Як державні установи оприлюднюють свої дані: хто вирвався в лідери, а хто мусить надолужувати
П’ятого червня 2019 року набули чинності зміни до Постанови КМУ № 835 «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних». Уряд розширив перелік наборів з 616 до 887, запровадив щорічну оцінку роботи розпорядників, посилив контроль якості даних через премодерацію. Texty.org.ua за підтримки проекту USAID / UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах» та Державного агентства з питань електронного урядування України проводять моніторинг виконання нової редакції постанови центральними органами влади. Настав час підбити підсумки першого місяця.
Автори: Богдан Тишкевич — аналітик, Texty.org.ua, Катерина Оніліогву — керівник напряму відкритих даних проекту «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах», інфографіка — Надя Кельм
На кінець 2018 року попередня (друга) редакція Постанови КМУ №835 була виконана на 60%. Тоді на центральному рівні 21 розпорядник оприлюднив на data.gov.ua всі датасети, 25 — щонайменше один, 10 — не оприлюднили жодного. Викликом для держорганів стало підвищення якості наборів до стандартів нової версії порталу відкритих даних. У багатьох випадках було неможливо просто перенести файли. Дані вимагали структурування та чищення. В новому моніторингу — набори, які оприлюднені лише на новій версії порталу.
Станом на 5-те липня 2019 року загальний рівень виконання Постанови КМУ №835 (зі змінами) становить 41%. 13 розпорядників оприлюднили всі набори на data.gov.ua, 30 — щонайменше 1 і 23 — жодного.
Найбільш результативними розпорядниками є національні комісії та інші центральні органи влади (див. інфографіку нижче). Ця група володіє порівняно невеликою кількістю наборів, що дозволило їй швидко виконати вимоги оновленого законодавства. Міністерства й інші органи виконавчої влади показують гірші результати. Однак, перелік їхніх датасетів є набагато більшим. Найнижчі показники оприлюднення відкритих даних мають державні підприємства та органи судової влади.
Найбільше нових наборів у червні оприлюднила Державна фіскальна служба, серед них Реєстр платників єдиного податку. Це один із найбільш очікуваних наборів для бізнесу, його одразу інтегрував OpenDataBot. На порталі також доступні:
Реєстр неприбуткових установ та організацій;
Інформація про сплату екологічного податку природними монополіями;
Реєстр платників акцизного податку з реалізації пального;
Державна служба морського та річкового транспорту України оприлюднила профільний Ліцензійний реєстр та Перелік зареєстрованих ліній закордонного плавання.
Адміністрація Держспецзв’язку відкрила Перелік засобів криптографічного захисту інформації, які мають позитивний експертний висновок та низку інших наборів у сфері захисту інформації.
У свою чергу, жодного з окремо визначених у постанові наборів не оприлюднили МОЗ, МОН, Мінкультури, Мінрегіон, МТОТ, Держгеонадра, Держлікслужба, Держпраці, Держпродспоживслужба, Держкіно, Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, Національне агентство України з питань державної служби, Державне агентство України з управління зоною відчуження, Державна регуляторна служба України, НАБУ, АТ «НАК Нафтогаз України», Вища кваліфікаційна комісія суддів, Вища рада правосуддя, Український гідрометеорологічний центр та деякі інші розпорядники. Національний банк та Верховна Рада України оприлюднюють якісні відкриті дані на власних порталах, але не переносять їх на data.gov.ua.
Поширеною помилкою держорганів є те, що вони розглядають оприлюднення наборів на data.gov.ua як щось другорядне. Натомість вони розміщують дані лише на власних веб-сайтах та порталах — наприклад, так діють НБУ, Верховна Рада України, МОЗ. Така стратегія суперечить Постанові КМУ №835 (пункт 4 Положення) і є неконструктивною. Єдиний державний веб-портал відкритих даних забезпечує якість наборів і їх відповідність принципам Міжнародної Хартії. Крім цього, для розробників, аналітиків і журналістів портал має стати єдиною вхідною точкою для отримання урядових даних.
Отже, у держорганів лишається менше двох місяців, щоб виконати норми законодавства й оприлюднити решту наборів. Додатковою мотивацією слугуватиме те, що рівень виконання постанови впливає на рейтинг розпорядника при щорічній оцінці політики відкритих даних. І важливо не втратити власні позиції на найбільш елементарних складових оцінки.
Актуальною залишається також якість відкритих даних. Цьому питанню ми приділимо увагу в наступному моніторингу. З первинними даними можна ознайомитись за посиланням.