Чи вбила війна в Україні штурмову авіацію як явище? – The Economist
Старі добрі військово-повітряні сили в російсько-українській війні затьмарені безпілотниками-камікадзе та крилатими ракетами, що їх застосовують обидві сторони, пише The Economist.
Коли у вересні російські ВПС активізували свою діяльність в українському повітряному просторі, їхні втрати різко зросли. Особливо сильно постраждали штурмовики – літаки ближньої авіаційної підтримки, що ставить під сумнів їхнє майбутнє і перспективу відправлення аналогічних американських літаків в Україну.
Штурмовики підтримують наземні війська і ведуть вогонь по бойових цілях у міру їхньої появи, а не здійснюють заздалегідь сплановані бомбардувальні нальоти. Російський Су-25, наприклад, призначений для низького і повільного польоту, під час якого має вражати наземні цілі ракетами й реактивними снарядами. Він є прямим наступником радянського Іл-2, який знищував німецькі танкові частини під час Другої світової війни.
Пролітаючи так близько до ворога, літаки авіаційної підтримки наражаються на небезпеку. І хоча вони броньовані вздовж корпусу та бортів, зараз цього недостатньо: такі літаки легко збивають, наприклад, переносні ЗРК на кшталт Stinger, які набувають дедалі більшого поширення.
До початку війни Росія, згідно з офіційними повідомленнями, мала флот зі 192 Су-25. За даними групи незалежних аналітиків Oryx, яка відстежує підтверджені російські втрати, ВПС РФ втратили щонайменше 23 Су-25 – це більше третини всіх втрат російських бойових літаків. За іншими даними, їх більше. Українські джерела стверджують, що у вересні та жовтні було збито щонайменше 15 Су-25.
Су-25 (Фото:Генштаб ЗСУ/Twitter)
Швидкість втрат свідчить про те, що час великих штурмових літаків, можливо, завершується. Це погана новина для шанувальників культового американського літака A-10 Thunderbolt II, більш відомого як Warthog ("Бородавочник"). З початку повномасштабного вторгнення Росії з боку України лунали численні заклики перекинути частину американського флоту на підтримку українських сил. Олександр Горган, колишній чиновник, а нині лейтенант ЗСУ, навіть створив навчальний центр на околиці Києва для українських пілотів, щоб вони могли навчитися керувати цим літаком.
Але багато аналітиків і ВПС США залишаються глибоко скептичними щодо того, що "Бородавочники" можуть протистояти сучасним засобам протиповітряної оборони. Протягом багатьох років ВПС США намагаються вивести флот A-10 Thunderbolt II на пенсію. Досі Америка відмовлялася відправляти в Україну літаки будь-якого типу, частково через побоювання ескалації конфлікту. Радник міністра оборони України дав зрозуміти, що ЗСУ надали б перевагу F-16 як багатоцільовим бойовим літакам. Вони можуть використовуватися для ведення повітряного бою та перехоплення безпілотників і крилатих ракет, а також для виконання ударних місій.
Великі втрати серед російських штурмовиків можуть поставити крапку в цій суперечці. Дедалі частіше повітряні удари можна безпечно завдавати лише здалеку, і дні літаків, які пролітали над землею й обстрілювали наземні цілі з близької відстані, схоже, минули – принаймні на полях битв, де обидві сторони мають потужні системи ППО.
Від ТЕКСТІВ: 3 листопада 2022 головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний повідомив, що з 24 лютого українські захисники знищили вдвічі більше літаків росіян, ніж ті втратили за 10 років війни в Афганістані – 278 літаків РФ в Україні проти 118 радянських літаків в Афганістані.