ТОП-15 україномовних каналів у YouTube: пародії на кліпи, дитячі машинки і обробка металу
Перебравши вручну по 250 українських YouTube-каналів за кількістю підписників і кількістю переглядів, ми жахнулись. Серед сотень каналів не назбиралось навіть десяти україномовних блогерів. Більшість топових YouTube-каналів, де хоч якось присутня українська мова, належить українським телеканалам або їхнім проєктам. Texty.org.ua та «Детектор медіа» передивилися популярні канали та з’ясували, чому контент українською мовою вкрай рідко вибивається на верхні позиції чартів.
Автор: Володимир Малинка, журналіст «Детектора медіа»
Здавалося б, зробити огляд топ-15 україномовних блогерів на YouTube — це досить просто. Вибери з відкритих списків Socialblade авторів, які роблять контент українською — і на тому все. Але на нас очікувала несподіванка: «українське» зовсім не означає «україномовне».
Тож ми вирішили створити власний рейтинг.
Топ-15 україномовних каналів за версією Texty.org.ua та Детектор.медіа
Ми звернулося до сертифікованої YouTube компанії AIR, яка займається, зокрема, розвитком каналів в Україні. Їхнім фахівцям доступні кращі — і платні — сервіси аналітики.
Також ми натрапили на рейтинг україномовних каналів від проєкту «Маніфест». Порівнявши два списки, ми сформували топ-15 україномовних каналів у YouTube за кількістю переглядів. Під цим списком ми також дали два інші: вибрали переважно україномовні канали із топ-250 за кількістю підписників і за кількістю переглядів. Але спочатку представимо «чистих» україномовних ютуберів.
«Перегляди — це саме той показник, який визначає залученість глядачів і, власне, популярність конкретно цього контенту у даний час. Підписники ж часом стають більш пасивною аудиторією: люди, що підписалися на YouTube-канал, можуть згодом ні разу не переглянути жодного відео з цього каналу», — каже Олексій Токовенко, менеджер продуктів AIR Academy.
Ось наш рейтинг (цифри станом на 24 грудня 2019 року):
- Чоткий Паца (636 млн переглядів, 4,2 млн підписників). Гумор, пародії.
Канал створений у жовтні 2014 року. Основний контент — пародії на популярні кліпи. Найбільшу кількість переглядів (53 млн) має пародія на кліп «Имя 505» гурту «Время и стекло». Також автори каналу намагалися робити відео «типи людей», розіграші, своє шоу, випуски гумористичних новин тощо. Втім, такий контент не набирав достатньої кількості переглядів, тому від нього відмовилися. Зараз учасники проєкту також відкривають інші канали.
- Діма і машинки (133 млн переглядів, 514 тис. підписників). Дитячий контент. Україномовний.
Канал створений у лютому 2019 року. Усі відео про те, як хлопчик Дмитро бавиться з машинками. Найбільшу кількість переглядів (82 млн) має відео «Трактор зламався — Діма летить на літаку, щоб допомогти» про те, як хлопець допоміг полагодити трактор.
- VERTUHA (91 млн переглядів, 906 тис. підписників). Гумор, пародії.
Канал створений у січні 2018 року. Готує ролики для нього команда «Чоткого паци». Основний контент — комедійні скетчі. Найбільше переглядів (2,8 млн) набрало відео «Ігри в реальному житті», де герої пародіюють відомі комп’ютерні ігри.
- Телебачення Торонто (65 млн переглядів, 334 тис. підписників). Сатиричні передачі, влоги.
Канал створений у 2012 році. Став популярним завдяки програмі «Але є одне але» (АЄОА) та образу канадського журналіста Майкла Щура, втіленого Романом Вінтонівим. У різні роки контент «Телебачення Торонто» брали телеканали «Громадське телебачення», «24 канал» та «UA: Суспільне». З 2017 по 1 серпня 2019 Роман Вінтонів також був членом правління «Суспільного». Зараз основне наповнення каналу — це передача «#@)₴?$0» та влоги «Ще», «#Ще #бомбануло». Часто відео торкаються суспільно важливих тем. Найпопулярніший ролик (883 тис. переглядів) — «Майкл Щур - Гітарний перебор», де Вінтонів співає про Євромайдан.
- BAMPER TV (59 млн. переглядів, 428 тис. підписників). Сарказм.
