Роль України у слідстві щодо МН17 – величезна, наші специ показали мегарівень, – експерт
Експерт з авіаційного права Андрій Гук розповів в ефірі Радіо НВ про роль України у розслідуванні справи щодо катастрофи MH17, внаслідок якої загинули 298 людей. Наводимо ключові моменти.
За словами експерта, дуже важливо, що суд визнав, що у 2014 році конфлікт між українською армією та організованими групами сепаратистів "ЛДНР" був міжнародним збройним конфліктом.
"Це перше судове рішення, де чітко надано кваліфікацію всім цим обставинам з 2014 року. Сучасна міжнародна мова юридичного права не знає слова "війна", вона знає визначення "збройний конфлікт", які поділяються на міжнародні й неміжнародні. Міжнародні, як правило, можливі тільки між державами. Якщо ж є конфлікти, де учасниками є збройні формування, тоді має значення, чи вони мають приналежність до якоїсь держави.
І тут суд чітко визнав, що є конфлікт між Україною і "ЛДНР", але він міжнародний, з тієї причини, що Росія повністю їх контролює, координує військові дії, а також здійснює свої військові дії на території України з 2014 року. Росія щоденно контролювала й узгоджувала всі дії бойовиків, які в тому числі були обвинувачені у цьому судовому процесі", – пояснює Гук.
Читайте також: Справа МН17: терорист Гіркін і двоє підлеглих йому бойовиків засуджені до довічного ув'язнення
Юрист з авіаційного права зазначає, що слідство триває, і це лише перші чотири особи, які були під судом (йдеться про Ігоря Гіркіна, Сергія Дубинського та Леоніда Харченка, яким присудили довічне ув'язнення. Четвертого підозрюваного, Олега Пулатова, виправдали – ред.).
"Прокуратура на цьому не зупиняється. Спільна слідча група, куди входить Україна, працює далі, і зараз акцент є на двох напрямках. Перший – це ланцюг командування у РФ, адже очевидно і визнано, що "Бук" приїхав звідти й повернувся туди без однієї ракети. Далі: хто давав команду, хто сформував екіпаж, який був професійний і висококваліфікований. І цей ланцюг командування в Росії має опинитися на лаві підсудних", – каже Гук.
Експерт з авіаційного права Андрій Гук наголошує, що роль України у цьому процесі є величезною.
Щоб показати, наскільки участь України важлива, він розповів кілька епізодів. Далі пряма мова.
Епізод перший.
Це історія з проникненням (на територію "ЛДНР", – ред.) спецгрупи СБУ, щоб отримати носій, на який знято відео і фотографії руху тягача з "Буком", який уже був без ракети. Щоб підтвердити автентичність цих фотографій, справді треба було отримати носій, і СБУ цим займалася.
Епізод другий.
Тягач, на якому "Бук" транспортувався, був викрадений бойовиками "ЛДНР" з певного автопідприємства. І СБУ знайшла його керівника й отримала від нього розписку з підписом і датою, яку директору АТП видав бойовик "ЛДНР" про те, що він забирає цей тягач. І цей боєць, який вилучив цей тягач, знайдений, і він був свідком у цій справі. СБУ відпрацювала тут так блискуче, що аж не віриться.
Епізод третій.
Була так звана арена-тест. Це коли Україна брала боєголовку з "Бука", будувала цілу установку з металевих плит і насправді її взривала. І ці пошкодження, які були в плитах, порівнювалися з пошкодженнями літака і, власне, з'ясовувалося, що це справді "Бук". Цих арена-тестів було декілька, і лише український був найефективнішим. І саме він став основним, оскільки ті, що робили з голландцями та іншими іноземними експертами, не були адекватними. Їм не вдавалося зробити це правильно.
Епізод четвертий.
Крім того, був окремий тест, коли аналізували сліди від запуску ракети, Україна також це робила. І докази слідів, фотографії з місця запуску – це мало неймовірно велике значення. Білий дим, чорний дим, в який момент білий стає чорним, і все це співфіксувалося з показами свідків, які бачили рух ракети. Цей тест на сліди також робили українські експерти, і вони показали себе значно кращими, ніж іноземні.
Тому роль України є дуже значною у цьому розслідуванні.