Якісна дезінформація підтверджує ваші погляди, і нею хочеться поділитися
Найчастіше дезінформація - це просто "наголос", легке перекручення. Його важко помітити, йому легко повірити - особливо якщо ви вже схильні до цього. Наприклад, троль «Ввічлива Мелані» не "продавала" своїй аудиторії певного кандидата чи позицію. Вона продавала їм зневагу, відразу. Росіяни знають, що в політичній війні відраза - інструмент, потужніший за злість. Злість веде людей на виборчі дільниці, а відраза розділяє країни. Її твіт доволі тонкий, щоб не здаватися відвертим хейтспічем, але водночас він спрямований прямо в місце перетину кількох культурних больових точок, ніби клин, вбитий у місце, де стикаються релігійність та ідеологія.
Переклад із американського видання The Rolling Stone.
Інтернет-тролі не тролять. Принаймні, не професіонали. Професійні тролі йдуть у соціальні мережі не для того, щоб розізлити лібералів чи принизити консерваторів. Вони не вузьколобі, п'яні чи злі. Їм не бракує базового знання англійської. Й вони точно не з тих, хто "сидить на своєму ліжку й важить 150 кіло", як одного разу висловився Дональд Трамп. Так, стереотипні тролі теж існують у соцмережах - але ці аматори не є загрозою західній демократії.
Натомість професійні тролі - це вістря списа в новій цифровій, ідеологічній війні. Для того, щоб зрозуміти, яку загрозу вони становлять, ми повинні спершу зрозуміти їх - і сприйняти серйозно.
22 серпня 2019 року така собі @IamTyraJackson отримала майже 290 тисяч лайків за один-єдиний допис у Твітері. Для порівняння: типовий твіт президента США, який Дональд Трамп посилає своїм 67 мільйонам підписників, отримує в середньому десь 100 тисяч лайків. Вірусний твіт цієї @IamTyraJackson був невинним: зображення колишнього професійного футболіста Ворріка Данна й опис того, як його благодійна організація будує будинки для матерів-одиначок. Надихає.
Як на аноніма, котрий існує лише кілька місяців, "Tyra Jackson" чудово знала свою аудиторію. Навіть колишній тренер Ворріка, Тоні Данджі, перепостив цей допис - а також репер і продюсер Чак Ді Хандредс - серед тисяч справжніх користувачів. Утім, для самої "Tyra Jackson" такі повідомлення, що надихають і вселяють віру в людину, були лиш інструментом для зовсім іншої мети.
На нашу думку, ціллю екаунта було не поширення зігріваючих серця американців меседжів. Твіт про Ворріка Данна був насправді троянським конем з метою здобуття популярності та прихильників - як початок більшого плану іноземного противника. Ми вважаємо так, бо переконані, що @IamTyraJackson був екаунтом, який вели наступники російського Internet Research Agency (IRA). У нас вони відомі як Ольгінські тролі.
Спеціальний прокурор Роберт Мюллер звинуватив цю IRA, Ольгінських тролів, у потужній інформаційній війні, яка велася під час виборів у США у 2016 році. Відтоді Ольгінські тролі, схоже, влилися в російську федеральну мережу ІТАР-ТАСС - однах їхня робота триває.
У випадку @IamTyraJackson, метою колишніх Ольгінських тролів було, по-перше, наростити аудиторію шляхом меседжів, що надихають і зігрівають серця американців, а по-друге, згодом використати цю аудиторію для поширення меседжів, які поляризують, ділять людей, поширюють недовіру й сумнів.
Ми два роки вивчали онлайн-дезінформацію Росії, намагаючись глибше зрозуміти її статегію, тактику та вплив. Працюючи з даними, які відкрив для публіки Твіттер, ми читали російські твіти, аж поки нам кров з очей не полилася.
Розглянувши низку поведінкових сигналів, ми почали розробляти процедури для визначення кампаній з дезінформації, а також працювати разом із Твіттером для того, щоб тимчасово блокувати акаунти.
У процесі ми ділилися тим, про що дізнались, із людьми, які можуть щось із цим зробити - як в уряді США, так і поза ним.