Канал створений у березні 2016 року. Герої відео — Петро Бампер та Сергій Сусельдорф. Цих персонажів втілюють двоє авторів — Олексій Супрун та Сергій Щербаков. За легендою, Петро — екс-тракторист, який став «народним політиком». У своїх відео він гостро висловлюється на суспільно-політичні теми. Бампер розмовляє переважно суржиком з купою ненормативної лексики, а Сусельдорф — російською. Найпопулярніше відео (1,4 млн переглядів) — «Петро Бампер вітає жінок з 8 березня (без цензури)».
- Дядько Максим (48 млн переглядів, 271 тис. підписників). Відео про металообробку.
Канал створений у березні 2009 року, його веде підприємець Максим Когут. За освітою він економіст, але за професію обрав металообробку. Найпопулярніше відео (926 тис.) — «Подрібнювач гілок від ДМ».
- ВІА Кіп’яток (40 млн переглядів, 146 тис. підписників). Гумористичні пісні, влог.
Канал існує ще з 2012 року, але він не дуже активний. Відповідальна за контент — КВН-команда VIP Тернопіль. На каналі влоги з їхнього концертного туру та гумористичні пісні, які часто йдуть з довгими комедійними підводками. Найпопулярніше відео (22 млн) — «Синя смужка».
- First Culinary Ukraine (34 млн переглядів, 125 тис. підписників). Кулінарний влог.
Канал створений у січні 2010 року. Акторка показує, як приготувати різні страви в домашніх умовах. Хоча в найпопулярнішому відео заголовок і підпис російською, саме відео українською — «Безе рецепт просто и доступно для всех».
- SILIRADA (31 млн переглядів, 271 тис. підписників). Пародії на кліпи.
Канал доволі свіжий — створений у лютому 2019 року. Основний контент — пародії на музичні кліпи. Найпопулярніше відео (7,9 млн переглядів) — «Жигуль - ПАРОДІЯ | Дима Билан – Молния».
- Ігор Андрейчук (26 млн переглядів, 106 тис. підписників). Відео «зроби сам».
Канал створений у грудні 2014 року. Українською — лише підписи і назви, бо самі відео без слів. Але, оскільки для платформи YouTube такий формат звичний, ми все ж додали канал у топ. У роликах автор показує, приміром, як самому зробити буржуйку. Найпопулярніший ролик (12 млн переглядів) — «Станок для згинання».
Канал створений у березні 2009 року та позначений як американський. Свого часу впродовж дев’яти років блогер Павло Далекобійник жив у Маріуполі. Зараз живе в США та жартома називає себе «хунтівцем, ізмєннікам родіни та агентом Госдєпа». Раніше записував відео російською, але рік тому почав вести влоги українською мовою. Найпопулярніше відео — «Новый Kenworth T680 2016 года выпуска» (це вантажівка).
li>Василь (16 млн переглядів, 344 тис. підписників). Влог, реакції, гумор.
Це ще один канал від учасника команди «Чоткого паци». Акаунт створили в серпні 2017 року. Тут викладає свої відео блогер Василь Кіт (Жмендак). Серед роликів є реакція на різні суспільно-політичні теми — приміром, на введення металевих гривень чи на те, що Україна потрапила в трійку найдешевших країн світу. Також Василь записує відео на побутові теми, наприклад, «Топ-5 способів викинути гроші на вітер». Але найбільше переглядів назбирав ролик «Вся правда про Момо з Whatsapp» — 633 тис.
- ANDREEV (16 млн переглядів, 48 тис. підписників). Вірші (часто кумедні) на суспільно-політичні теми.
Канал був створений ще в листопаді 2009 року. Тоді автор Володимир Андрєєв викладав свої виступи в КВН, а пізніше почав знімати короткі гумористичні ролики. Він розповідає, що вірші на суспільно-політичні теми почав писати у 2012 році. Зараз найбільше переглядів (628 тис.) має відео «Вірш про долар який зміг (18+)».
- Зупини лося (16 млн переглядів, 131 тис. підписників). Ролики про порушення правил дорожнього руху водіями.
Канал у вересні 2018 року створили спортивні журналісти Костянтин Андріюк і Сергій Болотніков. У своїх відео протидіють автомобілістам (їх називають лосями), які порушують правила дорожнього руху. Водії, м’яко кажучи, дуже незадоволені такою активністю журналістів. Найпопулярніше відео — «Розбірки на площі Перемоги (Київ)».
- #BABYLON'13 (52 тис. підписників, 16 млн переглядів). Документальні ролики та фільми.
