Зрадофіли, порохоботи та журнашлюхи. Хроніки розпалення ворожнечі в українському Твіттері
Останніми роками наш лексикон поповнився купою образ на політичному та інформаційному ґрунті, серед яких «зрадофіли», «порохоботи» та «журнашлюхи» — чи не найкультурніші. Хвиля ворожнечі зачепила всіх, хто не залишався осторонь політичних подій, — прихильників перемоги і зради, прихильників Петра Порошенка та його противників, медіа та журналістів, а ближче до виборів 2019 року — прихильників і противників Володимира Зеленського. Ми вирішили подивитись, як ширилася ця ворожнеча в Твіттері, що було каталізатором її виникнення або міграції з російського в український інформаційний простір. Період: з 1 січня 2012 по 1 січня 2019 року.
Дослідження, текст і графіка: Євгенія Дроздова
Тексти не раз критикували українську журналістику. Але ми ніколи не вживали образливих чи лайливих слів, завжди наводили аргументи, бо вважаємо, що аргументована критика підштовхне спільноту — і в тому числі й нас — працювати якісніше. Але в одній із дискусій у Фейсбуці кілька місяців тому нас звинуватили, що рецензією на розслідування Слідство.інфо про «офшори» Порошенка ми почали кампанію зі цькування незалежних журналістів. Це звинувачення наштовхнуло нас на думку провести дослідження про те, як виникла і поширювалася образлива політична лексика в україномовному і російськомовному Твіттері – дякуємо Ользі Руденко з KyivPost за цікаву тему!
Мову ворожнечі до Порошенка та його прихильників нам намагались навʼязати, але ми сказали «ні» — й придумали власну
Примітка: далі і по тексту кількість твітів, що ми наводимо, є розміром випадкової вибірки з усіх твітів, у яких були використані відповідні ключові слова, тому абсолютні числа наведені у статті можуть слугувати лише для порівняння популярності різних ключових слів між собою.
Відразу після президентських виборів 2014 року в російськомовному Твіттері Порошенка починають називати «поросенко» і «шоколадник». В перший місяць після виборів лайка «поросенко» з'явилася у 600 твітах. Наприкінці 2014 р. — початку 2015 р. активно розкручується «шоколадник» в контексті Липецької фабрики «Рошен».
Але обидва слова в україномовному Твіттері так і не прижились — жовта лінія графіка показує рівномірну малу кількість україномовних твітів з цим словом.
Натомість десь вже наприкінці 2014 — початку 2015 рр. зʼявляються знайомі нам сьогодні «порохоботи» та «зрадофіли». Рідше зустрічаються більш радикальні варіанти — «зрадойоби» і «порохопідари».
Лінії «порохоботів» та «зрадофілів» мають схожі траєкторії як в україномовному та російськомовному твітері, так і між собою. Це може свідчити про більш природне виникнення цих лайок, на відміну від попередніх «поросенко» і «школоданик». Піки активності припадають на:
— березень 2017 р. — суд на тодішнім головою ДФС Романом Насіровим;
— жовтень 2017 р. — заява Порошенка «зрадофілам хоч тризуб над Кремлем постав — скажуть, що криво»;
— грудень 2017 р. — так звана «кава на Майдані» — флешмоб прихильників Порошенка на противагу прихильникам Саакашвілі;
— березень 2018 р. — активне обговорення прес-конференції Порошенка, яка відбулась 28 лютого;
— а також грудень 2018 р. — активізація неофіційної передвиборчої кампанії, активне обговорення надання Україні Томосу.
Коли українські журналісти стали «журнашлюхами» та «медіаблядями»
В російськомовному Твіттері вже з десяток років представників ЗМІ називають лайливими похідними від слова «журналіст». «Дурналисты» та «Журнашлюхи» використовувались стосовно будь-яких фейлів у медіа. Очевидна джинса, відкриті або приховані маніпуляції, неперевірені факти або просто висловлена у ЗМІ думка, яку людина не поділяє: все це є приводами для лайки. Юзери з прокремлівськими поглядами таким чином характеризують, зокрема, європейську та американську пресу. Ті, хто не підтримує офіційну інформаційну лінію — стосовно «рупорів Кремля».
Під час Майдану «журнашлюхи» спочатку мігрують в український контекст, а потім в україномовний Твіттер.
січень 2014
«Смотрю новости на Интере, желаю журнашлюхам гореть в аду»
лютий 2014
«Происходящее сейчас в Киеве великолепно высветило потроха росиянских сми….»
"Тимошенко підвелася на ноги з інвалідного візка" кажуть журнашлюхи. А хіба Вам казали, що у Тимошенко віднялись ноги?
березень 2014
«Вкрючите Россия 24 Там Америкос журношлюх нам подводит что мы Виноваты во всём что происходит на Украине»
березень 2014
«путинских журнашлюх пора расстреливать»
Помітно активізуються лайки на адресу журналістів після розслідування «Слідство.інфо» про офшори Порошенка. Нагадаємо, що тоді розслідувачі після оприлюднення так званих «Панамських документів», у яких розкривалися фінансові таємниці багатьох лідерів з різних країн, зробили довге розслідування і про офшори Порошенка. Щоправда, офшорів з грошима не знайшли, але завдяки натяжкам, музиці, відео та згадці про бої під Іловайськом у глядачів склалося враження, що Президент Порошенко масово ховає вкрадені гроші в офшорах. Тоді Тексти провели детальний аналіз цих маніпуляцій.
