Україна здобула статус партнера-учасника Триморʼя – ініціативи, що об'єднує країни Центральної та Східної Європи
Україна здобула статус партнера-учасника Ініціативи трьох морів (Триморʼя). Цей новостворений формат партнерства адресований потенційним країнам-членам Європейського Союзу.
Про це повідомив президент Польщі Анджей Дуда, інформує Hromadske з посиланням на TVN 24.
«Ми створили новий тип партнерства з Ініціативою трьох морів для країн, які прагнуть до Європейського Союзу», — сказав Дуда і додав, що інші країни Центральної Європи, такі як Боснія і Герцеговина, теж зможуть здобути цей статус.
Президент Польщі каже, що обговорював з українським главою держави Володимиром Зеленським питання про приєднання України до Ініціативи трьох морів.
Ініціатива трьох морів — платформа економічного співробітництва між країнами Центральної Європи. Вона обʼєднує 12 країн, що розташовані поблизу Балтійського, Адріатичного та Чорного морів.
Це, зокрема, Австрія, Болгарія, Естонія, Латвія, Литва, Польща, Румунія, Словаччина, Словенія, Угорщина, Хорватія, Чехія та Україна. Перший саміт відбувся в Дубровнику (Хорватія) у 2016 році.
У серпні 2019 року Володимир Зеленський заявив, що Україна зацікавлена стати активним учасником регіональних проєктів та ініціатив Польщі, наприклад таких, як Ініціатива трьох морів.
Вже на той момент Україна співпрацювала з Польщею у межах будівництва транс’європейської магістралі Via Carpatia, яка є одним із ключових інфраструктурних проєктів Триморʼя.
Під час звернення до учасників Ініціативи трьох морів Зеленський заявив, що тільки з Україною країни Тримор’я можуть реалізувати увесь свій потенціал — економічний, інфраструктурний, потенціал соціальних зв’язків між країнами, між людьми та історичної основи життя в регіоні, цитує УНН.
Зеленський наголосив, що кожна сфера, якою можна займатися разом у межах цієї Ініціативи, стосується безпеки. І передусім це логістика.
«Саме держави Тримор’я — це наш зв’язок із вільним світом. Постачання зброї для України, постачання пального, збереження життєво важливих транспортних потоків, зелені коридори для експорту українського продовольства, міграція людей — все це працює через територію держав — учасниць цієї Ініціативи», — зазначив він.
Інша його ініціатива стосується енергетики. Україна має одні з найпотужніших газових сховищ у регіоні та розгалужену мережу постачання газу. Тому, мовляв, співпрацюючи з сусідами, використовуючи потужності інтерконекторів Польща — Словаччина, Польща — Україна, а також наявні в регіоні СПГ-термінали, можливо задовольнити потреби всіх країн Тримор’я.
Четверта пропозиція — зробити все, щоб транс’європейський коридор Via Carpathia запрацював на повну, з’єднавши північну та південну Європу. Україна при цьому може відігравати роль одного з логістичних центрів.
П’ята пропозиція полягає у тому, що Україна може надати підтримку багатьом інфраструктурним проєктам у сфері діджиталізації та посилити регіональні цифрові зв’язки.
І шоста пропозиція — участь у проєкті відбудови України. Зеленський каже, що це буде найбільший економічний проєкт цього покоління.
"Враховуючи ту агресію, з якою має справу Україна, є неймовірно важливим долучення до когорти країн, з котрими можна ділити проєкти з відновлення інфраструктури, сполучення транспортними вузлами, ― пояснює важливість Ініціативи Суспільному експертка Вікторія Вдовиченко. ― Долучення до ІТМ є економічно і політично вигідним. Адже сьогодні РФ штовхає усіх нас і сусідок України до реальної політики, де все орієнтоване на виживання. Країни Європи вважають, що тільки таким поміркованим і поетапним розширенням, об’єднанням, долучаючись до економічно вигідних проєктів, можна здійснювати поступову інтеграцію між собою".
Основним двигуном Тримор’я були Польща і Румунія, інші країни ставилися "прохолодно" до цієї ініціативи, зокрема і Чехія, додає старший аналітик та голова Східноєвропейської програми у Безпековому центрі "Європейські цінності" Давід Стулік. Але все змінила повномасштабна війна, яку розв’язала РФ.
"Останнім часом новий чеський уряд разом із Польщею обговорює, яким чином використати Тримор’я для підвищення рівня безпеки та стабільності у нашому регіоні. У рамках Тримор’я йдуть розмови, щоб посилити взаємну інфраструктуру, транспортну чи енергетичну, ― каже експерт. ― Ще одна важлива справа ― пов’язання ініціативи Тримор’я з європейським проєктом ЄС. Європейський Союз вкладає величезні гроші у розвиток інфраструктури, і тут питання, наскільки Тримор’я буде доповнювати і стане частиною політики ЄС. В ідеалі було б, щоб Тримор’я стало такою ініціативою, яка підтримується з боку ЄС, тоді можна буде залучати потужні кошти".
Зараз єдиний логістичний маршрут для українського зерна проходить через румунський порт Констанцу, куди вантажі можуть дістатися лише залізницею, нагадує Вікторія Вдовиченко.
"Зараз шляхом Ініціативи трьох морів іде адаптація, яка дозволить уніфіковано допомогти у відновленні тих частин залізничних колій, які були зруйновані. Бо одна з ідей доправляти збіжжя і через інші країни Центральної та Східної Європи. Тому ініціатива Тримор’я вигідна усім учасницям" ― зазначає експертка.
Україна разом із країнами, які входять в об’єднання, має багато завдань щодо транспорту, зазначає аналітик Безпекового центру "Європейські цінності".
"Україна має основну інфраструктуру на річках та морі, але зараз це заблоковано. Треба буде створити склади-магазини для перевантаження зерна, влаштувати залізничні термінали та зміцнити залізничну інфраструктуру. Бо вона не така густа ― країни Тримор’я не дуже інтегровані між собою по залізниці, як країни Західної Європи, ― вважає Давід Стулік. ― Це стосується й інших транспортних мереж".