Канал був створений у грудні 2013 року. Це акаунт неформального кінооб'єднання, що виробляє короткометражне та повнометражне українське документального кіно. Багато роликів присвячено Криму, війні на Донбасі та подіям часів Євромайдану. Найпопулярніше відео (1 млн переглядів) — фільм «Три дні в аеропорту Донецька».
Вісім з 15 каналів — це гумор, що ще раз засвідчує любов YouTube-аудиторії до такого контенту. На другому місці нашого топу — дитячий контент, який також дуже популярний у YouTube.
На межі топу опинилися канали: Edera (акаунт студії онлайн-освіти, 15 млн переглядів, 48 тис. підписників); Kolegi Studio! (гумористичні скетчі «Наші без Раші»; 13 млн переглядів, 79 тис. підписників); Selhozperedelkin (канал про агротехніку; 13 млн переглядів, 36 тис. підписників); PUSTOVIT (сімейний влог; 12 млн. переглядів, 146 тис. підписників); Alex_D20 (про комп’ютерні ігри; 11 млн переглядів, 118 тис. підписників); Андрій Марисюк (влог про роботу в Польщі; 11 млн. переглядів, 203 тис. підписників); Валера Ананьев (влог про подорожі світом; 11 млн переглядів, 75 тис. підписників).
До рейтингу не входять музичні канали, а також ті, що створені компаніями, політиками чи ЗМІ (тому тут немає, приміром, акаунтів «Корупція.Інфо», «BIHUS info», «Football Hub», «Skrupin.ua», «Радіо Свобода», «Української правди», «Ukraїner», «ТРЕНДЕЦЬ» тощо). Також немає й каналів з мультфільмами та аудіокнигами.
Крім того, ми не включили до переліку канали з роликами з українських весіль: Marusyak Stepan (22 млн переглядів, 30 тис. підписників, ); Відеостудія Профі (13 млн переглядів, 22 тис. підписників); Олег Ярема (11 млн переглядів, 20 тис. підписників). Не включений до топу і канал «Мюсли Кличка» (22 млн переглядів), який дуже схожий на канал політичної чорнухи: автори невідомі, почав діяльність наприкінці 2018 року перед виборами, а закінчив після виборів у липні 2019-го.
Топ-5 україномовних музикантів
Якщо ж подивитися на україномовні музичні канали, то перша п’ятірка виглядатиме так:
- КАZКА (485 млн переглядів, 850 тис. підписників);
- DZIDZIO (368 млн переглядів, 573 тис. підписників);
- Океан Ельзи (217 млн переглядів, 369 тис. підписників);
- Тіна Кароль (141 млн переглядів, 277 тис. підписників);
- Христина Соловій (83 млн переглядів, 183 тис. підписників).
Телеканали в Ютубі
Окремо варто згадати YouTube-майданчики телеканалів.
У них, по-перше, зазвичай поєднується контент російською та українською мовами. По-друге, велику роль тут відіграють обов’язкові для телемовників квоти, за якими загальнонаціональні та регіональні канали зобов’язані забезпечувати в своєму ефірі 75% україномовного контенту, а місцеві мовники – 60%.
А в новинах вимогу щодо 75% української встановлено для всіх телеканалів. За порушення закону на телеканали можуть накладати штраф у розмірі 5% від загальної суми ліцензійного збору (близько 400 тис. грн). Тому на квоти зважають і компанії, які знімають передачі для телеканалів – приміром, Студія «Квартал 95» чи FILM.UA Group. Тож виходить, що наповнення Ютубу україномовним контентом – ще один позитивний наслідок запровадження мовних квот для телеканалів.
Топ за кількістю підписників
Якщо вибрати 15 українських каналів з присутністю в них української мови, які мають найбільшу кількість підписників, то вийде така картина (місце з 250 каналів станом на 21 грудня 2019 року):
- Маша та Ведмідь (4 місце у топ 250). Переклади українською мовою російського мультсеріалу.
- Чоткий Паца (12). YouTube-канал пародій, переважно україномовний контент.
- Новий канал (20). Телеканал, контент двомовний.
- Студія Квартал 95 Online (21). Переважно російськомовний контент, але є проєкт українською — «Ігри приколів».
- Все буде добре (25). Двомовний проєкт телеканалу СТБ.
- Гумор ICTV (31). Проєкти «Дизель шоу». Переважно російськомовний, є новий проєкт «Це таксі» українською.
- Канал «Україна» (32). Двомовний, завантажують контент телеканалу.
- Телеканал СТБ (33). Двомовний, завантажують контент телеканалу.