Ми відчували дуже різні емоції, вивчаючи те, що створюють Ольгінські тролі - від огиди через їхній відвертий расизм й до веселощів, спостерігаючи за їхньою, місцями, самоіронією. Втім, переважно ми були вражені.
Професійні тролі працюють добре. Вони нас вивчали. Вони розуміють, як користуватися нашими упередженнями (й хештегами) для власних цілей. Вони знають, на які м'які місця та больові точки натиснути, та як найкраще змусити нас не довіряти своїм сусідам. Професіонали знають, що більше мух прилетить на мед (а не на ...). Вони приходять у соцмережі не для того, щоб сваритися - вони шукають нових найкращих друзів. І вони їх знаходять.
Операції з дезінформації - зазвичай не фейкові новини чи відверта брехня. Найчастіше дезінформація - це просто "наголос", легке перекручення (spin). Таке перекручування важко помітити, йому легко повірити - особливо якщо ви вже схильні до цього.
Тоді як решта світу вчилася проводити сучасні кампанії з дезінформації у росіян - самі Ольгінські тролі вчились у світу піару (зв'язків з громадськістю) та світу реклами. Щоб краще розуміти вплив і потенціал російських дезінформаторів - нам треба дивитися на них не як на "Боріса й Наташу", а радше як на високопрофесійного директора професійної рекламної фірми.
Як і добрі маркетологи - професійні тролі маніпулюють нашими емоціями дуже тонко. Наприклад, восени 2018 року акаунт, який ми визначили як російський, з нікнеймом @PoliteMelanie, переробив стару міську легенду, написавши:
"Моя двоюрідна сестра вчить в університеті соціологію. Минулого року вона з однокурсниками опитала понад тисячу консервативних християн. Їм ставили запитання: "Що ви зробите, якщо виявите, що ваша дитина - гомо сапієнс?" 55% сказали, що змусять дитину піти з дому".
Цей твіт, який натякав на те, що консервативні християни не тільки гомофоби, але й неосвічені - доволі тонкий, щоб не здаватися відвертим хейтспічем, але водночас він спрямований прямо в місце перетину кількох культурних больових точок, ніби клин, вбитий у місце, де стикаються релігійність та ідеологія.
Той твіт також був дико успішним: понад 90 тисяч перепостів та майже 300 тисяч лайків.
Але ось інший:
"Я практично впевнена, що незадокументовані мігранти вчиняють менше злочинів, ніж виборчий штаб Дональда Трампа"
Мета - не розізлити консерварвативних християн або провокувати прихильників Трампа. Вона навіть не до них говорила. 20 тисяч фоловерів "увічливої Мелані", яких із таким зусиллям збирав екаунт - зовсім не з аудиторії "Зробімо Америку знову великою" (для цієї цільової аудиторії Росія має інші акаунти). Ні, аудиторія "ввічливої Мелані" складається з освічених, міських, лівих американців, які при цьому почуваються дещо вищими за інших.
Мелані не "продавала" своїй аудиторії певного кандидата чи позицію. Вона "продавала" їм емоцію. Вона продавала їм зневагу, відразу (disgust). Росіяни знають, що в політичній війні відраза - інструмент, потужніший за злість. Злість веде людей на виборчі дільниці, а відраза розділяє країни.
Такі екаунти, як згадана вище @IamTyraJackson, продовжують роботу "ввічливої Мелані".
Професійну дезінформацію поширює не той екаунт, із яким ви незгодні - якраз навпаки. Ефективна дезінформація міститься в екаунті, з яким ти згоден. Професіонали тебе не відштовхують - вони тебе притягують. Твітячи піднесені меседжі про справжню благодійну роботу Ворріка Данна, "Тайра Джексон" і кілька акаунтів, які ми з нею зв'язали, водночас поширювала й меседжі, що збігаються з попередніми російськими кампаніями. Що важливо - вони висвітлювали справи, пов'язані з расовою та статевою нерівністю. Твіт про випадок згвалтування в Стенфорді отримав 15 тисяч лайків. Інший, про зосередження поліції на чорних громадянах у Лас-Вегасі, зібрав понад 100 тисяч уподобать.
