Услід за "Текстами" провідні світові ЗМІ звернулися до теми крадіжок зерна Росією
Після того як "Тексти" на початку червня опублікували статтю "Крадене зерно вивозять через Севастополь "сірими" кораблями. Туреччина стрімко збільшила експорт зерна з Росії" (версія англійською: Stolen grain shipped through Sevastopol on “gray” carrier vessels as Turkey rapidly increase grain exports from Russia), тема крадіжок зерна Росією стала предметом дослідження світових видань. Зокрема, BBC відстежує, куди Росія вивозить викрадене в Україні зерно. А Finansial Times опублікувало велике розслідування щодо контрабанди зерна у Чорному морі. "Тексти" наводять ключові тези статей.
Існує схема діяльності, яка вказує на зростання контрабанди зерна із в окупованого РФ Криму. Українські активісти, які відстежують роботу портів, кажуть, що у травні та червні вони спостерігали зростання обсягів перевезень зерна у Севастополі у порівнянні з попередніми роками.
Аналіз супутникових фотографій, проведений FT у поєднанні з портовими записами, дозволяє припустити, що лише у травні з термінала у Севастополі було експортовано близько 140 000 тонн зерна вісьмома окремими партіями. З восьми суден, сфотографованих у Севастополі, одне не вдалося ідентифікувати чи відстежити. Чотири були відправлені до Сирії, причому митні та портові декларації свідчать про те, що цей потік становив близько 90 000 тонн. Інші три – з вантажем близько 43 000 тонн – вирушили до Туреччини, зазначає FT.
BBC також наголошує, що з'являється дедалі більше доказів, що російські війська в окупованих районах України систематично викрадають зерно та інші продукти у місцевих фермерів. Видання поговорило з фермерами з окупованих територій та проаналізувала супутникові знімки й дані про перевезення, щоб з'ясувати, куди йде зерно. Використовуючи ці дані, розслідувачі BBC змогли визначити, що зерно вивезли до анексованого РФ Криму, а потім у Росію.
Окремі партії вкраденого зерна відстежити дуже важко, але є багато доказів того, що більшість його йде спочатку до Криму. На супутникових знімках двох ключових пунктів в'їзду – у Чонгарі та Армянську – видно скупчення транспортних засобів, які можуть використовуватись для перевезення зерна та іншої продукції.
На знімку з пункту в'їзду до Чонгара, зробленого 17 червня, видно вервечку вантажівок завдовжки понад 5 км, пише BBC.
Потрапляючи на територію Криму, крадене українське зерно опиняється в портах Севастополя і Керчі, звідки потім його вивозять і в Керченській протоці перевантажують з невеликих суден на балкери, де воно змішується із зерном із Росії та експортується з російськими сертифікатами до Сирії чи Туреччини, наголошує видання.
FT також вказує на подібну схему, підкреслюючи, що практично неможливо відстежити, чи містить якась партія зерно, вкрадене з українських територій, оскільки воно легко може бути поєднане із зерном із легальних джерел.
Видання зазначає, що з моменту початку повномасштабного вторгнення Севастополь став найближчим великим портом до більшості нещодавно окупованих районів України, і відтоді вантажівки із зерном прямують на кримські склади та елеватори з окупованої української території. FT виявила експорт зерна з Криму, який здійснювався до цього року до Сирії, а також до Лівії та Туреччини.
Окрім Севастопольського порту, ключовим місцем, що дозволяє здійснювати контрабанду товарів із регіону, є порт Кавказ у Краснодарському краї Росії. Хоча це лише скромний порт, в останні місяці в ньому спостерігається значне і несезонне зростання заявленого експорту. Цей порт також є центром поширеної контрабандної практики, коли судна, які забрали вантаж із Криму або з підприємства, яке потрапило під санкції, потім перевантажують свій вантаж на інше судно ще в морі.
Три судна, які, за даними FT, прямували з Криму до Туреччини в травні, вказали порт Кавказ як місце відправлення свого вантажу. На ці три судна увагу турецької влади звернули українські чиновники. Однак у Туреччині заявили, що митники провели "необхідну перевірку і повідомили, що заявлене походження вантажу – Росія".
За даними системи відстеження суден Shipfix, у травні на порт Кавказ припало 28 відсотків загального обсягу експорту російського зерна, тоді як у середньому за чотири попередні роки цей показник становив близько 11 відсотків.
Загалом, констатує FT, російські компанії, що працюють у Чорному морі, застосовують досить прості кроки для обходу санкцій – від відключення пристроїв, які повідомляють про розташування суден у морі, до підробки документів. Тим часом експерти з судноплавства вважають, що обхід санкцій через Крим демонструє, наскільки важко запобігти контрабанді зерна та інших награбованих товарів з України – і потенційно забезпечити дотримання санкцій на експорт інших російських товарів, таких як вугілля та сталь, через Чорне море.