Почав діяти "транспортний безвіз" з ЄС. Що це означає на практиці
29 червня Україна та Європейський Союз підписали Угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, так званий транспортний безвіз.
Про це повідомив прем'єр-міністр України Денис Шмигаль. Голова уряду пояснив, що це означає на практиці для України.
- ЄС визнаватиме українські водійські права.
- Українським перевізникам більше не потрібні дозволи для в’їзду в ЄС. Проблема, яка існувала роками та гальмувала наші експортні можливості, тепер вирішена.
- Угода про вантажні автомобільні перевезення плюс рішення ЄС щодо скасування мит і тарифів на українські товари дають нашому бізнесу економію в десятки мільйонів доларів, а головне — відкривають для української продукції неймовірні можливості на європейських ринках.
"Це вже третій за останній рік "безвіз" для України із ЄС після авіаційного та енергетичного. Навіть попри війну та намагання росії зупинити рух нашої держави до Європи, інтеграція України у внутрішній європейський ринок просувається надшвидкими темпами", — зазначив прем'єр-міністр.
Як повідомили у Міністерстві інфраструктури, термін угоди складає один рік з можливістю пролонгації, а тимчасово набирає чинності уже з 29 червня. На постійній основі угода запрацює після завершення усіх ратифікаційних процедур.
Читайте також: Українці масово повертаються додому. Перевізники економлять на сервісі
Із запровадженням траспортного "безвізу", за прогнозами фахівців, ціни на логістичні послуги будуть падати, проте бізнес це відчує не одразу, пише «ЕП».
До війни 75% зовнішнього товарообігу припадали на морські порти, які після 24 лютого були заблоковані. Відтак імпортні та експортні потоки довелося спрямувати на річкові порти та наземні шляхи, зокрема – на автотранспорт.
Якщо в березні автомобілями в Україну ввезли 13% імпорту, то у квітні – 26%. Зросла і частка автотранспорту в структурі експорту: у січні-лютому вона становила 5%, у березні-квітні – 10%. За даними Держстату, у 2021 році в міжнародній торгівлі автотранспорт перевіз майже 1 млн тонн товарів.
Найсуттєвіша зміна щодо імпорту стосується пального. Через припинення його ввезення з РФ і Білорусі та руйнації Росією українських НПЗ, Україні довелося імпортувати пальне через західний кордон. Таких перевезень стало у 15-17 разів більше, ніж було до початку повномасштабної війни.
Читайте також: "Відкритий кордон". Запрацював оновлений пункт пропуску «Краківець – Корчова»
Для того, щоб "транспортний безвіз" приносив реальну користь, Україні потрібно розв'язати низку проблем. По-перше, автомобільна інфраструктура не готова до зростання товарообігу. На західному кордоні для вантажівок працюють 15 пунктів пропуску, і їх бракує вже зараз. По-друге, великою проблемою є бюрократична тяганина на кордоні, через яку водії змушені довго чекати дозволу на проїзд. З 1 серпня мають запрацювати електронні товарно-транспортні накладні (е-ТТН), покликані частково прискорити документообіг на кордоні.