Бездіяльність кількох Зе міністрів не зможе зупинити медреформу – Супрун
Бездіяльність Скалецької, Ємця, а тепер і Степанова стосовно продовження трансформації системи охорони здоров’я призвела до ситуації, коли конфлікту вже не уникнути.
Всі міністри знали, що 1 квітня має стартувати другий етап трансформації.
Всі усвідомлювали, що відповідальні люди в регіонах готувалися до цього етапу два роки.
Про це пише екс-очільниця МОЗ Уляна Супрун.
Однак недолугі дії керівництва МОЗу призвели до того, що вся комунікація з місцевою владою, медиками і населенням провалилися. Замість ґрунтовної роз'яснювальної роботи, керівництво міністерства виступало на ток-шоу з неконструктивною критикою змін та незрозумілими меседжами. Невдовзі деякі заклади взагалі припинили підготовку, хоча закон ніхто не скасовував.
А потім, одразу після старту другого етапу трансформації, Степанов вийшов на брифінг і у власному провалі звинуватив “помилки медреформи”, обіцяючи їх виправити.
Що в результаті: пропозицій до змін немає, нових тарифів немає, ідей, звідки брати більше грошей – немає.
Що виграє Степанов тим, що гальмує трансформацію?
Якщо тисячі лікарів, які ретельно готувалися до змін, зокрема вкладали кошти у ремонти і обладнання, не заплатити за обіцяними тарифами — чи їм це сподобається?
Старі правила фінансування — коли весь бюджет розмазують по всіх лікарнях і коштів не вистачає нікому — залишить невдоволеними усіх. А пацієнти продовжать лікуватися електрофорезом на іржавих матрацах.
Дії Степанова схожі на спроби зіштовхнути лобами українців. Скасувати трансформацію, продовження якої є вимогою МВФ, він не може. Але може дискредитувати зміни. Для цього достатньо творити безлад і звинувачувати в усьому медреформу. Зокрема НСЗУ.
В своєму інтерв’ю генеральна директорка директорату медичних послуг МОЗ Оксана Сухорукова навела кілька прикладів, як він це робить. Ось один із них:
“Бюджетом на 2020 рік було передбачено спеціальну субвенцію на підтримку найслабкіших закладів охорони здоров'я — разом 3,2 мільярда гривень кількома частинами.
Усі ці гроші були розподілені за постановою КМУ №250 — на будинки дитини, МСЕК, службу спецпостачання, службу крові і судмедекспертизи, фінансування центрів громадського здоров'я, примусове лікування, інсуліни та підтримку 600 закладів, які "провисли" при контрактуванні з НСЗУ.
Дуже важливо, що серед цих 600 закладів — 54 психоневрологічні і психіатричні лікарні (наприклад, на Київську міську психіатричну лікарню №1 ім. Павлова було розраховано 25 мільйонів гривень). Так само Кабміном були заплановані кошти на наркологічні диспансери, туберкульозні заклади, інфекційні лікарні і таке інше.
Однак 15 квітня в цю постанову додали один абзац про те, що ці кошти можна також витрачати на 300% доплати за COVID-19 за березень. Коли ця постанова готувалася, міністр особисто запевняв мене, що звернеться до Мінфіну, той доллє гроші в постанову, і заклади, на які було заплановано ці кошти, не постраждають. Але цього не відбулося, і кошти на доплату премій по COVID-19 забрали у психіатрії, туберкульозу, закладів примусового лікування, судмедекспертизи.
Таким чином, ситуацію навколо психіатричних і туберкульозних лікарень було розхитано штучно. Вже закінчуються три місяці, протягом яких заклади мали бути підтримані додатковими грошима, але суми субвенції не збільшили. Понад те, ніяка робота із закладами щодо їх оптимізації, перепрофілювання, переходу на нові протоколи і таке інше не ведеться і вестися не буде. Бо міністр заявив, що жоден лікар і жодна лікарня не будуть скорочені; він усе поверне назад. У результатах власних дій він постійно звинувачує НСЗУ”.
Мільйони людей хочуть продовження реальних змін, вони так просто не здадуть позиції. Трансформація системи охорони відбудеться, зі Степановим чи без нього. Проблема в тому, що вони можуть відбуватися значно швидше і ефективніше, якщо влада перестане ховати голову в пісок.