Росія головуватиме у Раді безпеки ООН: чи може це нашкодити Україні?
Головування в Раді безпеки ООН щомісяця переходить до іншої країни-члена. 1 квітня головою органу стає Росія. Те, що це відбувається під час повномасштабної війни, розпочатої РФ проти України, вже викликало протести українських дипломатів та правозахисників, пише BBC Україна. Наводимо ключові висновки матеріалу.
"Головування Росії в Радбезі ООН 1 квітня – злий жарт. Росія узурпувала своє місце; вона веде колоніальну війну; її лідер є військовим злочинцем, який розшукується Міжнародним кримінальним судом за викрадення дітей. Світ не може бути безпечним місцем з Росією в Радбезі ООН", – заявив міністр закордонних справ України Дмитро Кулеба.
Представник України в ООН Сергій Кислиця додав, що це "буде найсумнішим днем в історії ООН, якщо справедливість не переможе”.
Востаннє Росія головувала в Раді безпеки у лютому 2022 року, коли почала повномасштабну агресію проти України. І от 1 квітня ці обов’язки знову перейдуть до представника Росії Василя Небензі.
27 березня Небензя повідомив, що очікує у квітні прибуття до штаб-квартири ООН очільника МЗС Росії Сергія Лаврова, який візьме участь в низці засідань Ради безпеки ООН.
30 березня міністр закордонних справ Дмитро Кулеба під час онлайн-дискусії Chatham House та Дипломатичної академії України заявив, що Росія зловживатиме майбутнім головуванням у Раді Безпеки ООН для просування маніпулятивних наративів про її війну проти України та задля ухвалення неправомірних рішень.
"Сам факт російського головування свідчить про те, що щось відбувається не так в архітектурі світової безпеки", – наголосив він.
Експерти, які тривалий час працювали в ООН, вважають, що безпосередньо головування якимось чином не збільшить наявні можливості Росії в Раді безпеки ООН.
Дипломат, керівник Секретаріату Ради безпеки ООН у 2009-2016 роках Олександр Мацука, який кілька десятиріч пропрацював в ООН, пояснює BBC Україна, що головуючий в Радбезі насправді є дуже обмеженим у діях:
"Головуючий організовує і веде засідання Ради безпеки ООН, він дає слово, з допомогою секретаря готує порядок денний. Майже все, що він каже в Раді безпеки, секретаріат кладе йому на стіл на початку засідання. Все це прописується секретаріатом відповідно до правил процедури. Всі свої дії головуючий повинен так чи інакше погоджувати з іншими членами Ради безпеки ООН".
На думку Мацуки, максимум, що можна очікувати від Небензі – це "якихось проявів хамства" під час виступу на адресу інших представників, але в головуючого в Раді безпеки немає жодної можливості когось перебивати чи заважати доносити позицію.
"Головуючий не може перебивати нікого, це порушення процедури. Єдине обмеження – це коли домовляються, що той чи інший спікер не може говорити понад 5-10 хвилин. Інших обмежень не може бути. Якщо росіяни будуть порушувати процедуру, захочуть внести якийсь пункт, щось провокаційне на порядок денний Ради безпеки ООН, інші члени просто проголосують проти цього, і все закінчиться".
Експосол України у Великій Британії Володимир Хандогій, який у 1990-х роках був в.о. постійного представника України в ООН, також вважає побоювання головування Росії в Радбезі перебільшеними.
"Роль голови Ради безпеки ООН дещо перебільшується, якихось особливих повноважень він не має й одноосібно не визначає порядок денний. Особливих наслідків від головування Росії для України і для функціонування цього органу ООН не матиме", – пояснив дипломат.
На думку Олександра Мацуки, водночас головування Росії в Раді безпеки ООН буде "неприємним" для українців.
"Для України буде неприємно, коли буде обговорюватися якесь українське питання, і коли вона захоче брати участь в таких засіданнях, українському представнику доведеться звертатися до головуючого "пане голово" з певною повагою".
Набагато складніше питання, яке в останні місяці жваво обговорюють українські дипломати й деякі партнери України це те, чи може Росія взагалі перебувати в ООН та, зокрема, в Раді безпеки ООН. Ці сумніви мають тривалу історію.
У МЗС України вважають, що з точки зору міжнародного права присутність Росії не тільки в Раді безпеки ООН, а й взагалі в самій організації є нелегітимною. Аргументів щодо виключення Росії з ООН в української дипломатії багато, але чи достатньо їх?
Олександр Мацука відзначає, що виключити Росію з Ради безпеки ООН можна лише виключивши її з організації, оскільки механізму виключення члена Радбезу ООН не існує.
За його словами, зараз вже є країни, які погоджуються, що Росія незаконно займає місце Радянського Союзу, що їй надали місце в ООН з порушенням процедур і досі немає ніякого документа про те, що Росія колись вступала в ООН.
Проте на заваді може стати небажання багатьох держав робити різкі кроки щодо Росії.
"30 років тому всі закрили на це очі, пропустили це і зараз повертатися до цього питання буде для багатьох делегацій достатньо важко, особливо для тих, які є членами Ради безпеки. Їм треба буде визнати, що вони закрили очі на відверте порушення процедури, що вони зробили помилку. США, Британія, Франція можуть піти на це, але для них це буде дуже важко і вони б цього не хотіли", – пояснює Мацука.
Є ще інша деталь: Росію не можна виключити з ООН, бо вона ніколи туди і не вступала. "Мова може йти про невизнання її членства в ООН. Але це юридичний процес, який може тривати довго", – каже дипломат.
Інший варіант – це визнання Росії членом ООН, який постійно порушує принципи, на яких заснована ця організація. Проте для цього потрібно рішення Ради безпеки, тож Росія та Китай як члени Радбезу ООН можуть накласти вето.
Але є ще корисний історичний досвід з припиненням повноважень делегації Південно-Африканської Республіки за часів режиму апартеїду, у листопаді 1974 року. Цей крок залишив цю державу за бортом ООН на 20 років – поки режим не зазнав краху і до влади не прийшов Нельсон Мандела.
"Річ у тім, що кожна делегація перед сесією Генасамблеї подає свої повноваження – є такий генеральний комітет, який розглядає повноваження делегацій. У 1974 році генеральний комітет, а потім Генеральна Асамблея, своїм голосуванням не визнали повноваження ПАР через режим апартеїду. Було голосування двома третинами голосів, які проголосували за невизнання повноважень ПАР терміном на 1 рік, і наступні 20 років це рішення подовжувалося, поки режим не припинив існування. Якщо не будуть визнані повноваження Росії, вона не зможе брати участь у роботі будь-яких органів ООН", – пояснює Олександр Мацука.
На його думку, це перспективний варіант, бо для такого рішення не потрібна рекомендація Радбезу ООН, яку можуть заблокувати Росія та Китай, або тривалий процес щодо нелегітимності членства Росії в ООН.