Як спецслужби могли вистежити Протасевича, через якого Білорусь вдалася до «державного піратства»
23 травня в аеропорту Мінська затримали засновника опозиційного білоруського телеграм-каналу NEXTA Романа Протасевича, який летів рейсом авіакомпанії Ryanair з Афін до Вільнюса. Для цього білоруська влада змусила літак зробити посадку на території Білорусі під приводом закладеної на його борту бомби.
Голова Ryanair назвав примусову посадку "державним піратством". Хто такий Протасевич, через якого Білорусь це зробила?
Дані про намір певного пасажира летіти певним рейсом (або про присутність певного пасажира/пасажирів на борту) можна отримати щонайменше з чотирьох джерел:
- Сервіси продажу квитків;
- Дані авіакомпаній про придбання квитків;
- Дані авіакомпаній (доступні аеропортам) про реєстрацію пасажирів на певний рейс;
- Дані прикордонного контролю (де він є).
Ці дані можуть акумулюватися в інформаційних системах правоохоронних органів (наприклад, у Росії це система «Розшук-Магістраль», інформація в яку надходить на підставі реєстрації пасажирів на рейс). Очевидно, сервіси аналогічного призначення є і в поліційних структурах інших держав.
Найбільш зручною є база даних про реєстрацію на рейс. Причини очевидні. Сервісів продажу квитків занадто багато, вони можуть не мати представництв і бути не занадто залежні від національних поліцій, може бути велика кількість скасованих замовлень і повернень квитків тощо. Дані прикордонного контролю, якщо він є взагалі, з'являються тільки в момент проходження цього контролю, зазвичай не містять відомостей про кінцеву точку маршруту (в разі пересадок) і не доступні заздалегідь. Дані про реєстрацію найбільш релевантні, крім того, зараз багато пасажирів реєструються на рейс заздалегідь онлайн.
Така інформаційна система дає змогу виставляти сторожовий контроль, і ініціатора повідомляють про реєстрацію на рейс особи, що його зацікавила, якщо виліт або прибуття передбачаються в межах кордонів держави. У випадку Протасевича це не мало спрацювати, оскільки він летів ірландською авіакомпанією з Греції в Литву.
Теоретично можна припустити, що інформація могла бути отримана від корумпованого працівника авіакомпанії, але це вкрай малоймовірно. Якщо ще можна припустити, що корумпований співробітник надасть дані про списки пасажирів якогось рейсу, що відбувався колись у минулому, то тримати на постійному контролі придбання квитків конкретною особою й оперативно сповіщати замовника — дуже складно. Ба більше, неможливо передбачити, послугами якої авіакомпанії скористається Протасевич. Корупція поліційного чиновника з ЄС, враховуючи, що всі запити до комп'ютерних баз відстежуються, — річ зовсім непроста.
Виключати такі варіанти, а також теоретичну можливість несанкціонованого доступу білоруських спецслужб до електронних обліків авіакомпанії, поліції або служб авіаційної безпеки Греції чи Литви не можна, але їхня ймовірність, як мені видається, незначна.
Найбільш ймовірний варіант — спостереження за Протасевичем іншими методами (зовнішнє спостереження, агентура в оточенні Протасевича або його знайомих, несанкціонований доступ до електронних ресурсів Протасевича, відстеження відкритої інформації у соцмережах Протасевича і його знайомих тощо).
Інформація про те, що Протасевич вилетів у відпустку до Греції, напевно, була доступна деякому колу осіб, крім того, місце його перебування могло бути відстежено методами електронної розвідки.
У цьому випадку, враховуючи, що літак, яким Протасевич повертатиметься до Вільнюса, пролетить над Білоруссю, досить було зафіксувати його реєстрацію на певний рейс з Афін; або, якщо він реєструвався онлайн, здачу багажу, або (в ідеалі) посадку на борт. Це припущення підтверджує повідомлення телеграм-каналу «Білорусь головного мозку»: «Перед вильотом до нього почав проявляти "нездорову увагу" якийсь чоловік середніх років, який говорив російською мовою».
Протасевич розповів, що спочатку невідомий спробував зняти на камеру його документи, а потім «пішов, хоча був наступним у черзі на перевірку документів». Навіть якщо точно встановити, на який рейс зареєструвався Протасевич, не вийде, це буде і так зрозуміло по часу прибуття в аеропорт і проходженню контролю: навряд чи з Афін до Вільнюса вилітає кілька рейсів на день. Далі працює розроблений план. Присутність співробітників спецслужб безпосередньо на борту в цьому випадку необов'язкова.
Переклад Громадського з Нової газети