Раптове звільнення Камишіна: що означає зміна керівника Укрзалізниці і до чого тут Кубраков

Олександр Камишін, що очолював Укрзалізницю з серпня 2021-го, стабілізував компанію під час війни та будував плани її розвитку на два роки вперед. В кінці лютого Камишин раптово подав у відставку. Forbes.ua розбирався, що стоїть за його звільненням та хто його замінить. Наводимо ключові тези розбору.

Ініціатором звільнення Олександра Камишіна виступив Олександр Кубраков, який очолює Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури (УЗ у підпорядкуванні уряду, але у сфері управління міністерства Кубракова). Кубраков попросив Камишіна написати заяву, каже співрозмовник Forbes в Офісі президента. «Це була ініціатива Кубракова, в ОП були здивовані та не задоволені, – каже він. – Але президент погодив звільнення».

Читайте також: Стійкість Укрзалізниці в умовах війни – дивовижна, – The Economist

За останній рік Кубраков суттєво посилив свій вплив. До війни як голова «Укравтодору», а потім і як міністр він був одним із ключових менеджерів президентської програми «Велике будівництво». У грудні Верховна Рада призначила Кубракова віцепрем’єр-міністром – міністром інфраструктури та регіонального розвитку. Як керівник мегаміністерства Кубраков сконцентрував у своїх руках повоєнну відбудову країни. Йдеться про потенційний контроль над розподілом €500–600 млрд. Саме стільки коштуватиме післявоєнна відбудова країни за розрахунками Світового банку, пише австрійська Die Presse.

Читайте також: Запущено перший потяг, що з'єднує Україну та Румунію: чому це сполучення важливе

Сам Камишін не планував йти у відставку. Напередодні звільнення він розповідав в інтерв'ю, що планує працювати принаймні до 2024 року, і детально розписував програми збільшення потягів до ЄС, електрифікацію колій та перехід на дворічне планування інвестицій.

Forbes поговорив майже з десятком політиків і чиновників дотичних до УЗ, Офісу президента чи міністерства Кубракова. Наразі ніхто достеменно не знає, що саме змусило Кубракова вимагати звільнення голови УЗ. Версії коливаються від «НАБУ готує Камишіну підозру, і його звільнили, щоб не підставлятись» до «Кубраков прибирає потенційних конкурентів в боротьбі за владу».

332887206_752640996191227_2978969726222967029_n.jpg

Олександр Камишін. Фото: соцмережі

Хто такий Камишін

Найбільший актив Камишіна – аграрна компанія Grano Group із земельним банком в 10 000 га. Він також володіє через фонд Fortior Capital медіакомпанією Latifundist Media та ще кількома невеликими фондами й компаніями. З 2012 по 2019 рік працював інвестиційним менеджером у групі SCM Ріната Ахметова, де відповідав за транспортний напрям (був членом наглядової ради «Лемтрансу» та «Портінвесту»). Через ескаемівський бекграунд, що передбачав конфлікт інтересів, його призначення в УЗ викликало шквал критики. Але старі зв’язки не завадили Камишіну здійснити підвищення вантажних тарифів, яке суперечило інтересам колишнього роботодавця.

Кризовий менеджер 

2020 рік УЗ закінчила зі збитком у 12 млрд грн за виторгу 75,2 млрд грн і боргами у 34 млрд. У серпні 2021‑го секретар РНБО Олексій Данілов назвав ситуацію в держкомпанії загрозливою для національної безпеки.

Очолити «Укрзалізницю» тоді запропонували Кубракову, який відмовився на користь свого радника Камишіна. З серпня 2021-го до березня 2022-го року Камишін виконував обовʼязки керівника компанії. В березні уряд уклав з ним чотирирічний контракт. 

«Однією з умов було те, що він одразу погодиться піти у відставку, якщо його попросять», – каже на умовах анонімності співрозмовник в керівництві УЗ.

У 2022 рік держкомпанія увійшла з прибутком — 460 млн грн. Дохід від вантажних перевезень зріс на 11,2%, до 72 млрд грн, а від пасажирських – на 50,7%, до 6,2 млрд грн, EBITDA підскочила майже на 43% – до 14,5 млрд грн. Майже півмільярдний прибуток за підсумками минулого року в експертів Центру вивчення залізничного транспорту викликав іронічну усмішку – мовляв, дуже творчо порахували. 

На 2022 рік Камишин будував більш амбіційні плани. Компанія мала отримати 1,7 млрд грн чистого прибутку за виручки 102 млрд грн. Але війна змістила пріоритети. Перші 100 днів війни УЗ на 100% була зайнята виконанням державницької функції, каже Камишін. Першочерговим завданням компанії було безплатно евакуювати мільйони українців. Війна коштувала «Укрзалізниці» до 3 млрд грн щомісяця. За підсумками року УЗ отримала 11 млрд чистого збитку. А на 2023 рік фінпланом прогнозується 20,2 млрд грн збитків. За амбітної інвестиційної програми на 50 млрд грн.

Хто замість Камишіна

Тимчасово виконуватиме обовʼязки голови правління компанії Євген Лященко, член правління «Укрзалізниці», пише в Facebook член правління компанії Орест Лагунов. У правлінні УЗ Лященко відповідав за кадрові й фінансові питання. Він, як і Камишін, виходець з СКМ, бізнес-імперії Ахметова. З 2012 року працював фінансовим директором Медіа Група Україна, а з 1 липня 2014 року був призначений директором медіахолдингу. З жовтня 2021-го був призначений у правління УЗ.

Серед першочергових завдань Лященка – завершення розділення «Укрзалізниці» на чотири компанії: пасажирські, вантажні перевезення, інфраструктура, ремонтна база, каже Олег Журавльов, який входив до Наглядової ради УЗ у 2019–2021 роках. «Цей процес мав бути завершений до 1 січня 2023 року і весь 2022 рік компанія повинна була ним займатись, однак почалась війна», – каже Журавльов.

Одним із головних здобутків команди Камишіна була інтеграція УЗ з європейськими залізницями, каже Юрій Скічко, директор аграрної компанії «Гермес-Трейдинг». «Його наступник мусить це продовжувати», – каже він.

Співрозмовник серед керівництва УЗ розповів, що Камишін наполегливо попросив все керівництво компанії залишатись на своїх посадах. Наразі весь керівний склад залишається. Також, за його словами, більшість з восьми членів правління УЗ не задоволені відставкою Камишіна і намагаються «все переграти». «Але Камишін чітко сказав, що, якщо він підпише заяву, то вже 100% не повернеться», – каже співрозмовник.

камишін кубраков укрзалізниця інфраструктура звільнення

Знак гривні
Знак гривні