Павербанк на колесах з інтернетом Starlink. Як у Тернополі виготовляють електробайки для ЗСУ
Коли почалася війна, тернопільська компанія Eleek безкоштовно передала військовим кілька електробайків, пише Економічна правда, розповідаючи історію про ініціативу кількох людей, яка згодом переросла в успішний бізнес і волонтерство.
На відміну від автомобілів, електричні велосипеди безшумні, маневрові й важать лише 70 кг. Електродвигуни не нагріваються, що робить ці транспортні засоби невидимими для тепловізорів.
Електровелосипеди розганяються до 90 км за год і мають запас ходу на 150 км. Військові оцінили ці переваги, і вже кілька місяців компанія масово виготовляє електробайки для потреб українських захисників. Компоненти купують на кошти з благодійних внесків громадян та волонтерських організацій.
Спеціально для потреб військових переобладнали цивільну модель Atom, яку пофарбували в колір хакі та прибрали зайві елементи: дзеркала та освітлення.
За потреби електровелосипед можна використовувати як великий павербанк на колесах. Крім USB-зарядки, на військову версію можуть встановлюватися розетка на 220 вольтів або автомобільний варіант на 12 вольтів.
У польових умовах до батареї байка військові підключають супутниковий інтернет Starlink. За словами менеджера Eleek Романа Кульчицького, заряду вистачає майже на місяць роботи пристрою фірми Ілона Маска.
Фото: ELEEK.COM.UA
"Ми виготовляємо рами, електроніку, яка управляє батареєю, збираємо батарею з елементів. Усі інші деталі – колеса, двигун, вилки, бортові комп’ютери – замовляємо з-за кордону", – розповідає Кульчицький.
До 24 лютого більшість компонентів замовляли в Китаї, Індії і Тайвані. Через війну логістика стала складнішою, а матеріали приходять з кількамісячною затримкою. Щоправда, деякі деталі вдалося замінити аналогами з країн ЄС.
Раніше замовлені в Китаї запчастини доставлялися в Одеський порт, а зараз ввозяться через Польщу. Це вплинуло на вартість деталей та доставки, проте кінцева ціна на електровелосипеди зросла лише на 10%.
Два роки тому в Тернополі створили індустріальний парк. Eleek теж подала заявку та отримала від міської ради майже гектар землі на будівництво заводу. У 2022 році компанія підписала договір з керівною компанією.
"Це дозволить масштабуватися в десять разів. Складаємо бізнес-план, будемо залучати інвесторів, бо потрібні серйозні кошти. Своїми силами завод не збудуємо. Плануються 4 тисячі квадратних метрів площ, офіси. Для початку хочемо залучити 3 мільйони доларів", – ділиться планами засновник компанії Павло Рудакевич.
У компанії планують виготовляти низку нових моделей електробайків і збільшити кількість працівників до 50. Зараз у штаті шість людей. Ще дев'ять працівників Eleek захищають Україну від російського агресора.
Реалізацію масштабного для компанії інвестиційного проєкту вирішили відкласти до перемоги у війні. Тимчасом попит на двоколісний електротранспорт зростає ще й через дефіцит та подорожчання пального.