Лікарні зробили 40 тис. фальшивих записів про послуги, за які мала б заплатити держава
“Безперечно, вони необов’язково свідчать про якесь шахрайство з боку лікувальних закладів. Найчастіше, це помилки у веденні електронних записів. Але коли жінки «народжують» частіше, ніж це передбачено природою, ми розуміємо, що такі дані – не помилка. Багато подвійних записів про те, що пацієнт «лежить» одразу у двох відділеннях. Швидше за все, так відбувається, коли хворого госпіталізують з одним діагнозом, потім виявляють ще якесь захворювання, і лікарі кодують госпіталізацію в інше відділення, при цьому пацієнта туди не переводять".
З березня 2021 року Національна служба здоров'я України (НСЗУ) запустила систему медичних гарантій. По ній заклади охорони здоров’я (як державні, комунальні, так і приватні), отримують від держави фінансування виключно за послуги, які вони надали пацієнтам. Це спонукає головних лікарів раціонально витрачати кошти та надавати більше послуг, адже саме за них держава платить гроші. За задумом реформи, це також дозволить підняти зарплати лікарям, і деякі лікарні це зробили.
Відповідно, якщо лікарні заносять у систему інформацію про 50–100–200 прийомів сімейного лікаря за місяць, аналізи крові, консультації профільних лікарів, то й отримують відповідне фінансування за встановленими тарифами
Раніше ж лікарня “вибивала” собі бюджетне фінансування, як воно витрачалося – ніхто не перевіряв. Уся інформація про надані послуги фіксується в системі eHealth, яка адмініструється держпідприємством “Електронне здоров'я”.
Аби заблокувати махінації, НСЗУ впровадило систему автоматичного моніторингу, на жаль, не скрізь, а тільки там, де це можливо.
Наприклад, зафіксовано, що жінка народила частіше ніж раз на 9 місяців, або людина одночасно перебуває на стаціонарі у двох різних лікарнях або у двох відділеннях однієї лікарні, або перебуває і на стаціонарі, і на амбулаторному лікуванні – такі помилки система відстежує автоматично.
Як дипломатично каже в інтерв'ю виданню “Ваше здоров'я” директорка Департаменту моніторингу НСЗУ Оксана Сухорукова, понад 1 600 лікарень припустились помилок, які збільшили їхнє фінансування, після звернення НСЗУ було скасовано більше ніж 40 тисяч записів.
“Безперечно, вони необов’язково свідчать про якесь шахрайство з боку лікувальних закладів. Найчастіше, це помилки у веденні електронних записів. Але коли жінки «народжують» частіше, ніж це передбачено природою, ми розуміємо, що такі дані – не помилка. Багато подвійних записів про те, що пацієнт «лежить» одразу у двох відділеннях. Швидше за все, так відбувається, коли хворого госпіталізують з одним діагнозом, потім виявляють ще якесь захворювання, і лікарі кодують госпіталізацію в інше відділення, при цьому пацієнта туди не переводять”, – стверджує вона.
До 30 вересня у лікарень є час, щоб визначити, які із дубльованих послуг скасувати. В іншому випадку в базі залишиться та послуга, яку зафіксували раніше.
Причиною можуть бути як помилки під час заповнення інформації про надані послуги, так і незнання процедур та протоколів або бажання “додатково заробити для лікарень”.
НСЗУ також планує проводити подібні моніторинги щомісяця, економлячи кошти платників податків.