- Голос країни (48). Контент телеканалу «1+1», переважно україномовний.
- Фільми і серіали «Студії Квартал 95» (50). Двомовний.
- Телеканал «1+1» (63). Двомовний, завантажують контент телеканалу.
- ТСН (64). Новини телеканалу «1+1».
- Танцюють всі! (69). Двомовний, завантажують контент телеканалу СТБ.
- Україна має талант (84). Двомовний, завантажують контент телеканалу СТБ.
- Х-фактор (90). Двомовний, завантажують контент телеканалу СТБ.
Якщо поставити умовний фільтр на лише (чи переважно) українську мову й відсіяти телеканали (та їхні проєкти), які публікують свій контент і перебувають під тиском квот, то ситуація має доволі прикрий вигляд.
- Маша та Ведмідь (4 місце у топ 250).
- Чоткий Паца (12).
- VERTUHA (143). YouTube-канал скетчів від команди «Чоткого Паци», повністю українською.
- КАZКА (149). Музичні кліпи гурту. Також є їхній влог українською.
- Зе!Президент (175). YouTube-канал Володимира Зеленського.
- DZIDZIO (228). Музичні кліпи гурту та фільми, де знімається соліст Михайло Хома.
- З любов'ю до дітей — Дитячі пісні (242).
Самостійних україномовних YouTube-каналів серед топ-250 українських акаунтів не назбиралось навіть 15-ти. З блогерів взагалі лише проєкт «Чоткий паца», який має два акаунти. Зате серед топ-250 українських YouTube-каналів знайшовся проєкт з арабською музикою, іспаномовними мультфільмами та вісім англомовних каналів з дітьми.
Топ за кількістю переглядів
Тут є деякі відмінності. Зокрема, акаунти телеканалів перебувають на значно вищих позиціях, ніж у попередньому рейтингу. Тобто, їхній контент дивиться більше людей, ніж підписується на акаунт. Ймовірно, тому що телеканали без перестану бомбардують користувачів різними відео. Ось топ-15 українських YouTube-каналів за кількістю переглядів (місце з 250 каналів станом на 21 грудня 2019 року):
- Маша та Ведмідь (3 місце з топ 250, далі в дужках позначаємо місце кожного каналу у топ 250).
- Фільми і серіали «Студії Квартал 95» (8).
- Канал «Україна» (9).
- Новий канал (10).
- Голос країни (11).
- Студія Квартал 95 Online (13).
- Телеканал СТБ (16).
- Гумор ICTV (17).
9.ТСН (19).
- Х-фактор (20).
- Танцюють всі! (24).
- Телеканал 1+1 (25).
- FILM.UA Group (27). Група компаній у сфері кіно- і телевиробництва. У YouTube публікує серіали, трейлери до фільмів тощо.
- Україна має талант.
- НЛО TV. Двомовний, завантажують контент телеканалу.
Прибираємо телеканали і їхні проєкти, додаємо умовний фільтр української мови. З «чистих» проєктів для YouTube залишиться знову лише «Чоткий паца». Все інше — або музика, або мультфільми, або акаунти брендів чи ЗМІ. Ось як виглядає цей список:
- Маша та Ведмідь (3).
- Чоткий Паца (49).
- KAZKA (64).
- З любов'ю до дітей — Дитячі пісні (88).
- B&H Film Distribution Company (90). Україномовні трейлери до фільмів.
- DZIDZIO (91).
- Корупція.Інфо (107). Канал однойменного сайту. Розповідають про політичні події.
- Moon Records (110). Музичний лейбл.
- Samsung Ukraine (116). Канал для україномовної реклами бренду.
- Hromadske (120).
- Океан Ельзи (146).
- Moneyveo (172). Україномовні рекламні відео фінансової компанії.
- Ukranima (185). Колекція класичних і нових мультфільмів студії «Київнаукфільм» і «Укранімафільм» з 1961 року.
- Tina Karol (228).
- Радіо Свобода (229).
Чому україномовні блогери зазвичай не досягають топ-250
Як розповів Texty.org.ua Кирило Євсеєв, сертифікований компанією Google спеціаліст з розвитку YouTube-каналів та відеореклами, проблема в тому, що ця відеоплатформа «не розуміє» українську мову. Тобто, YouTube не може її розшифровувати, а це впливає на органічний трафік (видачу відео у рекомендованих, у пошукових запитах) і на охоплення аудиторії.
