У чому вразливість залізничної мережі окупантів на півдні (карта)
Українська армія протистоїть російській тактиці нескінченних артилерійських обстрілів — знищує склади боєприпасів, логістичні вузли та командні пункти високоточними ударами (наприклад, за допомогою ракет GLRMS). Саме тому в останні тижні ЗСУ неодноразово руйнували й пошкоджували мости та переправи через Дніпро й Інгулець біля Херсона.
На початку серпня з’явилися повідомлення про російські поїзди з постачанням для окупаційної армії, які зазнали ударів ЗСУ біля містечка Брилівка на Херсонщині. Залізнична мережа півдня України вразлива для високоточних ударів. Майже всі гілки залізниці — одноколійні (а отже, поїздам потрібно зупинятися, щоб роз’їхатись). Також потяги мають долати зрошувальні канали (мости через які можна знищити). Але найважливіша проблема в іншому: вся мережа залежна від 2-3 залізничних вузлів неподалік лінії фронту.
Станція Брилівка — не єдине місце, де ЗСУ можуть знищити або заблокувати ворожі ешелони на Херсонщині. Інша гілка залізниці, що веде з окупованого Криму до правобережної Херсонщини (Мелітополь — Нова Каховка) — також одноколійна, вона проходить через Каховський канал. Міст через канал розташований у зоні дії ракетних систем ЗСУ. Тобто рух цією гілкою можна порушити, не ставлячи під загрозу Каховську ГЕС.
Але найважливішими для російської армії є три вузлові точки, які забезпечують зв’язок усього російського угрупування на півдні України з тиловими базами. Вони розташовані в Запорізькій області в трикутнику Токмак — Василівка — Мелітополь.
Запорізький вузол
Ми не знайшли свідчень того, що росіяни змогли відновити залізницю від Волновахи до Донецька (вона не діяла від 2014 року). До того ж вона перебуває майже на лінії фронту, тому постачання російського південного угрупування через Донецьк малоймовірне. Тож єдиний можливий шлях, яким це постачання здатні здійснювати, — залізницею з Криму. До того ж залізниця загалом критично важлива для російської логістики.
У цьому напрямку є дві залізниці: одноколійна Джанкой — Херсон, про вразливість якої ми вже писали, та двоколійна дорога Джанкой — Мелітополь. На північ від Мелітополя, біля сіл Богданівка й Федорівка, залізниця розділяється. Одна гілка веде на захід, до Нової Каховки, інша — на північ, до Василівки й Енергодара, а остання — на схід, через Токмак у Бердянськ і Маріуполь. Лінія до Мелітополя — двоколійна, а залізничне перехрестя робить її стратегічно важливою для постачання всього південного російського угрупування.
Три критичні точки на прифронтових залізницях (на мапі позначено синіми цятками):
- Василівка (за 10 км від лінії фронту)
- Токмак (за 30 км від лінії фронту)
- Федорівка — Новобогданівка (50 км від лінії фронту)
Для порівняння, після контрнаступу під Харковом у травні ЗСУ змогли за два тижні відтіснити ворога на 20-30 км від міста. Якщо ЗСУ візьмуть під контроль перші дві точки, росіяни втратять можливість постачати свої війська залізницею на величезній ділянці окупованих територій від Мелітополя до Донецька. Якщо зможуть взяти під контроль (або заблокувати) всі три — тоді залізничне сполучення російських військ на півдні фактично буде припинено.