Як мем "Свята Джавеліна" зібрав мільйон доларів для України – WP
The Washington Post пише про те, як концептуальний мем "Свята Джавеліна", який став популярним як «мем опору» під час російсько-української війни, допомагає збирати гроші для України. Наводимо переклад статті.
"Свята Джавеліна" не прикрашає вітражі жодної церкви. Її німб має жовтий відтінок, ближчий до кольору соняшників і пшениці, ніж золота куля на традиційно канонізованій святій. Замість немовляти вона ніжно тримає на руках Javelin — переносний протитанковий ракетний комплекс американського виробництва.
Стилізована Богородиця може й не бути святою, схваленою церквою, але лише за кілька місяців у неї з’явилася така відданість, яка не поступається будь-якому сакральному образу. Що ще більш вражає, вона зібрала понад 1 мільйон доларів для українського опору російському вторгненню.
Цей бізнес є дітищем Крістіана Бориса, колишнього журналіста з Канади, який багато років висвітлював конфлікти в Україні та за її межами. Частина прибутку йде на підтримку України. Борис допоміг створити образ, яким він відомий нині — той, який зараз є на незліченних ноутбуках, футболках, прапорах, муралах і навіть татуюваннях по всьому світу. Команда Бориса розширила перелік святих зі зброєю, продаючи фірмові наклейки, аксесуари та одяг переважно онлайн. На вебсайті компанії він сформулював їхню місію одним реченням: «Ми працюємо, щоб відновити Україну».
Він не митець, радше специфічний тип оповідача, який прагне залучити людей до проблеми, привернувши їхню увагу чимось абсурдним, смішним або приголомшливим. Кампанія була настільки ефективною, що принесла Борису місце в офіційному чорному списку Росії.
Кошти, зібрані в рамках кампанії Saint Javelin, продовжують зростати, і вони пішли на все: від благодійних організацій у сфері психічного здоров’я до закупівлі бронетехніки для українських військ і програми безпілотників через United24 — ініціативу президента України Володимира Зеленського зі збору коштів.
"Свята Джавеліна" — це адаптація картини із серії «Мадонни», створеної художником Крісом Шоу в 2012 році. Шоу намалював зображення Марії, яка тримає в руках різні предмети, як-от пляшка алкоголю, жилет смертника та AK-47. В мережі останнє зображення, відоме під назвою "Мадонна Калашнікова", перетворилися на мем, а автомат замінили на джавелін. Саме на цю версію Борис натрапив на початку 2022 року і використав її як відправну точку для своєї кампанії. У лютому Saint Javelin стала вірусною, а у квітні Шоу випустив свою авторську версію.
Saint Javelin авторства Кріса Шоу
Картина Шоу передана у тимчасове користування Національному музею та меморіалу Першої світової війни в Канзас-Сіті, штат Міссурі. В описі твору музей відзначає місце "Святої Джавеліни" в довгій історії зображень Марії, які використовувалися під час війни. «Використання образів християнських святих і Діви Марії для надихання до дій і плекання надії під час війни сягає століть», — пишуть вони.
Попри культовість в інтернеті, кампанія не позбавлена критики. Коли в травні київська артгрупа Kailas-V завершила роботу над муралом "Святої Джавеліни" в столиці України, через день її німб був стертий. Група звинуватила мера Києва Віталія Кличка і КМДА у потуранні Раді церков, яка виступила проти стінопису такого змісту.
Фото: Kailas-V/Фейсбук
За словами Нори М. Хайманн, доцента історії мистецтв Католицького університету, питання про те, чи це зображення є блюзнірським, має багатовікову історію.
"Тут ми ступаємо на тонкий лід, оскільки образи Діви Марії існують вже давно: чи взагалі можна її зображати?" — запитує Хайманн. "Я маю на увазі, що це багатовікові джерела дискурсу", — пояснює вона. Оскільки Богородиця представлена в традиційному православному стилі ікони, Хайманн каже, що цілком логічно, що деякі можуть вважати його образливим або богохульним.
Борис стверджує, що рішення використати образ Марії не було прийнято через блюзнірство чи неповагу. "Очевидно, що це жартівливе зображення, чи не так? — каже Борис. — Це мем. Це спосіб, яким люди спілкуються в інтернеті".
Те, що починалося як нішевий онлайн-жарт у збройових групових чатах, перетворилося на глобальний бренд. Борис має офіс та магазин у Торонто, він орендує приміщення для спільної роботи у Львові та має виробників по всій Україні. Saint Javelin тепер його постійна робота. Він сподівається продовжувати розвивати кампанію та зібрати більше грошей на потреби України.
"Мільйон баксів — це лише крапля в морі, коли йдеться про війну", — каже Борис.