Майже детектив. Як австрійські двигуни Rotax потрапляють в іранські БПЛА
Іранський БПЛА Mohajer-6 використовує австрійський двигун Rotax 912. Військовий портал Defense Express аналізує, як західний компонент став частиною іранського безпілотника.
Детальний "розтин" іранського розвідувально-ударного дрона Mohajer-6, який був вкрай акуратно "приводнений" ЗСУ під Одесою наприкінці вересня, показав наявність у ньому цілої низки західних компонентів. Японська, американська та китайська електроніка, а також австрійський двигун Rotax 912, все – комерційного призначення.
Австрійська компанія вже повідомила, що не давала жодних дозволів на продаж двигунів, включно через дистриб'юторів, не тільки до Ірану, а й до РФ. Це далеко не перша фіксація використання Іраном двигунів від Rotax, бо їх також помітили на іншому розвідувальному БПЛА Shahed-129.
Але, як пише американське видання The Drive, за цією історією може ховатися не таємні контрафактні постачання, а доволі дивна хвиля крадіжок двигунів Rotax 912 з приватних літаків. Річ у тім, що Rotax 912 є одним з бестселерів на ринку легкої авіації, й за час існування цього двигуна з 1989 року було випущено понад 50 тисяч моторів.
Ця хвиля розпочалась у 2000 році й за 12 років було викрадено понад 130 двигунів Rotax 912 та 6 двигунів Rotax 914. Більшість з цих крадіжок відбулись у країнах ЄС, для них був характерний єдиний почерк з вкрай обережним професійним демонтажем двигуна та обходом охорони.
На першому місці серед крадіжок - Велика Британія з 36 випадками, потім Німеччина – 31 двигун. Також крали двигуни у США – 7 одиниць, та РФ – 4 одиниці. Все це активно обговорювали пілоти легкої авіації, деякі з яких почали встановлювати GPS-маяки на свої двигуни.
Найбільше крадіжок відбулось у 2016 році, коли поцупили 18 моторів, а вже у 2021-му крадіжки зменшились до п'яти випадків. Понад те, крали лише двигун без лопатей, і не просто будь-який Rotax 912, а лише з модифікації під низькі оберти.
Зловмисники чудово знали, на яких літаках який двигун встановлений, і не чіпали машини з іншими двигунами чи високообертовими версіями Rotax 912. Всі операції зі 110-кг моторами проводились за доволі короткий час, з максимальною обережністю та вмілим демонтажем зайвого обладнання. І жодний з цих двигунів чи його частина не була знайдена.
Результат роботи грабіжників у Великій Британії
Все це дозволяє зробити припущення, що одним з джерел постачання двигунів Rotax до Ірану якраз і були ці крадіжки. І, звісно, вони не були єдиним джерелом. Тегеран має цілу мережу підставних фірм та десятиріччями організовував контрабанду. Наприклад, у 2014 році у Німеччини були затримані іранці, які під виглядом двигунів для гідроциклів намагались вивезти 61 мотор, які могли бути використані у безпілотних апаратах.
Найпевніше, йдеться про двигуни Limbach 550, які є оригінальною версією MD-550 китайського виробництва, які використовуються у дронах-камікадзе Shahed-136.