"Містобудівна реформа" вигідна забудовникам і шкодить місцевому самоврядуванню. Які ще ризики закладені у законопроєкті №5655
Цього тижня ВР має проголосувати за законопроєкт голови партії «Слуга народу» Олени Шуляк №5655. За цей законопроєкт, який дозволяв будувати будь-які хмарочоси будь-де і забирав у місцевої влади повноваження на господарювання у власних містах, ВР мала голосувати 1 грудня. Однак після розгромного висновку Національного агентства з запобігання корупції на сайті Ради оприлюднили понад дві тисячі нових правок до законопроєкту, які зберегли його основні загрози і в плані корупції напередодні «Великої відбудови», і в плані наступу на децентралізацію.
Про це пише проєкт "Наші гроші".
Журналісти розслідувачі пояснюють, як виглядає нова схема.
"Якщо забудовник хоче поставити хмарочос у дворі вашого будинку, то йому достатньо за невеличкий прайс отримати в одного чиновника містобудівні умови та обмеження (МУО) на цю ділянку. В цьому папірці може бути написано що завгодно, навіть якщо Київрада своїми рішеннями забороняє там щось будувати. Далі забудовник з цим папірцем починає будувати свій хмарочос. І місцеві мешканці та активісти просто не зможуть кудись пожалітись, бо повністю знищена процедура оскаржень беззаконня.
Місцеві громади повністю втрачали б можливість вплинути на забудову їхньої ж землі. І це розкривало ще один аспект законопроєкту – політичний. Концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади проти децентралізації на користь місцевих виборних органів.
На бюрократичному рівні законопроєкт зазнав нищівної критики Головного юридичного управління Верховної Ради. Парламентські юристи прямо вказали, що “положення законопроєкту не узгоджуються з нормами Конституції та законів України”.
Від архітектурної спільноти висловилась Анна Кирій, заступниця голови Архітектурної палати України: «Законопроєкт 5655 – реформа містоґвалтування».
Навіть в фракції «Слуга народу» виявились незгодні. Різко проти законопроєкту висловилась голова містобудівного комітету Анна Бондар: «Ризики зниження якості будівництва стають ще серйознішими, а заручниками будуть люди, які купують житло«.
Національне агентство по запобіганню корупції за кілька днів до голосування зуміло розібрати корупційні ризики у новій версії 5655.
Тобто кількість і якість незгодних з цією новелою була занадто велика, аби Офіс президента міг традиційно проігнорувати проблему. Відтак ініціатори взяли паузу на врахування рекомендацій НАЗК. Та ввечері п’ятниці 9 грудня згенерували нову таблицю поправок на дві тисячі сторінок. Експерт Георгій Могильний проаналізував її та вказав, що нова версія все одно залишилась корупціогенною", – пояснюється у статті.
Аналіз законопроєкту 5655 у версії від 9 грудня 2022 (докладніше – тут)
Інфографіка: "Наші гроші".
"Якщо зрештою законопроєкт 5655 буде протягнуто через сесійну залу, то буде низка наслідків.
За результатами спільного голосування буде нове підтвердження співпраці «Слуги народу» та недобитків ОПЗЖ, серед яких Дмитро Ісаєнко – важливий актор в тіньовій структурі управління будівельного ринку України.
Може змінитись і ставлення західних донорів України до Володимира Зеленського.. Скільки б Олександр Кубраков не закликав країни G7 та Євросоюзу до імплементації цієї «реформи», за наслідком якої його міністерство стане монополістом на значні корупційні ризики в будівельній галузі при проведенні «Великої відбудови». Адже у випадку прийняття 5655 в одному Міністерстві вирішуватимуться і питання розподілу коштів, і створення «зручної» нормативної бази, і контроль за її «правильним» виконанням по всіх напрямках", – зазначає автор "Наших грошей" Юрій Ніколов.
В Асоціації міст України (АМУ) теж виступили категорично проти законопроєкту 5655. Голови українських міст, сіл і селищ впевнені, що він веде до монополізації будівельного ринку, позбавить громадськість та місцеву владу можливості впливати на незаконні забудови, призведе до відшкодування самовільним забудовникам з місцевого бюджету, порушить права власників земельних ділянок та знищить досягнення децентралізації.
В заяві АМУ, яку підписали близько 40 мерів українських міст, наголошують, що не можна допустити ухвалення цього документу в тій редакції, яка існує зараз, та називають низку причин.
"Законопроєкт №5655 створює умови для монопольного централізованого допуску будівельників на ринок, а тим, хто зайде, буде дозволено створити приватний орган контролю містобудівної діяльності без жодного впливу держави чи місцевого самоврядування.
Контроль і нагляд місцевого самоврядування знищуються шляхом заміни їх на моніторинг, який включає в себе лише спостерігання за самовільним будівництвом.
Вводиться будівельна амністія та відшкодування вартості будівництва самовільним забудовників з місцевого бюджету. Порушуються права власників земельних ділянок, адже відповідальності за самовільне будівництво не буде.
Ліквідовується можливість громадськості контролювати законність забудови та впливати на незаконні будівництва.
Знищуються досягнення реформи децентралізації, вся галузь централізується та звільняється від реального контролю", – зазначають в Асоціації міст України.