З протилежного боку лунала думка, що кампанію проти журналістів запустили проплачені прихильники Порошенка, аби нівелювати цінність розслідування. В цей час здебільшого на адресу Громадського, але не тільки, сипляться численні образливі епітети: «дурналісти», «хробацьке», «журнашлюхи», «жопагнапа» тощо.
Влітку 2016 року розгорівся скандал щодо співпраці телеканалу Інтер з т. зв. «ЛНР/ДНР».
серпень 2016 р.
«Стало зрозуміло, чому медіабляді так цькували Миротворець. Їм заважали налагоджувати "сатруднічєство"».
«твит одобрен "днр"? #медиабляди #журнашлюхи»
«Обнародованные документы — приговор для каждой #медиабляди! Marina Daniluk-Ermolaeva точна и беспощадна на все 100: https:/
«Бочкала з Інтеру. Медіаблядей Інтера попалив Миротворець на співпраці з лугандонськими макаками».
Наступним етапом є березень 2018 року — після прес-конференції Петра Порошенка, яка відбулась 28 лютого. Тоді Детектор медіа підсумував, що висвітлення прес-конференції в ЗМІ було здебільшого однобічно позитивним чи однобічно негативним. На захід було акредитовано понад 200 представників ЗМІ, було поставлено чимало незручних запитань президентові, зокрема, про відпочинок на Мальдівах. Після прес-конференції Петра Порошенка звинуватили у сексизмі через його звернення до однієї з журналісток «дорогенька». Це стало початком флешмобу «я тобі не дорогенька», а інформаційний простір поповнився ще однією лайкою «недорогенькі» з натяком на дешевість і продажність журналістів і медіа. Лайка «медіахвойди» також активізується в Твіттері в цей період.
Брудна неофіційна передвиборча кампанія, численна джинса активізує образливі хештеги наприкінці 2018 — початку 2019 рр. Медіа знову — хтось заслужено, а хтось ні — отримують порцію лайна. У січні 2019 р. чимало претензій і матюків присвячується телеканалу 1+1, зокрема ТСН.ua, через тенденційну позицію і піар Зеленського.
А от слово «пропагандони» що в російськомовному, що в україномовному Твіттері здебільшого використовуються на адресу російської пропаганд-машини.
Грантожери та корисні ідіоти
«Грантоеды» в Росії — дуже погані люди, які працюють на ворогів, підриваючи державу.
Цікаво, що до 2012 року це слово з'являлося рідко, і в ньому фігурували різні країни — Росія, Україна, Білорусь, Вірменія, Грузія тощо. Починаючи з 2012 року, контекст переходить до Росії, де тоді ухвалюють закон «Про некомерційні організації», більше відомий як закон про іноземних агентів.
В україномовному Твіттері лайка активізується після того, як речниця Луценка назвала «істерикою грантожерів» заяви Холодницького і НАБУ. Далі тему «грантожерів» здебільшого розвивають прихильники Порошенка, вважаючи, що саме через велику кількість антикорупційних грантів журналісти необґрунтовано притягують президента до всіх можливих корупційних скандалів і створюють картину суцільної зради, ігноруючи усі позитивні досягнення.
А чи були боти?
Соцмережі — це агресивне середовище, тут дуже легко почати кидатися образами. Дослідники багато разів вказували, що в живому спілкуванні люди набагато стриманіші, ніж у віртуальних дискусіях. І придумати образливе слівце, яке, на думку автора, звучить влучно – спокуса, яку мало хто з активних дописувачів може побороти.
Тому важливо зрозуміти, чи спонтанно виникли ярлики, які ми перераховували вище, чи їх запускали ботоферми.
Боти — в значенні акаунтів, які наповнюються за допомогою програмного алгоритму — не були активно задіяні в суперечках між «порохоботами» і «зрадофілами». Ми відібрали юзерів, які написали понад 50 постів з ключовими словами. Таких виявилось 900. Лише 46 з них алгоритм Botometer назвав ботами з ймовірністю понад 50%.
Але сьогодні в політичних баталіях у мережах використовують ще й проплачених живих коментаторів.
Ми досліджували Твіттер, адже він дозволяє викачувати дані. Але більше дискусій відбувається у Фейсбуці. І деякі популярні дописувачі у ФБ, котрі постійно підтримували Порошенка, теж використовувати образливу лексику з описаного вище арсеналу. З цього частина журналістів робить висновок, що це цілеспрямована кампанія, а провадили її команди піарників, яким платили за роботу структури Порошенка чи його оточення. Ми не відкидаємо цієї версії, але доказів про те, що якась частина твітів була проплачена чи її поширювали працівники РR-агентств, ми не знайшли.
Зазначимо лише, що стратегія образ і нагнітання ненависті як реакція на не аргументовані звинувачення у ЗМІ – контрпродуктивна. Про це ми згадували у нашій статті