До питання миру в Україні не можна залучати Росію – саме вона порушила цей мир (ЗАЯВА)
Політика вмиротворення агресора до добра не доводить.
Доповідь «Мир в Україні I: Європейська війна», підготовлена Міжнародною кризовою групою (International Crisis Group, Брюссель) і опублікована 28 квітня цього року, пропонує вирішити проблему російської агресії на Донбасі, залучивши Росію, державу-агресора, до обговорення проблем європейської безпеки і регіонального контролю над озброєннями.
Замість того, щоб покарати Росію за руйнування системи безпеки і порушення міжнародного права, ICG пропонує кроки, спрямовані на умиротворення держави-агресора. У Доповіді повністю ігнорується те, що 14 тисяч українців були вбиті й 1,5 мільйона стали вимушеними переселенцями в результаті російської агресії на Донбасі.
Українське експертне співтовариство прагне викрити хибні наративи, наведені в цій Доповіді, і виявити її реальні мотиви і цілі.
У Доповіді ICG стійкіший мир для Європи та України пропонується шляхом, по суті, скасування існуючої системи безпеки, яка забезпечується НАТО й угодами про партнерство з окремими державами, в тому числі Україною. Справжньою метою є позбавлення країн Центральної та Східної Європи можливості розвиватися і стати одним зі стовпів європейської безпеки. Доповідь, таким чином, намагається зробити регіон більш нестабільним і вразливим до конвенційного та гібридного втручання з боку Росії.
Доповідь передбачає закріплення ролі Росії у Східній Європі на десятиліття вперед шляхом можливої багатосторонньої угоди. У кращому випадку це недалекоглядно в умовах, коли зростає нестабільність нереформованої економіки Росії, збільшується невдоволення росіян посиленням режиму одноосібного правління Путіна, посилюється напруженість у російських регіонах і зростають загрози, пов’язані з Китаєм. Ця ж пропозиція негативно впливає безпосередньо на Грузію, Молдову і Білорусь – створюючи по суті буферну зону, підтримуючи давню концепцію «сфери впливу Росії».
У Доповіді пропонується «стійкий мир» в Україні та Європі шляхом:
- Регіонального, субрегіонального договору про звичайні озброєння з акцентом на обмеження таких озброєнь – що в дійсності означає неприпустиме істотне роззброєння України.
- Забезпечення нейтралітету України, без перспектив вступу в ЄС, НАТО – що в реальності означає заморожування європейської та євроатлантичної інтеграції України, повернення її до сфери впливу РФ, позбавлення державного суверенітету і гарантій безпеки.
- Стійка реінтеграція окремих районів Донецької та Луганської областей у рамках нової угоди – означає наявність для Донбасу права вето в майбутній зовнішній і національній політиці України та забезпечення інтересів Росії.
- Поступове зняття санкцій ЄС щодо Росії та можливість їх повного скасування у разі прогресу в реалізації Мінських угод. Реінтегрований Донбас має своє місце в майбутній зовнішній політиці України – що означає безумовне призупинення санкцій, пов’язаних з війною на Донбасі в обмін на випадкові поступки з боку Росії.
- Мир в Україні шляхом залучення Москви до дискусії про європейську безпеку – означає перетворення статусу РФ з держави-агресора на партнера по врегулюванню ситуації. Таким чином, виплата репарацій і компенсацій за позовами в міжнародних судах (в т.ч. в Міжнародному кримінальному суді) буде неможлива. Запит на встановлення істини і справедливості залишиться незадоволеним, що неминуче призведе до конфліктів всередині України. Запропонований ICG сценарій є зовсім не сценарієм довгострокового миру в Україні, а сценарієм трансформації міжнародного збройного конфлікту у виключно цивільний.
- Оскільки ЄС уже ввів санкції за анексію Криму, то питання з Кримом закрите – що означає прояв терпимості до окупації Криму.
Всупереч викладеній аргументації ICG, ми твердо переконані, що більш сильна, процвітаюча і безпечна Європа спирається на незмінні принципи територіальної цілісності, економічного розвитку, стійкості суспільства та армії, а також зміцнення демократії в Україні й Європі:
- Зміцнення євроатлантичної співпраці та перспективи членства в НАТО для посилення потенціалу України у протистоянні конвенціональному і гібридному втручанню Росії;
- Стійкі демократичні інститути в Україні забезпечують повнішу інтеграцію в європейські економічні та політичні інституції, надаючи країнам Східного партнерства осяжні перспективи;
- Поглиблення центрально-європейської інтеграції України за рахунок енергетичного, військового та інфраструктурного співробітництва підвищує стійкість проти дестабілізуючих дій Росії;
- Поліпшення добробуту, економічного розвитку і демократії в Україні, призводить до посилення розчарування населення діями Росії в Криму та окупованому Донбасі, витрати на окупацію постійно зростають, що, у свою чергу, послаблює нелегітимні утворення, змушуючи людей на окупованих територіях відновлювати зв’язки з Україною;
- Існуючі міжнародні та національні механізми протидіють окупації і систематичним порушенням прав людини, гуманітарного права, є ефективним інструментом послаблення агресивного потенціалу Росії, що є кращим шляхом до миру, ніж пристосовування до дій Росії.
Тільки такий підхід, заснований на демократичних цінностях, дозволить забезпечити довгостроковий і стійкий мир і в Європі, і в Україні.
4 травня 2020 року
ПІДПИСАНТИ:
- Європейська експертна асоціація
- Мережа захисту національних інтересів «АНТС»
- Ганна ГОПКО, голова правління Мережі захисту національних інтересів «АНТС»
- Олександр ДАНИЛЮК, керівник Центру оборонних реформ
- Людмила ДОЛГОНОВСЬКА, співзасновник Мережі захисту національних інтересів «АНТС»
- Євген МАГДА, Директор Інституту світової політики
- Михайло ГОНЧАР, президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ»
- Юрій КМІТЬ, Голова ГО «Західний Інформаційний фронт»
- Михайло САМУСЬ, заступник директора ЦДАКР з міжнародних питань
- Євгенія ЛУЦЕНКО, директор Центру соціальних і гендерних досліджень, Анти-дискримінаційний центр Меморіал – Брюссель
- Марія АВДЄЄВА, співзасновник Європейської експертної асоціації