаунтах розміщують «премудрості» про жіноче щастя і висловлюють захоплення королем Саудівської Аравії. Тим, хто хоч трохи цікавиться міжнародними новинами, відомо, як нещодавно за наказом короля в посольстві Саудівської Аравії в Туреччині убили й розчленували опозиційного діяча Джамаля Хашоггі, який прийшов узяти довідку, необхідну для одруження. Втім, українські прихильники Зеленського, вочевидь, про це не чули — вони вважають турботу саудівського короля про свій народ взірцевою. Або публікують картинки стилі спільнот А.У.Е. (Арестантский удел един) про те, що «даже по воровским понятиям красть у стариков и детей — западло».

«Флагманська» сторінка «За Зеленського» має на порядок більше серйозного контенту. На перший погляд, це звичайний паблік кандидата у президенти. Привертають увагу лише кілька моментів. Наприклад, відбір медіа, які цитують у групі Зеленського. Репост інтерв’ю ICTV чи іноземним журналістам — це стандартна практика. Показовим є цитування (двічі протягом місяця) KР.ua (нинішня назва «Комсомольской правды в Украине»).

В одному випадку це стаття, де в заголовок винесено те, що опоненти Зеленського дозволяють собі матюки і хамство (в якості опонента у статті фігурує одіозна Ірина Фаріон). Матеріал нібито покликаний розповісти про мову ненависті у виборчій кампанії загалом, йдеться навіть про запровадження кримінальної відповідальності за буллінг, однак левова частка тексту присвячена таки ЗеКандидату.

Другий опус «комсомолки» про Зеленського — чиста «патока». Важко утриматися від цитування, починається матеріал так: «Те, кто, как заводной, твердит "У Зеленского нет политического опыта", никогда не смотрел сериал "Слуга народа". А ведь это настоящий кладезь правдивой и любопытной информации о закулисье нашей современной политики. Здесь и черные технологии, и методы "мочилова" неугодного кандидата на выборах, способы задурить электорату голову.

Оглянитесь вокруг — все, что показано в сериале, происходит сейчас в Украине сплошь и рядом. Итак, какими методами пытаются скомпрометировать независимого кандидата в кино и в жизни…».

Ще одне медіа, на яке посилаються на сторінці підтримки Зеленского — сайт «Йод». Його засновниця — Ірина Побєдоносцева, колишня директорка з розвитку «95-го кварталу. Чи варто дивуватися, що саме це видання опублікувало перше ексклюзивне інтерв’ю з дружиною кандидата Оленою Зеленською. Часто порівнюють Трампа і Зеленського у тому, що обидва ігнорують мейнстримні медіа. Якщо аналогію продовжити, то можна спрогнозувати, що в разі перемоги ЗеПрезидент матиме 1+1 за Fox News, а «комсомолка» і «Йод» будуть на підхваті для світської хроніки.

Не гребують модератори «За Зеленського» і фейковою соціологією. Зокрема, у пабліку недавно було оприлюднене опитування компанії «Актив-груп» відомої низкою скандалів, а її засновник Андрій Єременко раніше співпрацював із комерційними структурами та політичними соратниками Ігоря Коломойського. «Актив Груп» «малює» Зеленському 33% підтримки, що, звичайно, неабияк тішить онлайн-прибічників кандидата.

соціальні мережі вибори-19 зеленський

Знак гривні
Знак гривні