У Києві погрожують підвищити ціни на проїзд – одразу вдічі-втричі
Метрополітен і Київпастранс пропонують підвищити тарифи на проїзд – до 21–25 гривень. А економічно обґрунтованим тарифом на проїзд у міській електричці вважають 79 гривень. Це як пів таксі.
Київський метрополітен та Київпастранс звернулися до КМДА з проханням виділити з бюджету кошти на громадський транспорт або переглянути тарифи на проїзд, – передає Хмарочос.
У Київпастрансі підрахували, що собівартість перевезення одного пасажира становить 20,50 грн, а міською електричкою – 71,71 грн. Економічно обґрунтованим тарифом станом на 2021 рік вважають 25 грн за квиток на трамвай, тролейбус і автобус, а на міську електричку – 78,90 грн. Зараз квиток коштує 8 грн, і ця ціна, на думку підприємства, себе вичерпала.
У Київському метрополітені заявляють, що собівартість перевезення пасажира становить 20 грн. Метро отримує трохи більше ніж шість гривень доходу з кожного пасажира й нарікає, що перевезення пільговиків місто не компенсує. Економічно обґрунтованим тарифом називають 21 грн.
Комунальники скаржаться, що на роботу підприємств серйозно вплинула пандемія коронавірусу, пасажиропотік значно впав через карантинні обмеження. Зокрема, в метрополітені вирішили перевести працівників на чотириденний робочий тиждень. Це рішення торкнеться близько 3000 працівників, які будуть недоотримувати п’яту частину своєї зарплати. Метро заявляє, що потребує щонайменше 1,5 млрд грн.
Востаннє тарифи на проїзд у комунальному транспорті Києва переглядали влітку 2018 року. Тоді вартість проїзду в наземному транспорті зросла вдвічі – з 4 до 8 грн, а в метро – з 5 до 8 грн.
«Муніципальний транспорт ми й так вже оплатили зі своїх податків – плюс колосальні доходи від тієї ж реклами в транспорті зазвичай кудись зникають», – коментує заяви перевізників юрист Георгій Сандул.
Транспортні експерти вважають, що підвищення вартості проїзду не є розв’язанням проблеми з утриманням громадського транспорту. За деякими підрахунками, Київ недофінансовує громадський транспорт на 7 млрд грн.
Натомість деякі європейські міста витрачають на розвиток громадського транспорту понад третину свого бюджету. Наприклад, у 2016 році на громадський транспорт у Варшави виділили 30% бюджету міста. У Празі у 2019 році видатки на громадський транспорт сягнули 15% бюджету.
Політика КМДА під час пандемії COVID-19 полягала в обмеженні пересування громадським транспортом – його фактично визнали джерелом поширення вірусу. Кілька разів Київ запроваджував спецперепустки й водночас скасовував плату за паркування для приватних автомобілів. Приватні маршрутки при цьому погрожували взагалі припинити роботу.
На початок 2021 року рівень автомобілізації в Києві вперше перевищив позначку 400 автомобілів на тисячу мешканців. До того ж українці користуються переважно вживаними автівками – у 2020 році частка придбаних вживаних автомобілів становила 80%. При цьому рівень автомобілекористування в Києві традиційно високий – власник автівки здійснює нею поїздку у 88% випадках.