Хоча ставлення Google до української мови ще не найгірше, бо компанія дозволяє запускати рекламу українською. Наприклад, у Білорусі зробити це білоруською мовою просто неможливо. Тамтешні активісти навіть створювали декларацію з вимогою до ІТ-компаній звернути увагу на цю проблему.
Також Кирило Євсєєв наголошує, що YouTube для популярних блогерів — це насамперед робота. «Коли це хобі, то все зазвичай обмежується 10 тис. підписників. Швидше за все, без ставлення до цього як до бізнесу ви не зможете зробити канал, який би був популярним і приносив вам гроші», — каже він.
Якщо це стає бізнесом, то зрозуміло, що в першу чергу творці контенту думають про гроші, а відповідно — аудиторію. Кількість російськомовної інтернет-аудиторії очевидно значно більша за україномовну (хоча популярність російської в світі різко падає). Російський Соціоцентр, приміром, нарахував у світі 235 млн російськомовних. На першому місці за поширеністю — англійська, якою розмовляє понад 1,5 млрд людей у світі. Українською ж володіє близько 41-45 мільйонів людей (Рада Європи наводить цифру в 45 млн україномовних в Європі).
Тож не дивно, що в теорії бізнес-проєкт блогера має бути більш успішним, якщо орієнтуватися на російськомовну аудиторію. Більше переглядів — більше грошей буде відраховувати YouTube автору каналу. Приміром, найбільш популярний український канал Kids Diana Show (ведуть його російською та англійською) приносить власникам, за оцінками SocialBlade, від $435 тис до $7 млн на місяць тільки напряму від YouTube. І це ще не враховуючи різні сторонні проплати від компаній, які хочуть бачити свою продукцію в роликах.
Пан Євсєєв називає популярні україномовні канали «єдинорогами» в світі YouTube — це свого роду унікальні випадки.
Але не все так «унікально». Багато що залежить від злагодженої роботи команди проєкту щодо адаптації/оптимізації контенту до вимог платформи та смаків тих людей, які нею користуються. Приміром, лідер нашого рейтингу канал «Чоткий паца» зараз чітко працює у своїй ніші — гумор, пародії на кліпи. Автори дуже гарно стежать за трендами і готують відео, які будуть у них потрапляти.
Крім того, як пояснює Олексій Токовенко, автори правильно використовують інструменти оптимізації каналу (емоційно забарвлені назви, що викликають інтерес аудиторії; оформлення обкладинок із уживанням тригерів, що «чіпляють» їхніх молодих глядачів тощо). Велику роль також відіграє те, що команда «Чоткого паци» пропрацьовує кожного персонажа і не забуває про драматургію. А ще вони дублюють російською заголовки до відео, щоб їх розуміли й російськомовні.
Цікаво, що один з головних блогерів каналу Костя Клепка за освітою — політолог-міжнародник. Зараз, за оцінками SosialBlade, канал «Чоткий паца» може отримувати від YouTube від $4 тис. до $66 тис. В інтерв’ю Клепка розповідав, що часто у каналу виникають проблеми з авторськими правами на пісні, тому гроші, які виплачує YouTube, автоматично йдуть на рахунки правовласників. Тому «Чоткий паца» заробляє, прописуючи рекламу прямо в сценарії. Утім, якби вони працювали чітко на російськомовну аудиторію, то отримували б більше. Робити ролики українською — це свідомий вибір команди.
«Російською на 100 % комерційно вигідніше працювати. Якби ми робили російською мовою контент, то в нас було б у чотири рази більше грошей. Але в такий «гострий час» робити російськомовний контент, на нашу думку, не зовсім правильно. Це наша позиція. Хоча нас дивляться навіть люди з Росії і пишуть: «Я ничего не понял, но класно», — розповідав Костя Клепка в інтерв’ю для Hromadske.
Гадаю, приклад успішних україномовних каналів показує, що часто завадою на шляху до успіху є не мова, а невміння продукувати якісний контент і працювати з аудиторією платформи. Олексій Токовенко каже, що україномовним блогерам як варіант заробітку насамперед варто розглядати співпрацю з локальними брендами: прибуток від комерційних інтеграцій потенційно буде набагато більшим за монетизацію від переглядів.
«Також зараз набирає обертів тренд створення декількох каналів, де публікується те саме відео, але різними мовами. Так, це певні інвестиції безпосередньо в переклад та озвучку, проте це найбільш оптимальний спосіб охопити більшу аудиторію і не йти на компроміси з совістю», — додає експерт.