Реформа чи імітація? Як Зеленський хоче змінити СБУ. Розбір від Liga та Центру протидії корупції

Володимир Зеленський та Іван Баканов запропонували свій варіант реформи СБУ. LIGA.net проаналізувала законопроект.

ssu.jpg

10 березня президент Володимир Зеленський подав до парламенту довгоочікуваний законопроект про реформу СБУ. Голова служби Іван Баканов впевнений, що закон дозволить вийти відомству на новий рівень. Експерти ж, навпаки, сумніваються в якісних змінах у структурі СБУ після "реформи".

ЗБЕРЕЖЕННЯ ДЕПАРТАМЕНТУ "К". "Фактично пропонується зберегти Головне управління із боротьби з корупцією й організованою злочинністю (більш відоме як Департамент "К"), прибравши з назви слово "корупція", але сенс і обов'язки залишаються ті ж самі", – йдеться в аналізі Центру протидії корупції.

На думку експертів ЦПК, закон Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю недоречний, оскільки методи боротьби зі злочинністю чітко визначені Кримінальним процесуальним кодексом.

"Тому будь-яка боротьба зі злочинністю за рамками кримінального процесу є радянським рудиментом і породжує зловживання, які свого часу породжував прокурорський "загальний нагляд", – вважає ЦПК.

ПОСИЛЕННЯ ПОВНОВАЖЕНЬ СЛІДСТВА. Президент пропонує додати до завдань СБУ протидію злочинам, що загрожують національній безпеці. Крім того, до КПК вносяться зміни, згідно з якими генпрокурор або його заступник за поданням керівництва СБУ має право передати до служби будь-яку справу, якщо вона загрожує нацбезпеці.

"На практиці це дасть СБУ можливість забирати і розслідувати будь-які справи, оскільки критерій нацбезпеки дуже суб'єктивний і загалом нацбезпеці шкодить будь-який злочин", – зазначає ЦПК. На думку голови правління ЦПК Віталія Шабуніна, фактично СБУ отримає право забирати виробництва НАБУ.

Що стосується самих злочинів, які може розслідувати СБУ, то до їхнього переліку додають "створення не передбачених законом воєнізованих формувань" і залишають у підслідності СБУ контрабанду.

"ЛИСТИ ЩАСТЯ". Пропонується посилити повноваження СБУ на отримання інформації за запитом. Юридичні особи всіх форм власності і навіть фізичні особи зобов'язані надавати інформацію на запит СБУ протягом трьох днів.

"Саме різноманітні запити від СБУ вже отримали неформальну назву "листів щастя", якими в службі зловживали для залякування підприємців і бізнесу. І встановлення таких жорстких термінів може тільки посилити зловживання", – вважає ЦПК.

ДЕМІЛІТАРИЗАЦІЯ. Цей пункт був одним із вимог міжнародних партнерів, зазначає ЦПК. Військовослужбовцям СБУ нададуть можливість перейти в статус співробітників із спецзваннями з виплатою грошової допомоги. При цьому цей перехід розпочнеться тільки після завершення заходів щодо стримування збройної агресії РФ на Донбасі.

ГЛАВУ СБУ ПРИЗНАЧАЄ НЕ ПРЕЗИДЕНТ. Главу СБУ призначатиме парламент за поданням президента на 6 років. У чинному законі немає обмежень щодо терміну перебування на посаді, а главу СБУ призначає особисто президент без Ради.

При цьому керувати відомством не зможе особа, яка протягом трьох років до призначення входила до керівництва партій або перебувала за кордоном. Під цей критерій не підпадає сам Баканов, який до виборів був головою партії Слуга народу.

Крім того, змінюється порядок призначення заступників голови СБУ. Якщо зараз їх призначає президент за поданням голови служби, то новий порядок передбачає, що їх призначає безпосередньо голова за погодженням із президентом.

ІСТОТНЕ ЗРОСТАННЯ ЗАРПЛАТ. СБУ наголошує, що на даний момент зарплати співробітників спецслужби – найнижчі серед силових структур. Тому пропонується збільшити оклад глави СБУ до 75 прожиткових мінімумів, тобто 158 000 гривень, а працівника 1-ї категорії – 95 000 гривень. При цьому зарплати підвищуються поступово до 2027 року.

Також до закону пропонується прописати, що обсяг видатків на фінансування СБУ повинен становити не менше 0,45% запланованого обсягу ВВП.

СКОРОЧЕННЯ ШТАТУ. Зеленський і Баканов пропонують зменшити граничну чисельність штату СБУ з 27 000 до 15 000 осіб. При цьому зменшення пропонується розтягнути до 2027 року і щороку скорочувати 1 500-2 000 чоловік. При цьому в особливий період (як зараз) гранична чисельність може бути збільшена з 15 000 до 20 000 чоловік.

ВИСНОВОК. На думку ЦПК, запропонований підхід складно назвати реформою, оскільки президент так і не запропонував позбавити СБУ ключових непотрібних функцій і підрозділів.

"Більше того, повноваження і статус СБУ фактично посилюються через зміцнення її ролі в боротьбі з організованою злочинністю, надання повноважень щодо участі в справах так званої громадянської конфіскації, а також нових повноважень із спрямування запитів навіть фізичним особам", – резюмує Центр протидії корупції.

сбу баканов реформи зеленський законопроект

Знак гривні
Знак гривні