Невдовзі з'являться також електричні далекобійники
Великі пасажирські автобуси та вантажівки теж уже можливі – але щоб прискорити перехід, потрібно вкладатися в інфраструктуру.
Зростає консенсус серед науковців, що для обмеження змін клімату передусім потрібно електризувати все: від транспорту й до виробництва самої електроенергії:
"Електрифікація всієї країни". США мають усе, щоб повністю відмовитися від викопного палива. На цьому зароблять усі
Далекобійники та великі автомобілі більше їздять між містами, проте вони використовують стільки пального (тим паче, для вантажівок це дизель), що їхній вплив на атмосферу, на здоров'я людей також велетенський.
Повна електрифікація для важких транспортних засобів (трансатлантичні авіалайнери, океанічні контейнеровози) досі неможлива, однак батареї, принаймні для вантажівок і автобусів, стрімко прогресують.
Так, у США таких транспортних засобів на дорогах лише 6%, але при цьому вони відповідають за 23% парникових газів у сфері транспорту – і! – за 7% усіх викидів США.
Вони дизельні, тому також забруднюють власне повітря, передусім у бідних, наближених до трас кварталах, де люди більше користуються великими автобусами.
Самі лише далекобійні вантажівки, які проїжджають менш ніж 6% усього кілометражу по дорогах США, виробляють 40% забруднення часточками та 55% оксидів азоту.
У світі дизельне забруднення відповідає за 180 тис. додаткових смертей на рік.
Електровантажівки вже є. У різних виробників.
Зрештою вони переможуть, але суспільства не можуть просто чекати на "невидиму руку ринку".
- Вантажівки відразу дорого коштують.
- Потрібні дорогі системи для зарядження в дорозі.
- Ранніх розробок мало за кількістю та вибором.
- Дизельні мережі вже існують століття – і мають переваги завдяки давно розбудованій інфраструктурі (від заправних станцій до станцій техобслуговування).
- Електромережі не пристосовані для потреб заряджання велетенських машин.
- Повні кошти на експлуатацію наразі невідомі.
Що потрібно?
Потрібні державні програми для створення інфраструктури, спрямовані в майбутнє.
До речі, Україна обіцяє повністю електричний громадський транспорт до 2030 року, цікаво буде подивитися на реальні кроки
Електроавтобус у Каліфорнії: фото Smith Collection/Gado/Getty
Потрібна державна політика, яка через фінансові ініціативи (податки на неекологічний транспорт, субсидії чи податкові пільги на екологічний) спрямовуватиме переобладнання.