От чому дезінформацію так важко обговорювати: всі ці твіти зосереджені справді на значущих питаннях - на питаннях, які були визначальними для важливих соціальних рухів, таких як "Чорні життя мають значення" (Black Lives Matter) і "Я також" (#MeToo). Але при цьому питання ставляться так, аби служити інтересам Росії - підриву довіри американців до своїх інституцій.
Ці екаунти також беруть на озброєння добру волю, яку вони здобули, беручи участь у роботі цих спільнот для конкретних політичних цілей. Відповідно до попередньої діяльності росіян, вони атакують поміркованих політиків - як метод просування кандидатів, які більше поляризують громадську думку. Останнім часом основною мішенню цієї статегії був колишній віце-президент Джо Байден, що видно в десятках твітів на кшталт "Джо Байден шкодить спадкові Барака Обами своїм расизмом і дурістю!" чи "Джо Байден не заслуговує на наші голоси!".
Якість роботи Росії відточувалася впродовж кількох років на мільйонах постів у соціальних мережах. Вони з'являлись і продовжують з'являтися в Instagram, Stitcher, Reddit, Google+, Tumblr, Medium, Vine, Meetup, і навіть у грі Pokémon Go, демонструючи не тільки креативність нігілістів, але й безжальну ефективність за обсягом виробництва. Ольгінських тролів називали "тролефермою", але вони, без сумніву, не ферма - це фабрика.
Тоді як персони на кшталт "Мелані" чи "Тайри" важливі для зусиль росіян - вони, зрештою, лише інструменти, взаємозамінні частини, сконструйовані для конкретних аудиторій. Коли закривають одних - їх швидко замінюють інші вільно створювані, анонімні екаунти. Фабрика не припиняє роботу.
Вони нападають на різні питання з обох боків, намагаючись розірвати середню думку в протилежних і крайніх напрямках.
У вільному суспільстві ми повинні приймати те, що погані діячі намагатимуться скористатися з нашої відкритості. Однак ми повинні навчитися ставити під питання власні упередження й упередження інших.
Ми повинні навчити людей будь-якого віку, що не можна просто вірити чи репостити анонімних користувачів лише тому, що вони використали той самий хештег, що й ми - так само як не треба звинувачувати їх у тому, що вони російські боти, лише тому, що ми не погоджуємося з їхньою точкою зору.
Треба вчитися цифрової цивілізованості. Це не тільки послабить іноземні зусилля - але й допоможе нам краще працювати онлайн зі своїми співвітчизниками - особливо з тими, з якими ми не погоджуємося.
Російська дезінформація стосується не лише Дональда Трампа чи виборів 2016 року. Чи працювали вони над тим, щоб Трампа обрали? Так, і старанно. Наше дослідження показало, як Росія стратегічно використала соціальні мережі для збільшення підтримки Трампа справа і водночас для зменшення явки на вибори лівих, які могли би проголосувати за Клінтон.
Однак "Ольгінська фабрика тролів" була створена не для того, щоб допомогти кампанії Трампа. Вона існувала задовго до того, як Трамп оголосив, що висувається на вибори - й, ми припускаємо, існуватиме в тій чи іншій формі ще довго після того, як Трамп піде.
Цілі Росії - поглибити розділення, що існують в американській громадськості, та зменшити віру й довіру американців у інституціях, які допомагають підтримувати сильну демократію. Якщо ми зосередимося тільки на минулому чи тільки на майбутньому - ми не будемо готові до теперішнього. Йдеться не про вибори 2016 чи 2020 року.
"Ольгінські троли" згенерували більше контенту в соцмережах у рік після виборів 2016 року, ніж у рік перед ними. Вони також переїхали в більшу будівлю з додатковим простором для подальшого розширення. Їхня робота ніколи не стосувалася лише виборів. Натомість, "ольгінські тролі" заохочують нас поливати брудом своїх співгромадян і зосереджуватися на розбіжностях - адже якщо ми станемо неспроможними до компромісів, то демократії бути не може.
Росія окопалася для довгої кампанії. Поки що ми допомагаємо їй вигравати.