Про проект
Псевдосоціологи придумують для себе гучні назви і «зі стелі» малюють потрібні рейтинги клієнтам. За останній час утворився цілий ринок таких сумнівних служб. Реальні опитування визнаних фірм тонуть у хвилях брехні.
В Україні працює не більше десяти авторитетних служб, спроможних провести якісне та достовірне всеукраїнське опитування громадської думки. Коли правдиві результати політиків не влаштовують, вони через спеціальні псевдосоціологічні служби оприлюднюють вигідні для себе рейтинги. Це потрібно для того, щоб набрати додаткові голоси на виборах.
Є принцип, згідно з яким виборець не хоче голосувати за того, хто має мало шансів пройти, тому потрібно створювати ілюзію. І тут на підхваті фальшиві соціологи. Їхню брехню масово тиражують ЗМІ, частково через непрофесійність, частково за гроші. Далі ми використовуємо слово «джинса» на позначення матеріалів з ознаками політичного замовлення.
Ми зібрали та узагальнили в єдину базу практично всі публічно оголошені результати соцопитувань протягом останніх 15 років. І публікуємо досьє на десятки відверто фіктивних або сумнівних «соціологічних» служб, які хоча б одного разу оприлюднювали підозрілі результати опитування.
Кого ми зараховували до псевдосоціологів?
Компанії, від імені яких оприлюднювалися «опитування», і людей, які їх оголошували.
«Фальшивість» ми вираховували у комплексі за декількома критеріями:
Перший — відсутність згадок про дослідження фірми в період між виборами. Несподівана поява і зникнення фірми.
Другий — вивчали непублічні зв’язки засновників і публічних спікерів «соціологічних» організацій із політиками.
Третій — вивчали, як поширюється інформація про псевдосоціологічні дослідження. Новина, розміщена різними медіа під однаковим заголовком із цифрами «соціологічного дослідження» від невідомої раніше організації, також слугувала ознакою того, що фірма чи людина, яка оголошує ці цифри, працює на одну з політсил.
Четвертий — розбіжність між оголошеними прогнозами і результами голосувань. Ми усвідомлюємо, що через велику кількість «невизначених виборців» навіть соціологічні фірми з репутацією не завжди точно прогнозують результати виборів, також ми розуміємо, що за час між опитуванням і виборами вподобання виборців можуть змінитися. Та все ж ми вважаємо, що порівняння «прогнозу» і реальності найбільш показове.
Про прихованих піарників
Від початку База задумувалась саме як перелік «продавців рейтингів», тобто фігуранти туди потрапляли за однією ключовою ознакою: озвучування завищених / занижених рейтингів політиків перед виборами. Потім додалися «приховані піарники» — тобто люди, які просто нахвалюють / «мінусують» певного політика незалежно від виборчого циклу (найбільшою тут була когорта піарників Медведчука) і публічно не заявляють про належність до партії чи про роботу на політичний штаб. Пізніше ми додали ще одну «категорію»: коментування політичних / корпоративних конфліктів.
Працюючи з темою політологів / інших експертів в ЗМІ, ми помітили, що деякі з них досить часто стають на чийсь бік у конфлікті, критикують дуже специфічного чиновника або «відбілюють» дуже конкретну компанію далеко поза межами свого основного профілю. Тож ми вирішили поділитися з читачами своїми спостереженнями — і зафіксували такі коментарі в профайлах експертів.